Status
Inte öppen för fler kommentarer.
larsbj skrev:
H...EKLK...Detta minskar definitivt magnetfältet runt kablarna, om det har några hälsoeffekter låter jag vara osagt.
Aluminium (som är paramagnetiskt) skärmar inte av magnetfält i någon betydande omfattning.
Fas och neutralledare ligger dessutom så nära varandra att restmagnetfältet utanför är mycket litet i vilket fall.
Däremot skärmar aluminiummanteln i t ex EKLK det elektriska fältet till nära nog 0.

Ett förbisett problem när det gäller magnetism är vagabonderande strömmar. Att medvetet koppla allt i en stjärnstruktur mot en jordpunkt kan vara en väg att gå.
Här är skyddsutjämning som föreskrivs idag ett tveeggat svärd för elöverkänsliga.
Samtidigt som det ska skydda t ex vattenledningar i ett badrum, så bygger man också loopar där jordkrypströmmar kan ta en alternativ väg och bilda magnetfält.

Sen har vi alla frekvensstyrningar och "Driv-don" av alla tänkbara slag som skapar högfrekventa övertoner. Dessa komponenter är ju extremt vanliga idag.

Vill man sanera ett hem så gäller det att ha en mycket god teoretisk kunskap om ellära och fält.
Annars riskerar man att göra fel eller onödiga saker - eller glömma något.

• Gilla
fp01 och 3 till
  • Laddar…
Menar förstås elektromagnetiskt fält.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
tommib skrev:
På samma sätt kan det vara i välmening du skriver men effekten av ditt inlägg är samma som homeopatens som rekommenderar sockerpiller mot allvarlig sjukdom.
Inte alls jämförbart. Som du säkert känner till finns det något som heter placebo (och även nocebo) och det kan i vissa fall vara minst lika effektivt som något annat och vid utprovning av läkemedel görs alltid dubbelblinda studier för att säkerställa att den typen av påverkan inte tas med i resultaten. Min poäng var att det är förmätet att direkt avfärda symptomen och uppmana TS att uppsöka läkare.

F
Wilhelmsen skrev:
Tack för era svar. Jag kommer att kontakta en av admins i förut nämnda FB-grupp som är professionell elsanerare. Alla tester är redan avklarade och jag vill ha hjälp snabbt.

Lycka till och hoppas att ni löser ert problem. Men man måste ändå hoppas att ni är något lyhörda och selektiva. Hittar ni en elsanerare inriktad på elsanering för elallergiker som driver en FB grupp så skulle jag vara försiktig.

Det måste vara ett helvete för er.

Är det bara i ert hus ni upplever problemen eller är det i andra hus också? Jag hade dragit i mitt kontaktnät bland tänkande kraftkonstruktörer med egna labb och försökt köpa lite proffshjälp i kombination med mätningar på plats.

Jag har medvetet undvikt att diskutera huruvida elallergi är inbillning, psykosomatisk eller reellt somatisk.

Men rent objektivt, logiskt...
OM det är det sistnämnda så är det viktigt att elsaneringen sker metodiskt av någon som verkligen kan sin ellära.
För de två första diagnoserna räcker det med någon man litar på (tro) med tanke på placeboeffekten.

Jag skulle föreslå följande åtgärder som test:

1) Spisen drar mest ström (flest elektroner flyttas). Dra ur ledarna och dra in nya tvinnande ledare. Alternativt byt mot gasspis.

2) Byt ut glödljus mot led. Lägre strömförbrukning ger mindre mängd el. Led drar försumbar mängd el.

3) Dammsug mindre, sopa mera. Mindre TV.

Om du UPPLEVER att det funkar så är det bra.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Staffans2000
Bry dig inte om ignoranta kommentarer och okunniga påståenden om läkarvetenskapen hit och dit och att du inte har alla hästarna hemma. Min egen erfarenhet, är att svenska läkare är väldigt trångsynta. När dom inte kan finna en förklaring med hjälp av skolmedicinen. Ja, då är patienten knäpp. Boreliainfektion är ett sådant exempel. Därför vallfärdar sjuka svenskar till Norge och Tyskland där inställningen är annorlunda.
Nåväl. Nog om detta.

För att inte komplicera och därmed fördyra saneringen rekommenderar även jag att ni gör så många tester som möjligt. Ex.vis. påverkas olika familjemedlemmar lika/olika i samma rum? Olika strömkällor på/av. Ställ er nära större transformatorer etc. Ni kan säkert komma på många fler varianter själva. Prova in absurdum för att hitta den enskilt skadligaste källa och börja där annars kan det lätt bli "projektet från helvetet" som aldrig tar slut.

Rapportera gärna här hur det går. Lyckönskningar från en Facebookfri
Staffan

• Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag skulle föreslå följande åtgärder som test:
Byt ut glödljus mot led. Lägre strömförbrukning ger mindre mängd el. Led drar försumbar mängd el.
Sant men...
Det förekommer uppgifter om att viss LED belysning har så låg effektfaktor som 0,6 så strömmen minskar, men inte lika mycket som man kan förledas att tro.
Sedan har vi dessa drivdon som kan avge högfrekventa övertoner istället.

Staffans2000
Wilhelmsen skrev:
Tack för era svar. Jag kommer att kontakta en av admins i förut nämnda FB-grupp som är professionell elsanerare. Alla tester är redan avklarade och jag vill ha hjälp snabbt.
Det var väldigt intressant. Vilka tester har gjorts?
Som ovan sagts. -var sunt skeptisk inför plötsligt uppenbarande änglar som driver affärsverksamhet.

Staffan

• Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
W
Rapportera gärna här hur det går. Lyckönskningar från en Facebookfri Staffan[/QUOTE skrev:
Tack för det Staffan
Läkarna har genomgående behandlat oss mycket illa, ifrågasatt och kränkt oss under åratal. Ibland vänt sej bort när de sett mej i väntrummet och demonstrativt visat sin avsky.

Jag återkommer gärna här om utfallet.

larsbj skrev:
Har varit med och byggt ett elsanerat hus (på 90-talet)
Där drogs all el med skärmad kabel typ EKLK , dessutom till största delen i krypgrunden.

Detta minskar definitivt magnetfältet runt kablarna, om det har några hälsoeffekter låter jag vara osagt.
Detta är tyvärr inte sant. Skilj mellan magnetfält och elektriskt fält. En jordad skärm i en kabel drar ned det elektriska fältet från en helt obetydlig storlek till noll, men hjälper inget mot magnetiska fält. Magnetiska fält uppstår genom strömmen (inte spänningen) och kan bara avskärmas med järn, olegerat stål och vissa andra exotiska material. Inte med en vanlig kabelskärm.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MagHam skrev:
Sant men...
Det förekommer uppgifter om att viss LED belysning har så låg effektfaktor som 0,6 så strömmen minskar, men inte lika mycket som man kan förledas att tro.
Sedan har vi dessa drivdon som kan avge högfrekventa övertoner istället.
Den vetenskapliga grunden i mina förslag kan givetvis diskuteras men det viktiga är hur TS upplever det. Mina åtgärdsförslag är enkla och billiga och ger inga försämringar i livskvalitet.

Om ni är säkra på att det elektromagnetiska fältet från elledningar eller apparater stör er så är medicinen naturligtvist att undvika dessa fält. Och då skulle det vara bra och veta om det elektriska eller magnetiska fältet är boven i dramat för strategierna är olika.
Om ni vill undvika eller reducera elektriska fält gör ni följande:
- Använd bara kablar med jordad skärm
- Använd apparater med jordad plåthölje, då släpps inget elektriskt ut.
- Frånskilj alla inte använda kabelgrupper i centralen. Detta kräver dock omfattande investeringar då arbetsfrånskiljare behöver installeras för varje grupp eller utgående kabel. Vill ni investera ännu mer så kanman göra det fjärrstyrd från soffan eller tidsstyrd.
- Byt till 12 DC -system. Lägre spänning ger lägre elektriskt fält.
Om ni vill undvika eller reducera magnetiska fält gör ni följande:
- lägg alla kablar i jordade tjockväggiga järnrör (ej rostfritt, ej koppar eller mässing eller aluminium).
- Använd kablar med tvinnade ledare med kort stigning (vet ej om det finns för strömförsörjning)
- Undvik alla apparatet som dra mycket effekt, t ex sådana som producerar värme.
- Byt INTE till 12 V DC system eftersom då skulle strömvärdet och därmed magnetfältet öka.

Allmänt: De rekommenderade gränsvärden för mänsklig exponering enligt ICNIRP är lägre för högre frekvenser. Det kan tyda på att kroppen reagerar känsligare på högre frekvenser. De allra flesta elektroniska utrustningar idag använder sig av högre frekvenser så undvik dom. Jag utgår ifrån att ni har lagt allt som heter WIFI, LED-drivdon och mobiltelefoner åt sidan.
För att göra saneringen effektivare bör ni undersöka vilken typ av elektricitet som orsakar problem. Annars riskerar ni att betala hutlöst för tveksam verkan.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Detta är tyvärr inte sant. Skilj mellan magnetfält och elektriskt fält. En jordad skärm i en kabel drar ned det elektriska fältet från en helt obetydlig storlek till noll, men hjälper inget mot magnetiska fält. Magnetiska fält uppstår genom strömmen (inte spänningen) och kan bara avskärmas med järn, olegerat stål och vissa andra exotiska material. Inte med en vanlig kabelskärm.
Ett effektivt sätt att släcka ett magnetfält är att tillföra ett nytt fält, men med motsatt riktning. Tvinnad kabel är ett enkelt sätt att uppnå detta!

krillek skrev:
Ett effektivt sätt att släcka ett magnetfält är att tillföra ett nytt fält, men med motsatt riktning. Tvinnad kabel är ett enkelt sätt att uppnå detta!
Helt rätt fast du släcker inte B-fältet helt i kabelns närområde. Ju kortare stigning ju bättre är den effekten. Men jag undrar om det finns kablar med riktigt kort stigning för installation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.