- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är tråkigt för de som drabbas av elöverkänslighet att det är så svårt att hitta seriös information.elinar skrev:Gå in på sidan www.eloverkanslig.se Där får du bra svar! Kopierade detta:Många vänder sig till läkare i hopp om att bli bättre, men mediciner hjälper inte på elektriska fält, inte heller mot mikrovågor. Visst bör man kontakta läkare för att utreda om det finns någon medicinsk orsak, men människokroppen påverkas av elektromagnetiska fält, EMF, (läs denna artikel) då är det endast elsanering som gäller.
En läkare som är osäker på behandling, kan gå till FASS och finner där en märklig logik. Där uppmanas läkare att inte undersöka den elektriska miljön. Det är som att strunta i att mäta ljudnivån, då en person besväras av buller i en lokal med hög ljudvolym. Om man som FASS säger, så existerar inte problemet det är troligen ett psykiskt fel på personen?
Detta var ytterligare ett sådant exempel att det är svårt att hitta seriös info.
Det verkar tyvärr som att du kommer bli lurad. Men det är nog tyvärr väldigt vanligt när vi pratar om folks rädslor eller sjukdomar framförallt då sjukdomar som just elöverkänslighet. Du måste nog vara ännu mer på din vakt när du letar efter experter. Bolla gärna dessa idéer här på forumet. För även om en del "mobbar" här mobbar dig, vilket du säkerligen tyvärr är van vid så finns det en del väldigt kunniga som hittat till den här tråden. Lyssna på dessa!Wilhelmsen skrev:
För även om de kanske är kritiska till din diagnos så är deras kunskaper som de delar med sig korrekta. Och de vill hjälpa dig.
Även jag är förvissa skeptisk, Men jag är inte läkare eller psykolog. men det låter jag vara, nu får vi se till att du inte blir lurad.
Så... nu ser vi till att börjar hjälpa till med de frågor du kan ha gällande elen.
Det finns en hel del bra information som inte alls är svår att hitta. Man kan t.ex. söka på PubMed vilket alla seriösa forskare inom medicin gör. Då hittar man bl.a. de artiklar jag länkade till i ett numera borttaget inlägg.elinar skrev:Gå in på sidan www.eloverkanslig.se Där får du bra svar! Kopierade detta:Många vänder sig till läkare i hopp om att bli bättre, men mediciner hjälper inte på elektriska fält, inte heller mot mikrovågor. Visst bör man kontakta läkare för att utreda om det finns någon medicinsk orsak, men människokroppen påverkas av elektromagnetiska fält, EMF, (läs denna artikel) då är det endast elsanering som gäller.
En läkare som är osäker på behandling, kan gå till FASS och finner där en märklig logik. Där uppmanas läkare att inte undersöka den elektriska miljön. Det är som att strunta i att mäta ljudnivån, då en person besväras av buller i en lokal med hög ljudvolym. Om man som FASS säger, så existerar inte problemet det är troligen ett psykiskt fel på personen?
Däremot är det väldigt svårt att hitta välgrundad information som stödjer det en elallergiker vill höra. Jag undrar varför....
För övrigt får du gärna länka till sidan i FASS som tar upp elallergi, den skulle jag vilja se.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Vad sägs om att istället för att sanera huset för att ni är sjuka helt byta livsstil för att leva ett sundare liv?!
Flytta till ett gammalt härligt hus på landet i liggtimmer och lev ett off-grid och självförsörjande liv. Jordkällare, kallskafferi, marockanskt kylskåp (två krukor med våt sand emellan) vedspis, kakelugnar mm. Alla förbättringar ni gör på huset gör ni med miljö- och människovänliga material och den el ni väljer att dra in kan ni dra på era villkor osv. Det finns massor med tekniska lösningar för att invika elprylar om man söker på off-grid alternativ.
Såhär lever jag och min familj för att vi har valt det och tror att det fungerar bäst långsiktigt och vi trivs med det hela familjen. Det är ingen som gnäller på oss för det, vi pratar obefintliga elräkningar och alla tystnar på en gång och får något religiöst i blicken. ; ) Välj ett sundare alternativ istället för att försöka "inte vara sjuka" i ett normativt sammanhang. Lycka till och krya på er! : )
Flytta till ett gammalt härligt hus på landet i liggtimmer och lev ett off-grid och självförsörjande liv. Jordkällare, kallskafferi, marockanskt kylskåp (två krukor med våt sand emellan) vedspis, kakelugnar mm. Alla förbättringar ni gör på huset gör ni med miljö- och människovänliga material och den el ni väljer att dra in kan ni dra på era villkor osv. Det finns massor med tekniska lösningar för att invika elprylar om man söker på off-grid alternativ.
Såhär lever jag och min familj för att vi har valt det och tror att det fungerar bäst långsiktigt och vi trivs med det hela familjen. Det är ingen som gnäller på oss för det, vi pratar obefintliga elräkningar och alla tystnar på en gång och får något religiöst i blicken. ; ) Välj ett sundare alternativ istället för att försöka "inte vara sjuka" i ett normativt sammanhang. Lycka till och krya på er! : )
Men de är inga seriösa ställen du hänvisar tilltommib skrev:Det finns en hel del bra information som inte alls är svår att hitta. Man kan t.ex. söka på PubMed vilket alla seriösa forskare inom medicin gör. Då hittar man bl.a. de artiklar jag länkade till i ett numera borttaget inlägg.
Däremot är det väldigt svårt att hitta välgrundad information som stödjer det en elallergiker vill höra. Jag undrar varför....
För övrigt får du gärna länka till sidan i FASS som tar upp elallergi, den skulle jag vilja se.
Äldre fastigheter som har kvar t ex gamla metallrör i servisen till vatten, har i princip redan ett lokalt jordtag.
Eget jordtag minskar inte magnetiska fält, utan kan t o m öka den beroende på hur och var sammankopplingen sker, och den väg strömmar då tar. (Mikael_L skriver det i #56)
Men eftersom de flesta har TN-C fram till mätartavlan så kan man anta att man når något närmare 0-potential med eget jordtag och därmed lägre elektriska fält från metallhöljen etc. Detta borde dock vara försumbart.
Jag ville tidigare i denna tråden skilja på de medicinska och tekniska frågorna. Varför?
Jo, om vi antar att läkarvetenskapen gått miste om elöverkänslighet och den finns - då kan vi lämna den frågan och konstatera att det redan finns mycket välgrundade vetenskapliga sätt att reducera fält (såvida det inte finns fler saker som påverkar än dom fyra naturkrafterna såklart)
Eget jordtag minskar inte magnetiska fält, utan kan t o m öka den beroende på hur och var sammankopplingen sker, och den väg strömmar då tar. (Mikael_L skriver det i #56)
Men eftersom de flesta har TN-C fram till mätartavlan så kan man anta att man når något närmare 0-potential med eget jordtag och därmed lägre elektriska fält från metallhöljen etc. Detta borde dock vara försumbart.
Jag ville tidigare i denna tråden skilja på de medicinska och tekniska frågorna. Varför?
Jo, om vi antar att läkarvetenskapen gått miste om elöverkänslighet och den finns - då kan vi lämna den frågan och konstatera att det redan finns mycket välgrundade vetenskapliga sätt att reducera fält (såvida det inte finns fler saker som påverkar än dom fyra naturkrafterna såklart)
Det spelar ingen roll hur magnetfältet skapas, med el eller med fladdrande magneter eller annat. Faktum kvarstår att ingen skärmning av typ kopparstrumpa eller aluminiumfolie, kabel av EKLK osv stoppar magnetfält, däremot det elektriska fältet. Magnetfältets styrka beror enbart på strömmens styrka i ledningen, medan det elektriska fältet beror på spänningens nivå.larsbj skrev:
Många misstar sig på att lågvoltsanläggningar ger lägre magnetfält medan det inte sällan är tvärtom, däremot minskar det elektriska fältet, och vice versa. Tvinnade eller flätade ledningar med fas/nolla hårt sammanhållna eliminerar i stort sett det magnetiska fältet.
Bra om man undviker att tala om magnetisk strålning eller strålning öht i samband med elanläggningar, från likström till 50/60Hz växelström, det är fält av olika slag det rör sig om, viktigt inte minst psykologiskt i sammanhanget.
Jag har inte läst alla inlägg så fler har säkert tipsat om detta redan, men det du bör börja med är att utesluta ändå fler saker än du redan gjort. Detta eftersom elöverkänslighet antingen är extremt ovanligt eller inte ens finns. Vissa personer har psykiska besvär och kopplar det till elöverkänslighet, vissa har andra saker som orsakar besvären, t.ex. mögel som pumpas runt i luften via ventilationen som då inte pumpas runt om man stänger av strömmen. Det kan då vara lätt att tro att det är just elektriciteten man är känslig mot eftersom problemen försvinner när strömmen stängs helt. Jag hoppas att du förstår hur jag menar och försöker hitta fler sätt att kolla vad detta kan bero på.
Vill du verkligen undersöka om du är känslig mot just el så går detta förstås att göra i ett blindtest där någon annan styr när elen kopplas på/av. Men all forskning och testpersoner man testat på hittills som säger säg vara känsliga mot el pekar mot att det inte är orsaken, utan som jag skrev tidigare kan det finnas andra orsaker.
Rubin, James (March-April 2005). Electromagnetic hypersensitivity: a systematic review of provocation studies. Psychosomatic Medicine "67" (2): ss. 22432.
Vill du verkligen undersöka om du är känslig mot just el så går detta förstås att göra i ett blindtest där någon annan styr när elen kopplas på/av. Men all forskning och testpersoner man testat på hittills som säger säg vara känsliga mot el pekar mot att det inte är orsaken, utan som jag skrev tidigare kan det finnas andra orsaker.
Rubin, James (March-April 2005). Electromagnetic hypersensitivity: a systematic review of provocation studies. Psychosomatic Medicine "67" (2): ss. 22432.
Man behöver inte veta någonting om detta för att se att man svänger sig med statistik och fakta på ett sätt som är fel och vilseledande. Tex konstateras att 3G introducerades i mobilnäten på 90-talet och där görs två fel:elinar skrev:
1. Man överlagrar statistik för helt andra saker som råkar öka samtidigt och den som är vilse i pannkakan tror då att dessa två saker är korrelerade eller att den ena orsakar den andra. Det är förstås en felaktig slutsats, eller rättare sagt, något som inte bevisats. Jag började äta mer chockladkakor på 90-talet men det hade inte heller med 3G-strålning att göra.
2. Det var visst inte så noga med årtalen så länge man kunde misstänkliggöra de strålande mobilnäten - att 3g telefoner inte började säljas i sverige förrän en bit in på 2000-talet skrivs det inte om....
För många år sedan hade jag en vän som var terapeut och arbetade med elöverkänsliga. De hade något slags rum där de kunde kolla om patienterna kunde tala om när de utsattes för elfält. Många kunde inte det men andra kunde faktiskt tala om exakt när elen slogs på och av.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är länge sedan men jag har för mig att de som verkligen var elallergiska blev hjälpta av magnesium. Om man bestämmer sig för att prova kosttillskott med magnesium så är det en hel vetenskap att ta reda på vilken sort man bör välja. Det är stor skillnad på olika blandningar. Googla och läs på.
Det är väl troligt att det idag finns många fler elöverkänsliga än vad det fanns för 15-20 år sedan.
Ska man vara petig med terminologin så finns det:
Magnetiska fält
Elektriska fält
Elektromagnetisk strålning (vågutbredning)
Vid 50 Hz händer knappast den sistnämnda i en bostad, eftersom ledningsländerna är för korta i förhållande till frekvensen. Det skulle motsvara en radiosändare i det extrema långvågsområdet och fodra antenner på flera mil.
Mätbar utstrålning sker snarare från apparater som alstrar högre frekvenser, önskat eller oönskat.
Magnetiska fält
Elektriska fält
Elektromagnetisk strålning (vågutbredning)
Vid 50 Hz händer knappast den sistnämnda i en bostad, eftersom ledningsländerna är för korta i förhållande till frekvensen. Det skulle motsvara en radiosändare i det extrema långvågsområdet och fodra antenner på flera mil.
Mätbar utstrålning sker snarare från apparater som alstrar högre frekvenser, önskat eller oönskat.
"Inventera alla elektriska enheter som innehåller kretskort, stora som små."
"Montera ett eget jordtag för skydd mot magnetfält"
Oj, nu blev det riktigt seriöst, menas på fullt allvar att detta skulle vara en som vet vad det handlar om?
Det skulle ju inte jag vilja säga, tvärtom...
"Montera ett eget jordtag för skydd mot magnetfält"
Oj, nu blev det riktigt seriöst, menas på fullt allvar att detta skulle vara en som vet vad det handlar om?
Det skulle ju inte jag vilja säga, tvärtom...
Jag ska villigt erkänna att jag inte är jättekunnig på olika magnetfält* och elektromagnetiska* fält och spänningsfält och allt vad det är.fp01 skrev:Det spelar ingen roll hur magnetfältet skapas, med el eller med fladdrande magneter eller annat. Faktum kvarstår att ingen skärmning av typ kopparstrumpa eller aluminiumfolie, kabel av EKLK osv stoppar magnetfält, däremot det elektriska fältet. Magnetfältets styrka beror enbart på strömmens styrka i ledningen, medan det elektriska fältet beror på spänningens nivå.
Många misstar sig på att lågvoltsanläggningar ger lägre magnetfält medan det inte sällan är tvärtom, däremot minskar det elektriska fältet, och vice versa. Tvinnade eller flätade ledningar med fas/nolla hårt sammanhållna eliminerar i stort sett det magnetiska fältet.
Bra om man undviker att tala om magnetisk strålning eller strålning öht i samband med elanläggningar, från likström till 50/60Hz växelström, det är fält av olika slag det rör sig om, viktigt inte minst psykologiskt i sammanhanget.
Men av det lilla jag kan så tycker jag detta inlägg låter i huvudsak korrekt.
* magnetfält och elektromagnetiska är inte riktigt samma sak, men de har ändå delvis med varandra att göra.