Egentligen har du rätt då man inte regelmässigt monterar en ändhylsa på ledare som ska anslutas i dessa typer av toppklämmor. Det är bara om man redan råkar ha en sladd med ändhylsa.

Har man en RK så är något fel. RK ska normalt inte anslutas till en toppklämma av denna typ.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Egentligen har du rätt då man inte regelmässigt monterar en ändhylsa på ledare som ska anslutas i dessa typer av toppklämmor. Det är bara om man redan råkar ha en sladd med ändhylsa.

Har man en RK så är något fel. RK ska normalt inte anslutas till en toppklämma av denna typ.
Det är mycket diskussioner kring just ändhylsor speciellt i Norge, dock inte alls lika vanligt i Sverige. Men situationen var som du beskrev, på detta projekt var det mycket speciell utrustning och väldigt mycket hade internkopplingar av RK som skulle justeras. Bara MRIn var något extremt, den hade ett eget speciellt rum där väggarna var helskärmade. Och enda genomföringen för kablar in var igenom vad dom kallade "the penetration panel" En låda med dedikerad filterutrustning.

Många säger att ändhylsor bara är för att hålla ihop kardeler, men jag har varit och rotat i gamla skåp i korrosiva miljöer. Där gör ändhylsorna underverk, en kopparledare kan vara korroderad och svart och man får skrapa för att kunna ohmmäta på den. och man kan få skala en ganska ordenlig bit in i isoleringen innan kopparn slutar vara korroderad och svart. Medan ändhylsorna med sin förtenning är lika skinande som dagen dom klämdes på, har man en riktig tång ska dom dessutom vara täta.

Min gissning är väl att man kvalificerat användning av ändhylsor utifrån dels den tyska marknaden där det är vanligt förekommande att det används, men också för att kunna använda dem tillsammans med färdigklämda sladdställ från lampnasaren. Det är inget som jag tror kommer att vara speciellt vanligt förekommande i en fast installation.

Edit: Och ändhylsor i en villainstallation/mindre installation hamnar väl under elmont:s lag också...

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.