1 755 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Elrör under huset?
Hej
Skall dra om matningen till sommarstugan (från skåpet på stolpen), elen är ganska svajig idag. I samband med det tänkte jag flytta elskåpet till ett vidbyggt förråd.
jag vill byta en del klamrad kabel mot elrör. Nu funderar jag på om jag kan dra en del slang und huset. Är typ 20-30 cm högt, hus på plintar, så jag kommer inte kunna klamra rören under.... Känner även till problemen med kondens i rör på kalla sidan.
Några tips? Jag kan ju klamra i förrådet och låta ev kondens komma ut vid golvet där...
Skall dra om matningen till sommarstugan (från skåpet på stolpen), elen är ganska svajig idag. I samband med det tänkte jag flytta elskåpet till ett vidbyggt förråd.
jag vill byta en del klamrad kabel mot elrör. Nu funderar jag på om jag kan dra en del slang und huset. Är typ 20-30 cm högt, hus på plintar, så jag kommer inte kunna klamra rören under.... Känner även till problemen med kondens i rör på kalla sidan.
Några tips? Jag kan ju klamra i förrådet och låta ev kondens komma ut vid golvet där...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Om du använder VP rör så behöver man inte klamra så mycket och slang när det krånglar till sig.
Sedan undviker man kondens genom att stoppa luftdraget genom rören.
Protte
Sedan undviker man kondens genom att stoppa luftdraget genom rören.
Protte
Men jag kommer nog inte komma åt att klamra alls utan måste låta röret/slangen ligga på marken och fiska upp den i ändarna. Kan man köra med vanliga rör/slang då, eller skall man köra gula rör, eller Pem? Eller är det bara att glömma?
Har du mätaren i skåp på stolpen? Annars om den kabel du ska flytta går till mätarplats som du vill ha vid förrådet är kabeln elleverantörens ansvar. Är det kabel på din sida och du vill dra den under huset skulle jag tagit tex gult rör eller PEM och låtit det ligga på marken där.
Oj, var nog otydlig. Ny central i stugan, vill få ny matning till några dosor på olika ställen i stugan. Tänkte då lägga matningen under huset. Från skåpet på stolpen till nya centralen blir det nedgrävd gul slang.
Så gul slang eller Pem funkar bra att ha löst under huset?
Så gul slang eller Pem funkar bra att ha löst under huset?
Kan du bara få fram och fast ändarna och drar kabel i dem så är det inte helt fel. Kan du planera för stråk så du inte behöver så många sträckor på detta sättet är det ju bättre. Och kondensfrågan löser man som vanligt genom att täta så inte luft strömmar genom rören.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Om jag fattar rätt så gällr det alltså rör/slang för gruppledningar, med FK trådar i?
Det låter för mig väldigt tveksamt att man skulle få lägga sådana på marken, det är ju nästan som att gräva ner dem.
Det låter för mig väldigt tveksamt att man skulle få lägga sådana på marken, det är ju nästan som att gräva ner dem.
TS drar kabel EKK eller bättre i grövre rör mellan några punkter i stugan för att slippa stråk av klamrad kabel. Rören läggs löst i ett lågt utrymme under stugan, med ändpunkterna fästa och tätade där de går in.
Så uppfattar jag det, är det som hempularen menar är det inte vettigt eller rätt att göra.
Så uppfattar jag det, är det som hempularen menar är det inte vettigt eller rätt att göra.
Klicka här för att svara