950 721 läst ·
10 396 svar
951k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Det är ju bra att man är ägare till Vattenfall.
Egen ved drabbas sällan eller aldrig av internationella konflikter, moms och annan skatt undviks helt om man har egen ved skog. Att använda lokal odlat biobränsle blir nog nödvändigt för fler av ekonomiska skäl nu när regeringarna oberoende av färg inför bidrag för att vi svenskar ska ha råd att betala elräkningen, det är en osund bidragskarusell där stora resurser går åt bara till administrationen.G OMathson skrev:
Energin blir nog inte lika billig som den varit förr och Sveriges fördel med gott om säker och ren elenergi till ett vettigt pris håller kanske på att bli historia..
J jawen skrev:Suck!
Om vi talar om hur normalt priset sätt på en marknad, så har olika producenter olika höga produktionskostnader som alltid i slutänden sätter priset.
Ekologiska jordgubbar för ex, miljövänligt tvättmedel etc etc
Där fungerar marknader för att människorna själva kan välja att köpa det dom tycker är värt priset, & på så sätt får en del företag "lägga ner" för dom säljer inget eller för dåligt för att få ekonomi i deras produktion.
Inom el är det helt omvänt, människorna tvingas vilja det ÄNDA som finns att tillgå, för dom vill inte "frysa ihjäl"......Vad kallar man en sådan marknad?
Höga elpriser skapar tre stora vinnare.Z Zodde skrev:
Svenska kraftnät fick i fjol in 97 miljarder kronor i kapacitetsavgifter.
Kraftbolagen fick överintäkter på 80 miljarder kronor.
Svenska staten fick 50 miljarder kronor i ökade momsintäkter.
– Bara i Sverige fylls statskassan genom elpriskrisen. Andra EU-länder sänker elmoms och energiskatt, säger ekonomiprofessorn Stefan Yard.
harka skrev:
Kärnfysikern Jan Blomgren har i sin senaste bok redovisat att nedläggningen av kärnkraft i Sverige kostat medborgarna 1000 miljarder kronor.
Han hade tidigare professorstjänsten senior expert just för Vattenfall, där han bland annat var föreståndare för Svenskt kärntekniskt centrum.
Småbelopp som 31 miljarder kronor var enbart betalning till minoritetsdelägaren - tyska EON- som kompensation för uteblivna intäkter på grund av nedläggningen.
Men såklart Zodde vet och kan bättre
Och du "iditförklarar mig som vanligt, du guds gåva till mänsklighetenZ Zodde skrev:
Men du är säkert mycket duktigare än kärnfysikern och tidigare senior expert för Vattenfall Jan Blomgren,
Jan Blomgren är säkerligen en fena på kärnfysik. Men ärligt talat har han inte imponerat på mig när det gäller elsystem eller ekonomi. Han är väl mest ute efter att sälja sig själv.
Lite har ju Daniel klivit ned, det står varken Allvetare eller Besserwisser vid hans namn längre så jag förväntar mig att han kan ha fel och missaJ jawen skrev:
Det är inte det att jag är Sveriges smartaste individ. För det är jag inte. Men nivån i den här tråden är definitivt inte hög. Särskilt inte hos några av de tongivande deltagarna.J jawen skrev:
Bland de som skrivit mer än enstaka inlägg tycks det bara vara jag, Zodde och Mikael som förstår grunderna i hur elmarknaden fungerar.
Även om vi tre inte heller ha samma syn på hur den kan förändras.
Men jag har inget problem att hitta sammanhang där det går att kommunicera med folk. Även om det är utmaningar här.
Det är din retorik och totala brist på ödmjukhet jag stör mig på.D Daniel 109 skrev:Det är inte det att jag är Sveriges smartaste individ. För det är jag inte. Men nivån i den här tråden är definitivt inte hög. Särskilt inte hos några av de tongivande deltagarna.
Bland de som skrivit mer än enstaka inlägg tycks det bara vara jag, Zodde och Mikael som förstår grunderna i hur elmarknaden fungerar.
Även om vi tre inte heller ha samma syn på hur den kan förändras.
Men jag har inget problem att hitta sammanhang där det går att kommunicera med folk. Även om det är utmaningar här.
Sedan att du "är påläst" just om hur prissättning & grunderna på elmarknaden är, så tar det inte ifrån dig möjligheten att fortfarande vara lite ödmjuk & trevlig emot människor.
Din personlighet på forum, blir ju den som just dina val av ord & meningar bildar.
jag förstår ärligt inte varför du pratar om "lägga ner och rasera"G OMathson skrev:
men låt mig också säga att jag tycker att det är beklagligt med ditt konkursexempel, jag får hoppas att de kommer att klara sig – dock får de nog vara lite glada över att de befinner sig i SE4(?) och inte i något annat land
för elpriset i SE4 under de sex senaste månaderna har varit lägre än i något annat land i norra Europa – titta dig omkring på Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Tyskland, Polen, baltstaterna och Skandinavien – men sen är det råpriset på el, lokala skatter och avgifter tillkommer förstås
så för att stötta företag i akut nöd är det rimligen en uppgift som landar på statsmakterna, och om vår regering är bättre/snabbare än andra länders regeringar vet jag inte (men kan ju killgissa...)
elpriset i SE4 de senaste sex månaderna har i jämförelse med alla andra nordeuropeiska länder (bortsett från Nordnorge...som inte är någon land) både:
– varit lägre än i absoluta tal och
– varit lägre vid jämförelse med samma månader 2015 i procentuell ökning (så när som Finland som ligger högre i absolut pris nu men gått upp med "bara" 335% medan SE4 har gått upp 355%, typiskt har elpriset gått upp 500-600 procent i de övriga länderna)
beklagligt att du tror att uppgången utav det svenska elpriset är ett inhemskt genererat problem, när i själv verket SE4 står sig mycket starkare än våra grannländer
personligen tror jag inte att nästa vinter blir lika svår – jag tycker ändå att det finns flera faktorer som gör livet lite ljusareF fribygg skrev:
– under 2022 stängde Ryssland av gasexporten och så småningom sprängdes Nord Stream, varvid marknaderna reagerade starkt, det kommer inte hända en gång till
även om priset på naturgas kommer att ligga högre än normalt så tycker jag att det borde kunna hålla sig lägre än under 2022 och året har inletts i den riktningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
– de tyska gaslagren är väldigt välfyllda, betydligt bättre än vad de var i fjol, ungefär till 80% medan de i fjol låg på 40%:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vintern är för all del inte över ännu, men den fara som man målat upp är att det kommer vara svårt att fylla gaslagren i sommar inför den kommande vintern eftersom all rysk import är borta, men jag tycker det nuvarande läget känns ganska gott ändå
– här i Sverige beräknas vi få ett tillskott på 9 TWh från ny vindkraft jämfört med 2022, och hela Europa monterar solceller för glatta livet, installerar värmepumpar och så vidare, fransmännen har förhoppningsvis fått igång sin kärnkraft och vem vet, kanske har rent av Olkiluoto 3 kommit igång också; vi i den demokratiska världen har helt enkelt haft ett helt år till på oss att ställa om efter Putins anfallskrig
och en del har hunnit hugga ännu mera ved
mycket elände kan förstås hinna hända, men jag är nog ändå förhållandevis optimistisk
jaha, Blomgren, jag har inte läst hans alster och inte tagit del av hans beräkningarJ jawen skrev:
jag finner dock siffran orimligt hög med ett enkelt räkneexempel (som utelämnar massor)
– de sex nedlagda reaktorerna i Sverige producerade årligen ungefär lika mycket el som Forsmark 1, 2 och 3 gör
– Forsmark brukar ha en nettoomsättning (huvudsyssla: sälja producerad el) på cirka 6 miljarder om året, innan Putins nycker
– efter 160 år skulle man komma upp i 1000 miljarder i uteblivna intäkter, riktigt så länge tänkte man väl sig inte att reaktorerna skulle varit i drift?
Jovisst är Jan Blomgren mycket kunnig inkl att han varit anställd hos Vattenfall en längre tid.J jawen skrev:Kärnfysikern Jan Blomgren har i sin senaste bok redovisat att nedläggningen av kärnkraft i Sverige kostat medborgarna 1000 miljarder kronor.
Han hade tidigare professorstjänsten senior expert just för Vattenfall, där han bland annat var föreståndare för Svenskt kärntekniskt centrum.
Småbelopp som 31 miljarder kronor var enbart betalning till minoritetsdelägaren - tyska EON- som kompensation för uteblivna intäkter på grund av nedläggningen.
Men såklart Zodde vet och kan bättre![]()
Letade rätt på artikeln då han första gången fick ihop det till 1000 Miljarder.
"Krisen i den svenska energiförsörjningen är resultatet av en politik som styrts av inkompetens, önsketänkande och fanatism, skriver Jan Blomgren."
https://timbro.se/smedjan/fanatikerna-forstorde-sveriges-elforsorjning/