966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
När skrev jag att jag tror det?harka skrev:
Ni är inte ett fåtal som förstår att TS exempel till största del beror på Ukraina eländet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jag antar att ni sett att Energimyndigheten har beräknat att vi behöver dubbelt så mycket energi i form av el redan 2035?
Vi kommer att behöva all produktion vi hinner bygga...
https://omni.se/a/MojQKM
Redan 2027 har vi elbrist i Sverige.
Vi kommer att behöva all produktion vi hinner bygga...
https://omni.se/a/MojQKM
Redan 2027 har vi elbrist i Sverige.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jag antar att du aldrig har jobbat med människor nån längre period? När man måste bemöta felaktiga uppfattningar konstant är ödmjukheten det första som försvinner. Att @Daniel 109 orkar svara överhuvudtaget i "el-pristrådar" är ju imponerande...J jawen skrev:Det är din retorik och totala brist på ödmjukhet jag stör mig på.
Sedan att du "är påläst" just om hur prissättning & grunderna på elmarknaden är, så tar det inte ifrån dig möjligheten att fortfarande vara lite ödmjuk & trevlig emot människor.
Din personlighet på forum, blir ju den som just dina val av ord & meningar bildar.
Helt fel.pacman42 skrev:
Vi behöver inte dubbla varken el eller befolkning, det är redan överfullt som det är.
Tro inte på allt du läser, jordens resurser är redan bokade många gånger om.
@Daniel 109 känns nästan som ett mobboffer här, jag tycker hen skriver bra.Dan_Johansson skrev:
Gillar man inte finns väl ignorera funktion eller?
Det har skrivits länge om att elbehovet kommer att öka i framtiden oavsett vad man tycker om det.
Att bara sänka temperaturen inomhus eller byta ut en elpanna till en värmepump kommer sannolikt inte att räcka utan elproduktionen kommer att behöva öka i framtiden.
Att bara sänka temperaturen inomhus eller byta ut en elpanna till en värmepump kommer sannolikt inte att räcka utan elproduktionen kommer att behöva öka i framtiden.
Du har såklart rätt Jeppsson.J Jeppson skrev:
Vi kommer inte undan utvecklingen.
Då gäller det vi hittar bästa lösningarna, om vi ska vara realistiska.
Ett mindre kärnkraftverk på 50 MW i din trädgård samt fusionskraft är vad vi kan dra nytta av, en aning vätgas kanske..
Det blir nog trångt i en trädgård men NuScale's 50MW reaktor blev certifierad för civil användning i USA i dagarna.Så det är bara att beställa!E El-Löken66 skrev:
https://www.utilitydive.com/news/NuScale-small-modular-reactor-nuclear-NRC/641012/
Det skulle jag gärna ha i trädgården och säljer gärna till dig men det kommer bli dyra kWhE El-Löken66 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Man behöver inte heller vara kärnfysiker för att förstå att vi kommer att behöva ha mer planerbar kraft ju mer vindkraft det byggs, det blåser ju tyvärr inte tillräckligt hela tiden.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Det var en kommentar till "det tar längre tid att bygga upp än att riva ner"F fribygg skrev:
Har inget med vindkraft att göra, eller kärnkraftverkens vara eller icke vara..
Tänk vad en 'Allvetare' kan få till det..Dan_Johansson skrev:
Förstår förövrigt inte hur du fick in kärnkraft i detta, det lär omöjligt gå att matcha vindkrafts utbyggnaden med kärnkraft utan det måste nog till kraftvärme eller gas generatorer för att matcha den vindkraft som byggs de kommande 5 åren.