966 220 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
”Elmarknaden kan mest liknas vid en auktion där köparen med det högsta köpbudet får köpa. ”J jawen skrev:Det här är till dig Daniel 109
Ska man dessutom vara lite petig är elmarknaden inte en marknad där man förväntar sig att säljaren med det lägsta budet kan sälja.
Elmarknaden kan mest liknas vid en auktion där köparen med det högsta köpbudet får köpa.
Enda skillnaden är att på elmarknaden gäller det högsta köpbudet även för alla andra.
Sluta sprid direkta felaktigheter. Det tillför tråden noll och nada. Högsta köp är Max vilket vi aldrig sett. Lägsta sälj är noll. Jämvikt finns där emellan.
Lägsta sälj är att betala €500/MWh för att någon annan ska konsumera elen man producerar.Z Zodde skrev:
Ok sälj minus…K krfsm skrev:
Dom dör buden, högsta/lägsta är väl teoretiska. Det är business som redan är avtalad på Nasdaqs termins/derivatbörs och blir settled med cashavräkning. Bud som aldrig får vara i närheten av att inte bli accepterade på båda ytterligheterna av priskurvan.
Omöjligt att bemöta någon på ett "bra sätt" som INTE inkluderar ALLA aspekter, utan bara "kör på".Z Zodde skrev:
Du har DIN version om hur det SKA fungera, JAG har min version hur det BÖR fungera eller ses.
Alla har rätt till sin åsikt, men jag håller inte med dig eller Daniel109 med mycket av eran "ALLT ÄR BRA" filosofi.
Det kan ju bero på att han försökte resonera med dig på allvar.Z Zodde skrev:Du talar bara för dig själv. ”Vi svenskar”-tugget kan du släppa. Vet faktiskt inte hur du kan bli kränkt av att vi diskuterar nivån på el-konsumtionsminskningen i Norge och Sverige…?
Du är den ende av alla svenskar jag diskuterat elpris/konsumtion/stöd med som klarar av att bli kränkt.
Men det ligger i tiden har jag förstått. Rättigheten att bli få kränkt.
En återvändsgränd.
Ja, det är ju terminsavtal plus kärnkraft i princip. Men i UK hade de vi något tillfälle i höstas pris motsvarande €-50/MWh, och i Tyskland/Danmark har de regelbundet pris en liten bit under noll. (Eftersom vindkraft har haft vissa subventioner, och därmed tjänade på ett pris något under noll.)Z Zodde skrev:
Ingen av oss har skrivit att ”allt är bra” vad jag mins. Inte heller beskriver vi hur det ”SKA” fungera. Vi försöker beskriva hur det fungerar. När vi är överens om hur det fungerar nu, är det rimligt att diskutera huruvida det går att ändra till något bättre.
Precis igen krfsmK krfsm skrev:
Marknaden är minst sagt "konstig", & man kan styra marknaden med subventioner b.la
Men i slutänden är det aldrig konsumenterna som gynnas konstigt nog.