D Daniel 109 skrev:
Ingen av oss har skrivit att ”allt är bra” vad jag mins. Inte heller beskriver vi hur det ”SKA” fungera. Vi försöker beskriva hur det fungerar. När vi är överens om hur det fungerar nu, är det rimligt att diskutera huruvida det går att ändra till något bättre
Kom med ETT enda förslag då!

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Precis igen krfsm

Marknaden är minst sagt "konstig", & man kan styra marknaden med subventioner b.la
Men i slutänden är det aldrig konsumenterna som gynnas konstigt nog.
Krfsm har på ett pedagogiskt sätt avslöjat hur lite du egentligen kan, läs och ta till dig det han skrev tidigare. Särskilt den biten där du gjorde en stor poäng av HUR elen var producerad men som har NOLL betydelse för prisbildningen..,
Eller har du glöm t det och bara vill gå vidare?

Z Zodde skrev:
Decenniet FÖRE 2021 verkade marginalprissättning till kundernas fördel.
Det upprepar du med jämna mellanrum. Men du har inget stöd för att en annan prissätningmodell skulle gett högre priser.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Särskilt den biten där du gjorde en stor poäng av HUR elen var producerad men som har NOLL betydelse för prisbildningen..,
Eller har du glöm t det och bara vill gå vidare?
Snälla, påminn mig om dom orden jag faktiskt sade!
Vad vill du ha svar på ?

Z Zodde skrev:
Det ”uppenbara felet” är kriget i Europa.
Inga marknader ör immuna.
Problemet kom innan kriget.

• Gilla
baal och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det upprepar du med jämna mellanrum. Men du har inget stöd för att en annan prissätningmodell skulle gett högre priser.
PRECIS!....Det är ett jäkla tjat om det från Zodde!
Utan någon som helst relevans.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vilken ”annan prissättningsmodell” tänkte du på!

K karlmb skrev:
Problemet kom innan kriget.
Ok Innan Ryssland eskalerade krigshotet om det nu har avgörande betydelse

J jawen skrev:
Kom med ETT enda förslag då!
Förslag på vad? Förändringar?
Jag skrev ju att första steget är att förstå hur det fungerar nu, sedan kan vi ta den diskussionen. Tyvärr förstår du inte hur elmarknaden fungerar alls.
När du förstår hur elmarknaden fungerar kan jag förklara varför dina förändringsförslag är dåliga idéer.

Marknaden som sådan är vettigt uppbyggd. Det är saker runtomkring man kan göra justeringar i. Elskatten, Skatter på produktion, nätutbyggnad, stöd till produktion, styrning av elnätsmonopolen. Och nu när det blir extrema händelser, skatt på höga vinster och stöd till konsumenter. Men själva marknadens funktion ser jag inga egentliga saker att ändra på. Visst kan man justera lite på regelverken för flaskhalsar, men det är små justeringar i så fall.

Prissättningsprincipen är i grunden vettigt konstruerad.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Till trådens ursprung.

Hur skall kund kunna utnyttja marknaden??

Jag måste ju köpa den mängd jag skall ha i det ögonblick jag skall använda den.
Ingen annan vara fungerar så.

De flesta andra varor kan jag köpa när de är billiga och spara tills jag behöver dem men det går inte med el. Hur skall timvisa kontrakt för mig påverka mitt pris?

Hur skall jag veta vad jag förbrukar under respektive timma?
Dagens mätare mäter timma men visar inte timma på display.

Värdet samlas in dygnet efteråt och redovisas vid nästa månadsskifte. Hur skulle det se ut om jag inte fick veta hur många "jordgubbar" jag ätit förrän till månadsskiftet och då bestämma hur många jag skulle köpa??

Jag hävdar att den fria elmarknaden fungerar, men enbart för producenten.
Vi konsumenter har ingen möjlighet att påverka priset eftersom vi knappast kan styra vårt uttag, och gör vi det får vi inte veta att vi gjort det och om det vore så får vi inte veta konsekvenserna.

just another thought

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Snälla, påminn mig om dom orden jag faktiskt sade!
Vad vill du ha svar på ?
”Därmed har producenten alla möjligheter att mata ut onödigt dyr el på nätet och garanteras betalning.”

Detta skrev du

Hur elen produceras har INGEN betydelse för prisbildningen

D Daniel 109 skrev:
Marknaden som sådan är vettigt uppbyggd. Det är saker runtomkring man kan göra justeringar i. Elskatten, Skatter på produktion, nätutbyggnad, stöd till produktion, styrning av elnätsmonopolen. Och nu när det blir extrema händelser, skatt på höga vinster och stöd till konsumenter. Men själva marknadens funktion ser jag inga egentliga saker att ändra på. Visst kan man justera lite på regelverken för flaskhalsar, men det är små justeringar i så fall.

Prissättningsprincipen är i grunden vettigt konstruerad.
MEN faktum är ju att ursprungspriset för el, förändrar ALLA kostnader/skatter uppåt!
Så man bör ju "tackla" ursprungsproblemet" eller?

Ska man gå på skatter före tycker du?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Till trådens ursprung.

Hur skall kund kunna utnyttja marknaden??

Jag måste ju köpa den mängd jag skall ha i det ögonblick jag skall använda den.
Ingen annan vara fungerar så.

De flesta andra varor kan jag köpa när de är billiga och spara tills jag behöver dem men det går inte med el. Hur skall timvisa kontrakt för mig påverka mitt pris?

Hur skall jag veta vad jag förbrukar under respektive timma?
Dagens mätare mäter timma men visar inte timma på display.

Värdet samlas in dygnet efteråt och redovisas vid nästa månadsskifte. Hur skulle det se ut om jag inte fick veta hur många "jordgubbar" jag ätit förrän till månadsskiftet och då bestämma hur många jag skulle köpa??

Jag hävdar att den fria elmarknaden fungerar, men enbart för producenten.
Vi konsumenter har ingen möjlighet att påverka priset eftersom vi knappast kan styra vårt uttag, och gör vi det får vi inte veta att vi gjort det och om det vore så får vi inte veta konsekvenserna.

just another thought

Mätarna som monteras nu har en port som levererar momentan data, just för att du ska kunna läsa ut den. Du kan absolut välja om du ska använda el. Sätter du på plattan så köper du el. Det är tämligen enkelt. Att sedan el är så billigt att du inte ser några riktigt rimliga alternativ är en annan sak.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Notera att Sveriges största producent Vattenfall inte har någon fossil elproduktion i Sverige.
Men väl i Tyskland...
Liksom Eon, Fortum och numera Uniper.
Dessa 4 kan ju lätt lista ut vad de andra 3 kommer och kan göra så det går ju att styra iaf man öppnar vattenkraften i Sverige eller håller igen den lite i hopp om att ens olje- eller gaskraft ska behövas.
Då tjänar man allra mest.

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Vilken ”annan prissättningsmodell” tänkte du på!
Vilken tänkte du på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.