Z Zodde skrev:
Du vet allt så svara då jag frågar för 4e gång

Vem, menar du, producerar el som inte är såld. och varför?
Absolut INTE, jag försöker svara på allt.

Jag har inte skrivit "producerar el som inte är såld", min poäng är att det registrerade elproduktions sättet för en "såld" timme/produktion KAN manipuleras i.o.m att producenten INTE väljer att köra sitt BILLIGASTE alternativ utan för ex vis "plockar in" oljekraftverk-produktion

J jawen skrev:
Säg istället att du äger vattenkraft och vindsnurror & lite oljekraftverk, men vet pga av prissättningen att ALLT du kör blir VINST.
Fast elpriset i Sverige är ju praktiskt taget aldrig på nivåer att det lönar sig att köra oljeeldade kraftverk.

Det är ju bara att titta på de faktiska kurvorna och se att det finns en bunt utbud som inte styr priset, eftersom efterfrågan inte var så stor att den produktionen behövdes: https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_SE.pdf

Och det är ju sjukt bra att veta på förhand, så att jag inte startar mitt oljekraftverk när det är en förlust att köra det.

J jawen skrev:

Jag har inte skrivit "producerar el som inte är såld", min poäng är att det registrerade elproduktions sättet för en "såld" timme/produktion KAN manipuleras i.o.m att producenten INTE väljer att köra sitt BILLIGASTE alternativ utan för ex vis "plockar in" oljekraftverk-produktion
J jawen skrev:

Du skrev ”Därmed är den ”dyra elen” registrerad som producerad och konsumerad elenergi vare sig den behövs eller inte”

Producerad El som inte behövs är inte såld.
All såld el behövs.
Tankevurpa?

G OMathson skrev:
Om nu "fossilfritt" stål kan säljas till högre pris än vanligt stål bör stål från skrot vara dyrare än nytt, det är det inte. Skrotnings varven i Bangladesh och Indien skulle tjäna storkovan.
Det som kommer att höja priset är energiåtgången.
Först ska det spjälkas vatten till vätet man ska använda istället för kolet. Det är en dyr och elslukande process. Den kostnaden kommer att höja priset på stålet. Alternativet är ju förstås att elbolagen höjer elpriset för populasen.

J jawen skrev:

För elmarknadens räkning spelar det ingen roll hur elen du matar in är producerad. Som producent har du inte förbundit dig att mata in vindkraftsel eller vattenkraftsel eller oljeproducerad el, utan bara hur mycket du lovar att producera och vilket pris du får.

Den enda anledningen att köra ett "dyrare" verk istället för sitt "billigaste" verk är om man riskerar att få slut på bränsle/vatten i magasinet i det billiga verket. Men då väljer man troligen att erbjuda mindre till försäljning istället.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du skrev ”Därmed är den ”dyra elen” registrerad som producerad och konsumerad elenergi vare sig den behövs eller inte”

Producerad El som inte behövs är inte såld.
All såld el behövs.
Tankevurpa?
Absolut inte.

All producerad el som är "såld", är inte likställt med att varje kWh behövdes till sista kWh!
Sådana små köp görs aldrig, utan det slås ut i större partier. ( som fortfarande kan påverkas i.o.m vilken produktion leverantören väljer att använda)

• Wow
kashieda
  • Laddar…
K krfsm skrev:
För elmarknadens räkning spelar det ingen roll hur elen du matar in är producerad. Som producent har du inte förbundit dig att mata in vindkraftsel eller vattenkraftsel eller oljeproducerad el, utan bara hur mycket du lovar att producera och vilket pris du får.
Det är ju just där problemet ligger.

Har en enskild elproducent möjligheten att på verka sitt "produktionspris", så väljer han självklart det billigaste med maximerad avkastning.

Vi har 3 stora aktörer inom elproduktion!

J jawen skrev:

Vad betyder
”min poäng är att det registrerade elproduktions sättet för en "såld" timme/produktion KAN manipuleras”

Vad är registrerad elproduktions sätt?

K krfsm skrev:

Den enda anledningen att köra ett "dyrare" verk istället för sitt "billigaste" verk är om man riskerar att få slut på bränsle/vatten i magasinet i det billiga verket. Men då väljer man troligen att erbjuda mindre till försäljning istället.
Så är det givetvis. Men marknaden strävar alltid efter att tillverka billigt och sälja dyrt.

J jawen skrev:

Det är klart, sitter man på de sista möjliga MW:en kan man lägga ett högt säljbud på den. Det är ju dock sällsynt att alla andra möjliga producenter redan sålt in allt de har utan risken är att någon annan kan leverera den MW:en till lägre pris. Då får man inte sälja alls.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Det är klart, sitter man på de sista möjliga MW:en kan man lägga ett högt säljbud på den. Det är ju dock sällsynt att alla andra möjliga producenter redan sålt in allt de har utan risken är att någon annan kan leverera den MW:en till lägre pris. Då får man inte sälja alls.
Kortsiktigt JA, men inte när du kan följa marknaden & "demand".

Vidare i tråden hur elmarknaden fungerar dåligt för oss svenska konsumenter...

Att den fossilbaserade elproduktionen pressas ut av den förnybara produktionen ur ”merit order” (snabb översättning: för att alla tycker den är bäst) håller jag med om.
Men fossil produktion kommer att fasas ut endast tills fossil produktion blir ”merit order” ur elproducenternas perspektiv.

Det vill säga när marginalprissättnings prisstyrande effekt gör att en total utfasning av fossil energi blir ekonomiskt ineffektiv.
Eller uttryckt på annat sätt; när de sista fåtal procenten av fossil energi, med hjälp av marginalprissättningen, genererar högre vinster än om den helt fasas ut.

Alltså ungefär i den situation som fördelning av elproduktionen ser ut i Sverige idag.

J jawen skrev:
Kortsiktigt JA, men inte när du kan följa marknaden & "demand".
Detta har vi varit igenom förut. Bara om du känner ALLA ANDRA buds/offers på Nordpool (vilket du självklart inte gör) så skulle du i teorin kunna manipulera.

Men svara på ”Vad är registrerad elproduktions sätt?

U Ursidae skrev:
Det har dock inte med produktionssätter. Man tjänar ännu mer genom att lägga högt säljbud för sin billiga produktion istf den dyra om man nu ska spela det spelet.
Sen finns det väl regler om hur man får undanhålla och prissätta sin produktion iofs för att det inte ska räknas som marknadsmanipulation.

J jawen skrev:
merit order” (snabb översättning: för att alla tycker den är bäst) håller jag med om.
Och jag glömde säga att ”Merit order” ur ett elproducentsperspektiv är idag att fasa ut så mycket som möjligt av den ”dyra elen” och ändå få allt betalt efter den ”dyra elens” prislapp utan att helt fasa ut den ”dyra elen”, helt i den ekonomiska effektivitetens namn ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.