625 läst ·
2 svar
625 läst
2 svar
Elradiator
En fundering. En elradiator på t.ex 1000w. Drar den 1000w oavsett temp på elementet, eller är det Max effekten om man kör fullt?
Funderar vad som är mest ekonomiskt i en liten otät stuga. Att ha 2 radiatorer på med lägre värme eller 1 med högre
Funderar vad som är mest ekonomiskt i en liten otät stuga. Att ha 2 radiatorer på med lägre värme eller 1 med högre
Max effekt till önskad temp nås, är det flera rum så är det nog bättre med flera element för värmen kommer inte sprida sig bort till nästa rum tillräckligt fort för att det inte ska bli skillnad i tempratur från rum till rum.
Att köpa en tex jula luft/luft bör det räknas på också.
Att köpa en tex jula luft/luft bör det räknas på också.
Om radiatorn har en slinga vilket är vanligt så drar det 1000W så länge termostaten är tillslagen. När termostaten slår av drar det nära noll (inte riktigt 0). Utslaget på ett dygn drar det olika mycket beroende på övrig ventilation,isolering samt inställd måltemp för utrymmet, men alltså mindre än 1000W. För att veta exakt får man sätta på en mätare.
Klicka här för att svara