2 502 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Wirsbo push12 eller elpush12 i källare vid bergvär
Jag ska gjuta in golvvärme i blivande relaxen(12m2) i källaren, Wirsbo push12 med pepexrör.
Den kopplar man till bergvärmepumpen via nån shunt har jag förstått.
Men hur blir det på sommaren med uppvärmningen? Då jobbar ju pumpen nästan enbart mot varmvattnet - och jag vill ju har go värme i golvet i källaren även på sommaren.
Kommer pumpen att få jobba så mycket att det skulle energimässigt bli billigare att investera i en elpush12 istället?
Christer
Den kopplar man till bergvärmepumpen via nån shunt har jag förstått.
Men hur blir det på sommaren med uppvärmningen? Då jobbar ju pumpen nästan enbart mot varmvattnet - och jag vill ju har go värme i golvet i källaren även på sommaren.
Kommer pumpen att få jobba så mycket att det skulle energimässigt bli billigare att investera i en elpush12 istället?
Christer
Din pump har en dubbelmantlad VVB. den har en yttermantel på 40-50 liter som innehåller radiatorvatten som värms till 55 grader. innermanteln innehåler 150 lite tappvatten, som blir uppvärmt av yttermanteln.jcoboy skrev:
Min är likadan fast större, her 200 liter i yttermanteln & 300 liter i innermanteln.
På sommaren när radiatorerna inte längre är igång, så produserar ju värmepumpen fortfarande varmvaten, den värmer alltså yttermanteln.
jag slår via 2 kranar över matningen till Puschern så den istället för att få radiater varren så hämtar den vaten från yttermanteln = jag har väre året om!
jag kyler då yttermanteln fortare, men efter som jag ahr så stor VVB så blir det inte så stor skilnad på antal starter. tror det inte funkar så bra med en så lite vvb som du har.
Klicka här för att svara