S Srixon skrev:
Om badrum har renoverats nyligen och har golvvärme 230v så ska det sitta en jordfelsbrytare i anslutning till centralen.
Kan det vara den till höger här? Vi testade den, men den var ju redan i "öppet läge" och fungerade.
 
  • Elcentral med öppna säkringshållare och en brytare till höger, möjlig felkälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Christian Bäckström skrev:
Hej!

Är nybliven husägare sedan en månad tillbaka.

Idag på självaste julafton så hade badrummet tänkt att ge mig en julklapp i form av ett problem.

Bakgrundsinfo: Badrummet är renoverat 2015 med golvvärme, badrumsspegel med 3 spotlights samt ett uttag och 6st spotlights i taket.

Och nu till julklappen. Vi kom hem från julfirandet och upptäckte att golvvärmen inte fungerar och heller inte fläkten eller badrumsspegelns lampor. Däremot fungerar spotlightsen i taket.

Jag gick ner (då jag har fått märka upp säkringarna själv så kan jag ha missat någon men det har jag svårt att tro) och bytte säkringen där jag vet att iallafall fläkten och lamporna sitter i. Märk då väl att säkringes"sprinten" eller den lilla röda knappen på porslinssäkringen fortfarande satt kvar. Bytte ändå och INGENTING händer.

Sammanfattningsvis då så fungerar enbart spotlightsen i badrummet. Alltannat är dött (golvvärme, badrumsspegelslamporna och fläkten.

Jag har plockat ur alla säkringar och kollat så säkringsknappen inte lösts ut på alla säkringar och alla andra säkringar är intakta.

Vad kan ha hänt? Skickar med en bild på hur det ser ut med lampknapparna i badrummet.

För att förtydliga så är det golvvärmen längst upp, duimmern till taklamporna i mitten sen är det badrumsspegelamporna till vänster längst ner och fläkten ner till höger.

Det jag tycker är konstigt är att golvvärmen inte fungerar och att det bara är badrumsspegellamporna och fläkten som inte funkar, de sitter ju i samma "skal" som dimmern till taklamporna och de har inte gått. Sen att golvvärmen OCH de längst ner har gott, samtidigt och att ingen säkring är "ur funktion" skrämmer mig faktiskt litegrann.

Vi har en sådan skydd mot dolda fel som vi fick med som försäkring. är detta något ni tror täcker det? För man måste väl få hit en elektriker som felsöker? Eller är det någon som varit med om samma problem som har en "enkel lösning"?

Det är mycket tankar som jag drar med, men det är igentligen bara så ni vet hur jag tänker.

Hoppas någon har iallafall en liten aning om vad detta kan vara...

God Jul och Gott nytt år till er som läser!
Hej golvvärme är kravet en jordfelsbrytare så den bör sitta nånstans
 
Det känns som att någon koppling i badrummet som vidarefördelar elen till de olika förbrukare har lossnat.
Om du stänger av elen och öppnar fördelningsboxar och uttag och sådant då hittar du kanske någon kabel som har smält.
Har ni kanske någon gång märkt av någon konstig doft?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej golvvärme är kravet en jordfelsbrytare så den bör sitta nånstans
Okej, för det är ingen säkring i termostaten? ser ut såhär innuti den. men de för klarar ju inte varför inte fläkten och lamporna i badrumsspegeln inte fungerar...
 
  • Öppen termostat utan säkring med synliga elektroniska komponenter och ledningar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J J Vos skrev:
Det känns som att någon koppling i badrummet som vidarefördelar elen till de olika förbrukare har lossnat.
Om du stänger av elen och öppnar fördelningsboxar och uttag och sådant då hittar du kanske någon kabel som har smält.
Har ni kanske någon gång märkt av någon konstig doft?
Då borde jordfelsbrytare ha löst ut om det finns någon vill säga.
 
Ta en bild på vita kopplingsdosan som sitter bredvid centralen
 
En uppdatering. När jag bryter denna jordfelsbrytaren då dör lamporna i taket (som inte dog först). Men när jag vippar tillbaks den då fungerar taklamporna igen men inget annat fungerar.
 
  • Siemens jordfelsbrytare i elskåp med utlöst handtag, mot grön vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild. Har du provat att trycka på den fyrkantiga knappen på den?
 
J J Vos skrev:
Det känns som att någon koppling i badrummet som vidarefördelar elen till de olika förbrukare har lossnat.
Om du stänger av elen och öppnar fördelningsboxar och uttag och sådant då hittar du kanske någon kabel som har smält.
Har ni kanske någon gång märkt av någon konstig doft?
Hej! Ja kanske.. vi har inte märkt av någon konstig doft. vi använde badrummet senast i morse och då fungerade det. sedan kom vi hem efter julfirande efter 4 timmar och nu fungerar det inte. Vilka fördellningsboxar menar du? :)
 
S Srixon skrev:
Suddig bild. Har du provat att trycka på den fyrkantiga knappen på den?
Här är en bättre bild. Från början när jag gick ner efter jag märkte att det var strömlöst så hade denna inte löst ut. Jag har testat att trycka in den 2 gånger nu och "vippat" tillbaka men ingen framgång
 
  • Siemens jordfelsbrytare 25A 0,03A som inte löst ut, med tydlig märkning, fastnat i mellanläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon granne som kanske har något mätinstrument som kan hjälpa dig.
 
raveper raveper skrev:
Har du någon granne som kanske har något mätinstrument som kan hjälpa dig.
Vart skall man mäta isåfall? Är det på knapparna i badrummet?
 
Man får ju mäta på alla tåtar man hittar
 
raveper raveper skrev:
Man får ju mäta på alla tåtar man hittar
Ja jag tror det är det enda. Skall ringa elektrikern på måndag och se om det finns någon lucka.. Men mysteriet kvarstår fortfarande varför både golvvärmen, fläkten och spegellamporna är strömlösa men taklamporna funkar, jordfelsbrytaren har inte löst ut och alla säkringar är hela. För hade det blivit något så hade ju jordfelsbrytaren löst ut innan säkringen gått eller är jag ute och cyklar? Jag är lite inne på att byta ut alla säkringar i centralen för att vara helst säker på att det inte är problemet. Men jag är orolig om golvvärmen inte löser ut jordfelsbrytaren.. det är ju varken rätt eller bra...
 
C Christian Bäckström skrev:
Hej! Ja kanske.. vi har inte märkt av någon konstig doft. vi använde badrummet senast i morse och då fungerade det. sedan kom vi hem efter julfirande efter 4 timmar och nu fungerar det inte. Vilka fördellningsboxar menar du? :)
Kopplingsdosor menade jag. Ofta är det även vidarekopplad från uttag. Eftersom spottarna fungerar skulle börja där och mäta/inspektera sig fram till var spänningen försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.