723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det är bättre att kolla på vad som faktiskt produceras i ett normalt stor verk på 2 MW, det är 90% av all tid runt 20-25% av max, dvs 2 MW, det blir 500- 600 HK.D Daniel 109 skrev:
dvs 0,5 MW om inte det vore så. Så skulle det vara olönsamt.
Jag läste om dessa, runt sydsverige hade de nog snabbt kunnat göra stor skillnad: https://www.vestas.com/en/products/offshore/V236-15MWK Nils Andersson1 skrev:
Jo, men nu svarade jag en skribent som tycktes tro att de ger i närheten av normal produktion ner till 3m/s och att den gränsen kommer att bli ännu lägre. Då tyckte jag det var lämpligt att upplysa om att de ger väldigt lite i de vindhastigheterna.K Nils Andersson1 skrev:
Du måste ha läst mellan raderna när du såg en uppskattning av effektuttagskurvan i inlägget, dessa finns publicerade för olika verk så den behöver vi inte uppfinna här.D Daniel 109 skrev:
Varför lyfter du upp det som något positivt när det i princip inte ger något?
För mig är det positivt att de börjar leverera tidigare, om än mindre, du tycker det är negativt, ännu ett exempel på hur olika vi ser på samma sak.D Daniel 109 skrev:
Betyder det, som en konsekvens, att du tycker det vore bättre ju mer vind det behövs för att de ska börja leverera?
Det finns inte en möjlighet att läsa in det mellan raderna i mina inlägg.
Om det på totalen levererar 10% mer kWh så är det jättebra. Men om det ger bara 1% mer så är det inte lika imponerande. Med det sagt så är ju alla ekonomi/produktionsförbättrande åtgärder välkomna. Baserat på tidigare information i tråden verkar det höra till 1% gruppen.D djac skrev:
Beprövade och etablerade processer för reservkraft är väl Stenungsunds kraftverk? Jag tycker att vi borde ha något bättre.D djac skrev:
Förhoppningsvis lyssnar den, ja. Att kasta pengar på att klämma ut det allra sista när det nästan inte blåser är knappast ekonomiskt försvarbart.D djac skrev:
Så länge det blåser, ja. Vindkraft är ofta en bra energikälla, men det finns en uppenbar nackdel.
Jag såg att det var svag vind i Ullared men här nere längst kusterna blåser det i princip alltid.P pmd skrev:
Ja, kanske det men jag är fortfarande övertygad om att det verkliga hindret är att det är ekonomiskt ogynnsamt, pengar har hittills övervunnit samtliga andra rädslor historiskt så jag har svårt att tro att just detta abstrakta hot skulle vara ett undantag. Det finns inte pengar att tjäna helt enkelt.P pmd skrev: