723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
OK, minnet svek lite,B BSOD skrev:
Detta är ett mail jag fick 2011:
Hej!
Med detta mejl vill vi informera om att priset för andelsel höjs från 16 till 20 öre per kilowattimme per den 1 mars pga uttagsbeskattningen. Totalpriset inklusive energiskatt, elcertifikat och moms höjs därmed från till 62 öre till 67,3 öre per kilowattimme.
Som de flesta av er känner till, gjorde Skatteverket en nytolkning av skattelagstiftningen sommaren 2008 och anser att vindkraftkooperativ ska uttagsbeskattas. Det är föreningen som blir skattskyldig och inte du som enskild medlem. Vi har under två år tillsammans med många av er medlemmar och övriga vindkraftkooperativ i landet kämpat hårt för att få Skatteverket att inse att vi andelsägare betalar ett marknadspris för våra vindkraftverk och för vår andelsel och att uttagsbeskattning därmed inte borde vara aktuell. Uttagsskatt blir nämligen enbart aktuell om man erbjuder något som understiger marknadspris. Oppositionen hade en överenskommelse för att lösa frågan i det fall de skulle ha vunnit valet. Även Centerpartiet drev på för en överenskommelse om en lösning på frågan inom Alliansen innan valet men fick inte igenom detta förslag till lösning.
På sikt finns det fortfarande en chans att frågan om uttagsskatt löser sig, så fortsätt gärna att höra av dig till dina lokala politiker. Men eftersom ingen lösning på uttagsskatten finns på kort sikt, har styrelsen studerat hur uttagsskatten påverkar ekonomin i föreningen. Skatteverket har angivit att marknadspriset är det pris som O2 El Ekonomisk Förening skulle ha fått om elen såldes på Nordpools elbörs. Uttagsskatten ska beräknas utifrån mellanskillnaden mellan elpriset på elbörsen Nordpool och det elpris som vi medlemmar har för närvarande, 16 öre per kilowattimme. O2 El Ekonomisk Förening ska betala bolagsskatt 26,3% på mellanskillnaden mellan Nordpoolpriset och medlemmarnas pris. Denna ökade kostnad i föreningen följs inte av någon matchande intäkt och försämrar alltså resultatet i föreningen. Av den anledningen har styrelsen beslutat att höja priset för andelsel från 16 öre till 20 öre per kilowattimme. Totalpriset inklusive energiskatt, elcertifikat och moms höjs därmed från till 62 öre till 67,3 öre per kilowattimme. Prishöjningen genomförs per den 1 mars 2011.
Trots prishöjningen ger andelar en låg och stabil elkostnad över tiden och du som andelsägare försäkrar dig mot de kraftiga svängningarna på elbörsen Nordpool. Dessutom gör du som andelsägare en stor miljöinsats. Varje andel minskar koldioxidutsläppen med 800 kg per år.
Vänliga hälsningar,
Linda Magnusson
Vd O2 Vindel
Nu blandar du ihop två helt olika saker.
Det är kanske dags att ni i område 4 sätter press på era lokala politiker. Men det är väl lite som med hastighetsbegränsningar i trafiken - alla vill kunna köra fort till och från sitt hem, men alla vill också att trafiken utanför just deras hus ska gå långsamt och hänsynsfullt.
https://www.vk.se/2021-11-01/trots-elbrist-i-syd-ingen-bygger-vindkraft
https://www.vk.se/2021-11-01/trots-elbrist-i-syd-ingen-bygger-vindkraft
Skall vi ge dem elchocker tills de får tummarna ur går något vettigt?M Myckling skrev:
Det är gubbväldet, de kommer rulla ur tjänst med ålderns rätt och ersättas av väsentligt intelligentare människor, lyckligvis går det rätt fort att bygga ut när man väl bestämt sig.M Myckling skrev:
Varför ska jag subventionera ditt kortsiktiga tänkande, är det marknadsekonomi?P pmd skrev:
De där stb-siffrorna var något som EU kom ut med strax innan alla kastade ut sina tjockteve.P pmd skrev:Inte för varje enskilt hushåll, men för hela Sverige bör det bli en hel del. Jag minns att jag blev förvånad när jag läste om hur mycket el som gick åt för alla mobilladdare, teveapparater och datorer i stand-by-läge, men jag har förstås inte så bra minne att jag kommer ihåg några siffror.
Att använda mikrovågsugnen istället för spis och ugn borde spara en del så att det märks även på en enskild elräkning. (Hur god maten blir är en helt annan fråga).
Att byta elbilen mot en bensinbil borde spara ganska mycket el.
En modern rörelsedetektor bör dra mindre el än lampan den styr, men byt ut såna som är bortåt tio år gamla.
Har du timtaxa?
Min kristallkula är för grumlig för att jag ska kunna se vilken slags baskraft som ska ersätta kärnkraften när de resterande kärnkraftverken läggs ner.D djac skrev:Det hade sannolikt blivit tidernas sämsta affär, förutom att slutprodukten är för dyr redan i dagens konkurrens, förutom under några korta stunder, så kommer övriga tekniker på många områden att fortsätta utvecklas fram till den avlägsna dagen, då verket kanske blev klart, då skulle det vara ännu mer offside. Ovanpå detta har du regulatoriska risker, nej det finns en anledning till att ingen dyker upp med pengar.
Har du en klarare kristallkula?
Nä det har jag egentligen inte, nu var det inte ur det perspektivet jag svarade heller, bara ekonomiskt.P pmd skrev:
Men jag kan tänka mig att de andra källorna generellt kommer bli mer effektiva, idag leverar vindkraft ner till 3 m/s och jag misstänker att den siffran kommer gå ner ytterliggare något, skulle inte finna det omöjligt att lagring förbättras också. Kusterna runt södra Sverige har bara enstaka korta stunder då det blåser mindre än dagens värde redan, så det kommer säkert byggas ut och täcka mer av behovet.
Sen tror jag inte heller att den generella tekniska utvecklingen är 'färdig' nu, det kommer säkert komma många innovationer som blir en del av lösningen, både vid produktion, lagring och förbrukning.
Att den börjar snurra redan vid låga vindhastigheter hjälper ju inte när det inte finns just någon energi i vinden.D djac skrev:Nä det har jag egentligen inte, nu var det inte ur det perspektivet jag svarade heller, bara ekonomiskt.
Men jag kan tänka mig att de andra källorna generellt kommer bli mer effektiva, idag leverar vindkraft ner till 3 m/s och jag misstänker att den siffran kommer gå ner ytterliggare något, skulle inte finna det omöjligt att lagring förbättras också. Kusterna runt södra Sverige har bara enstaka korta stunder då det blåser mindre än dagens värde redan, så det kommer säkert byggas ut och täcka mer av behovet.
Sen tror jag inte heller att den generella tekniska utvecklingen är 'färdig' nu, det kommer säkert komma många innovationer som blir en del av lösningen, både vid produktion, lagring och förbrukning.
Man måste väl ha något bättre än så att planera utifrån, om man inte tänker kortsiktigt.D djac skrev:Nä det har jag egentligen inte, nu var det inte ur det perspektivet jag svarade heller, bara ekonomiskt.