D
D Daniel 109 skrev:
Ja, naturligtvis är det en konspiration. *IRONI*
De finns överallt idag, det är aldrig det rimliga eller uppenbara utan snarare det orimliga och det innefattar väl förborgade konspirationer med tusentals inblandade, ingen säger något till någon!

K karlmb skrev:
Snacket om konspiration visar ju bara att det börjar brännas.
Ett system som plötsligt berikar elproducenter och elhandlare som inte lyft ett finger bör ju dra öronen på sig iaf när det handlar om hundratals miljarder bara i lilla Sverige.
Men här hoppas vi på lite återbäring av flaskhalsavgifter som i jämförelse ju är småpengar. Och när den ev kommer så smetar man ut miljarder även på dem som inte betalat några höjda avgifter.
"För komplicerat" att administrera annars...
Jo och ACER gör ju att den här märkliga pengakarusellen fortgår men ingen politiker verkar veta hur man ska få stopp på galenskaperna? En viktig skillnad med Tyskland är att de inte har några elområden och därav inga flaskhalsavgifter. Sen är det då alltså den dyrast producerade elen som sätter priset och bara det är en mycket märklig konstruktion!!

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och ACER gör ju att den här märkliga pengakarusellen fortgår men ingen politiker verkar veta hur man ska få stopp på galenskaperna? En viktig skillnad med Tyskland är att de inte har några elområden och därav inga flaskhalsavgifter. Sen är det då alltså den dyrast producerade elen som sätter priset och bara det är en mycket märklig konstruktion!!
Nej, det är inte märkligt alls. Det är så marknadsekonomi fungerar.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte märkligt alls. Det är så marknadsekonomi fungerar.
Nej jag håller inte med och av någon konstig anledning så har då gaspriset styrt elpriset.
Så det här är en manipulerad sjuk elmarknad där våra politiker yrar runt som vilsna höns.
Men det passar säkert den röd-gröna sörjan! (som inte fattar bättre)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag håller inte med och av någon konstig anledning så har då gaspriset styrt elpriset.
Så det här är en manipulerad sjuk elmarknad där våra politiker yrar runt som vilsna höns.
Det är inte så konstigt. Gas används för elproduktion. Blir gasen dyr stiger även priset på el.

Marknaden är inte manipulerad. Problemet är att du inte förstår hur den fungerar.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Att du inte håller med ändrar inte på det faktum att det är så. Där utbud och efterfrågan möts landar priset.
För nyfikenhetens skull, hur tycker du att det skulle fungera?

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Tyskland har egentligen ett behov av att dela upp i flera elområden.
Men det är problematisk mycket pga hur ägande av elnät och produktion är skaffat där.
De behöver också bygga mer stamnät.
De har helt klart en del svårigheter, och många ska komma överens.
[länk]
Så länge som inte planerar fler kablar till oss är de bra :D Fullt tryck i kablarna = billig el i Sverige.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Att du inte håller med ändrar inte på det faktum att det är så. Där utbud och efterfrågan möts landar priset.
Du har inte läst några förslag på den fronten?

K karlmb skrev:
Du har inte läst några förslag på den fronten?
Vad jag har läst eller inte läst tror jag har väldigt begränsad påverkan på vad paralun har för tankar i frågan.
Eller min läsning kanske är som miljöpartiets politik vad gäller kärnkraft, de är ju tydligen ansvariga för att det inte byggs kärnkraft/läggs ned kärnkraft över hela världen så..

tveksamt tveksamt skrev:
Vad jag har läst eller inte läst tror jag har väldigt begränsad påverkan på vad paralun har för tankar i frågan.
Eller min läsning kanske är som miljöpartiets politik vad gäller kärnkraft, de är ju tydligen ansvariga för att det inte byggs kärnkraft/läggs ned kärnkraft över hela världen så..
För övrigt, med lite vaknare ögon än i natt, det jag menade (även om det blev dåligt formulerat) är hur användaren tycker/tror/tänker att det fungerar om det inte är enligt marknadsekonomin.
Hur paralun tycker att det borde fungera framöver kan förvisso vara intressant men det är mer intressant att höra hur hen tror att det fungerar nu.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
MP begick en för oss total harakiri när de avgick från Löfvens regering eftersom de inte kunde kompromissa, ingen med sina sinnen behåll tror på de här totala stollarna.längre!

tveksamt tveksamt skrev:
Jo det är väl helt vansinnigt korkade om ett tyskt gaspris ska styra ett svenskt elpris.
Vi är ju mer än korkade med EU-Bryssels galenskaper inkl ACER.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
De finns överallt idag, det är aldrig det rimliga eller uppenbara utan snarare det orimliga och det innefattar väl förborgade konspirationer med tusentals inblandade, ingen säger något till någon!
Jo det är mycket märkligt hur man nu låter EU's elbörser bara vara sanningen. ( i vårt fall Nordpool)
Ingen verkar reagera utan elbörserna har ett eget liv! Mycket mysko! Sen hur ACER politiskt styrs vete tusan?
Här är avtalet som styr den här galenskapen:
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är mycket märkligt hur man nu låter EU's elbörser bara vara sanningen. ( i vårt fall Nordpool)
Ingen verkar reagera utan elbörserna har ett eget liv! Mycket mysko! Sen hur ACER politiskt styrs vete tusan?
Här är avtalet som styr den här galenskapen:
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)
Är det märkligt att frihandel råder i en frihandelsorganisation?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.