723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Karlshamnsverket har handlats upp av Svenska kraftnät och anläggningen ingår i den så kallade Effektreserven som sträcker sig från 16 november till den 15 mars fram till 2025. Under den här perioden har Svenska kraftnät full rådighet över 562 megawatt (MW) av verkets totala kapacitet på 660 MW.Boilerplate4U skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jävligt tragiskt vi ska behöva starta Karlshamn. Dock som högerväljare och kärnkraftsförespråkare är det ju ett riktigt bra I told you so. Men tyvärr kommer inte MP, S, V och C väljare lyssna ändå
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Forsmark skriver så här på sin sida (min fetstil): "Under normal produktion kan tillfälliga effektnedregleringar göras beroende på efterfrågan på el eller på grund av ventilprov."Mikael_L skrev:
Drar de ner effekten under en blåsig natt ibland menar du?
Har du något exempel, som jag kan hitta på t.ex. SVK.kontrollrummet ...?
Själv har jag aldrig sett tillstymmelse till något sådant, utan tvärtom har jag sett negativt elpris samtidigt som alla reaktorer går för fullt. Men jag kan naturligtvis missat något.
Hittar inget klockrent exempel på natt/helg när jag letar nu (har inget sätt att göra det automatiskt) även om jag vill minnas att jag sett det i realtid även i år (typ någon gång i vintras/våras när alla reaktorerna var igång). 14-27 februari 2020 var dock en period då kärnkraften gick ner och upp i effekt utan att det var revisioner (men jag minns inte om det kan ha varit i kombination med tillfälliga problem).
Det blir till att koppla en generator till cykeln och köra en "Vätternrundan" varje vecka i villaområdena.Mikael_L skrev:
Istället för Teslan kommer grannen ha en träningscykel uppställd på uppfarten, när man passerar för promenaden kommer man mötas av skylten "vill du träna och samtidigt göra nytta, varsågod att trampa en stund"...det kommer bli en hit, kallas solidaritet av S och MP
Nä där har du nog rätt, varför ska de erkänna sitt nederlag som bygger på "marknaden" istället för politiska beslut som så mycket annat S och MP V L haft inflytande över. Vore dumt. Kan förstå varför bla S och MP förlorat extremt mycket väljare i bla förorterna till Stockholm, trots att det är många "icke infödda" som bor och röstat där. Även de är trötta på den usla energipolitiken...AndersMalmgren skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det måste kombineras med en skylt med texten "endast för överviktiga eller som ersättning för annan träning". Annars kommer det öka energiförbrukningen eftersom förlorad energi måste ersättas med dyra matkalorier.N Nordsjö skrev:Det blir till att koppla en generator till cykeln och köra en "Vätternrundan" varje vecka i villaområdena.
Istället för Teslan kommer grannen ha en träningscykel uppställd på uppfarten, när man passerar för promenaden kommer man mötas av skylten "vill du träna och samtidigt göra nytta, varsågod att trampa en stund"...det kommer bli en hit, kallas solidaritet av S och MP![]()
Tro fanken att dom inte heller vill ha denna usla energipolitik. Helt kuriosa så hyrde några bekanta till mig ut ett par fastigheter (läs normala 70-talsvillor, inte helt olikt mitt nuvarande hus) till migrationsverket när det var som mest populärt där runt 2015. Det var tydligen mer regel än undantag att värmekurvan på elpannan var mixtrad till absurdum samtidigt som ugnen ofta stod på grillfunktion med öppen lucka och sen hade MV dessutom varit snälla att bidra med ett par extra oljeelement från Biltema i vart och vartannat rum. Inga konstigheter med 35+ inomhus trots ett och annat öppet fönster mitt i vintern samtidigt som vissa av hyresgästerna sprang runt i nätbrynjaN Nordsjö skrev:Nä där har du nog rätt, varför ska de erkänna sitt nederlag som bygger på "marknaden" istället för politiska beslut som så mycket annat S och MP V L haft inflytande över. Vore dumt. Kan förstå varför bla S och MP förlorat extremt mycket väljare i bla förorterna till Stockholm, trots att det är många "icke infödda" som bor och röstat där. Även de är trötta på den usla energipolitiken...
Äsch då, vi alla måste ju offra oss för "miljöns skull" på ett eller annat sätt. Själv skulle jag inte ha något emot att det byggdes en rejäl solcellspark nära mig. Men tyvärr har kommunen andra tankar och bygger istället flera större lager- och distributionslokaler på 10000-tals kvm som kommer behöva enorma mängder elkraft för att kunna nyttjas. Politikerna tänker "jobben framför allt", men hur ska dessa företag nu har råd att drivas pga extremt höga elenergifakturor? Snart sparkas många ut från dessa jobb och hamnar kanske i bidragsträsket.AndersMalmgren skrev:
Det är som att politiker lämnar hjärnan utanför arbetsplatsen när de tillträder kommunhuset eller andra politikerbyggnader.
En eventuell solcellspark/vindkraftspark om en sådan omfattning i kvm skulle kunna generera en stor mängd elenergi. Eller varför byggs det inte ett kärnkraft i min närhet, kylvatten finns det gott om i Bråviken.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Men det blir ju perfekt att bygga solceller på taket! Kommunen kan tex teckna ett PPA-avtal tillsammans med entreprenören som äger anläggningen.N Nordsjö skrev:
Att det är pga (främst) MP att R1 och R2 stängdes ned, är ju inget direkt att diskutera, det finns det tillräckliga bevis för. Bara lite konstigt att de efter detta inte vill låtsas om att de äntligen lyckats med ett av sina äldsta och viktigaste vallöften ...D Dayangel skrev:Jag säger absolut inte att allt är MP's fel, må så vara att dom godtyckligt varit med och puttat den svenska stenen i fel riktning extra mycket under senare år men dom bär givetvis inget ansvar för vad övriga världen har gjort. Däremot finns det närbesläktade vindar och likar runtom i världen som propagerat för samma saker och någonstans i den dimman har det gått fel långt innan någon nedläggning av R1&2 genomfördes.
Frågan som partiet i princip bildades ur...
Det blir f.ö lite roligt när man snackar om politiska partier och att något är deras fel.
Det är som att det är V's fel att marknadshyror stoppas, att det är M's fel att bolagsskatten sänks, att det var L's fel att värnskatten avskaffades att det är SD's fel att det blir svårare att få asyl.
Jag menar, det ska väl inte förvåna någon att ett parti driver den politik de gått till val på, så om de lyckas är det väl i princip inte deras fel, utan deras förtjänst?
Det här var inte så viktigt, men en sak jag ibland tänker ...
Men i vilket fall;
Japp, precis så.D Dayangel skrev:Vart hade vi och Europa varit nu om kärnkraften (i hela unionen) inte skalats ner och utan istället byggts ut i samma omfattning som och vid sidan av utbyggnad av vindkraften? Spekulativt så klart.. (om inte Harka kan simulera ett punktplotter med fiktiva R7,8,9,10 etc.) men här i min poäng om vi fortfarande sitter och gläfser om samma sak år 2042 ifall världen fortsätter på samma inslagna linje.
I min mening är det absolut högsta och mest överordnade målet att först få bort all kol och oljekraft i världen, sen snabbt därefter gaskraft.
Jag är otroligt fokuserad på detta, och därför tycker jag att det var vansinne att stänga R1 och R2 (ifall det hade gått att köra vidare R2 trots skadan i reaktortanken). Jag är lika irriterad på att tyskarna stänger ner kärnkraftverk i gott skick, som hade gått att köra många år till.
Tyskland har gjort det bra, de har väl mer än halverat kolförbränningen, men tänk, hade de inte lagt ner någon kärnkraft alls hade de idag inte behövt elda en enda liten kolbit.
De har iofs i princip en energisystem i någorlunda balans, nationellt sett, sen är de tvungen att liksom Sverige exportera en hel del, och drabbas då av detta.
Men de har ändå missat det enligt mig absolut viktigaste målet just nu, klimatmålen.
Men jag är fortfarande rätt säker på att avsaknaden av R1 och R2 har ytterst lite att göra med årets elpriser. Det är en helt annan fråga än klimatet.
harka kanske kan hjälpa till? , han verkar vara duktig på att hitta sådana här siffrorMagnus E K skrev:
Hittar inget klockrent exempel på natt/helg när jag letar nu (har inget sätt att göra det automatiskt) även om jag vill minnas att jag sett det i realtid även i år (typ någon gång i vintras/våras när alla reaktorerna var igång). 14-27 februari 2020 var dock en period då kärnkraften gick ner och upp i effekt utan att det var revisioner (men jag minns inte om det kan ha varit i kombination med tillfälliga problem).