S Styrman_jansson skrev:
Ptja, det gjorde den förvisso, men det berodde på att vi hade 11% fler vindkraftverk än 2021. I SE4 var t.ex. elpriserna rekordhöga. Varför? Jo det blåste inte där...
([länk])
ja, att den svenska elproduktionen växer rejält beroende på att det investeras i vindkraft är väl alldeles utmärkt? vad skulle annars bidra med den stora ökningen under 20-talet?

ja, elpriserna i SE4 var höga, men den primära orsaken till det var att gaspriserna var 10-30 gånger högre än en normal augustimånad, inte att det blåste mindre i SE4 – eller existerar inte Ukrainakriget och energikonflikten med Ryssland?

tveksamt tveksamt skrev:
Ska en Stockholmare till att tala om hur det är att cykla i norra halvan av Sverige på vintern...
Nejdå, det har ni egen statistik på. Det cyklas fyra gånger så mycket såhär års som mitt i vintern. Säkerligen peakar cyklandet också tidigare än slutet av september på samma vis som solceller gör det.

Men nu var det solceller vi pratade om, att det cyklas mindre i Luleå på vintern än på sommaren var bara en målande beskrivning. Som därtill är sann.
Diagram som visar cykeltrafiken till och från centrum i Luleå under vecka 6 och 39 från 2011 till 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harka harka skrev:
ja, att den svenska elproduktionen växer rejält beroende på att det investeras i vindkraft är väl alldeles utmärkt? vad skulle annars bidra med den stora ökningen under 20-talet?

ja, elpriserna i SE4 var höga, men den primära orsaken till det var att gaspriserna var 10-30 gånger högre än en normal augustimånad, inte att det blåste mindre i SE4 – eller existerar inte Ukrainakriget och energikonflikten med Ryssland?
Jamen många menar ju att vindkraften skulle ”trycka ner elpriset” men trots produktionsrekord hade vi även prisrekord. Hur går det ihop?

S Styrman_jansson skrev:
D.v.s. statistiskt sätt producerar 2/3 av alla vindkraftverk 0 el under hela sin livslängd och existerar bara för att täcka upp för systemets otillräknelighet. Känns verkligen det vettigt?
lustigt resonemang... i så fall kan vi också titta på den svenska vattenkraften som har en kapacitetsfaktor på 49% (2021), det vill säga statistiskt sett producerar hälften av alla vattenkraftverk noll el under hela sin livslängd... känns det verkligen vettigt med alla vattenkraftverk?

eller dina och alla grannars solceller som bara levererar motsvarande toppeffekten under 11% av tiden och därför ger åtta av nio solcellsinstallationer statistiskt noll el under hela sin livslängd...

känns det som relevanta jämförelser?
S Styrman_jansson skrev:
...runt 25% mer betong för att bygga vindkraft. Men där räknade vi på samma installerad effekt. Nu ser vi att vi även måste ha 3ggr mer installerad effekt för att få ut samma mängd energi. D.v.s.det går istället åt 375% mer betong för att få ut samma mängd energi ur vindkraft som kärnkraft.
nej inte alls, vi räknade på levererad energi så glöm det där med att försöka skruva upp det till 375%

harka harka skrev:
lustigt resonemang... i så fall kan vi också titta på den svenska vattenkraften som har en kapacitetsfaktor på 49% (2021), det vill säga statistiskt sett producerar hälften av alla vattenkraftverk noll el under hela sin livslängd... känns det verkligen vettigt med alla vattenkraftverk?

eller dina och alla grannars solceller som bara levererar motsvarande toppeffekten under 11% av tiden och därför ger åtta av nio solcellsinstallationer statistiskt noll el under hela sin livslängd...

Ja, installerad effekt jämfört med praktiskt användbar och/eller tillgänglig i maxtimmen är viktiga parametrar att känna till.

Om någon exempelvis säger att det kostar tre gånger så mycket att installera 1 TW av energislag A som av energislag B så är det förstås av oerhörd vikt att veta vad kapacitetsfaktorn är, men även när den kan tänkas falla ut och hur den kovarierar med annan kraft.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Behöver vi stärka de lokala näten för att kunderna i genomsnitt konsumerar mer el är det enkelt fördelat. Behöver de stärkas för att intermittent kraft ibland levererar väldigt mycket är det inte något som kollektivet borde dela på.
jag förstår ditt resonemang, men håller det i praktiken?

elproduktion existerar för att det finns ett behov, en kund som vill köpa elen

om elproduktionen skulle behöva bytas ut (av politiska, miljömässiga eller ekonomiska skäl) så behövs kanske nätet förändras för att kunna fortsätta leverera el till brukarna – ska då producentsidan bekosta denna om-/tillbyggnad? ett alternativt skeende är att de inte vill bekosta nätförstärkningen och därför struntar i att bygga den nya elproduktionen, ska då brukarna bli utan el?

harka harka skrev:
om elproduktionen skulle behöva bytas ut (av politiska, miljömässiga eller ekonomiska skäl) så behövs kanske nätet förändras för att kunna fortsätta leverera el till brukarna – ska då producentsidan bekosta denna om-/tillbyggnad?
Ja, i synnerhet om skälen till att produktionsmixen behöver ändras är, eller påstås vara, ekonomiska. Annars är det ju en tydlig konkurrenssnedvridning.

S Styrman_jansson skrev:
Bättre då att premiera de som tillför nytta?
T.ex. de som bidrar med nätstabilitet, bygger produktion i SE4, industri som kan ha flexibel förbrukning m.m.
rent allmänt tycker jag att det är långsiktig blir svårt med olika bidragssystem som över tid tenderar att bli mer komplicerade och skapa marknadsstörningar, så spontant lutar jag nog mot andra incitament

som exempelvis: separat upphandlade stödfunktioner för nätets integritet och stabilitet för att minska beroenden mellan produktion och distribution; elområden med låg elproduktion bör i princip landa i en högre prisnivå; vilket främjar nyetablering av ny produktion där; industrier som kan ha flexibel förbrukning blir vinnare genom lägre produktionskostnader

• Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Påminn mig gärna var jag är nu igen eftersom du verkar känna till min person så himla väl. Jag läser i möjligast mån allt kan komma över oavsett källa för att inte riskera att hamna i en kompetens- eller åsiktsbubbla som många andra! ;)
jag känner inte din person eller gav inte heller någon recension av dig som person – jag konstaterade bara att du återigen länkar till låsta artiklar som inte är allmänt åtkomliga, samt att det var andra gången på kort tid som du länkade till tvivelaktiga siter
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
När det gäller Epoch betalade jag 1 kr för att komma åt artikeln utan någon vidare prenumeration men du kanske du tycker är för dyrt. När det gäller ideologiskt dravell i eneregifrågan från tex MP finns det inte mycket att analysera förutom graden av trosupplevelse.
jag tycker det är alldeles utmärkt med ett öppet sinne och att lyssna på argument från olika sidor, och verka för att öka bildningsnivån – om ändå bara fler gjorde det – men att länka till siter som kanske snarare ägnar sig åt konspriationsterorier, och därmed öka deras legitimitet och spridning, förefaller kontraproduktivt i så fall

S Styrman_jansson skrev:
Jag ser en problematik här där vinstdrivande producenter väljer att bygga t.ex. vindkraft där det kostar minst, är minst riskfyllt och/eller går snabbast istället för där det behövs. Så länge det är inom Sveriges gränser spelar det ju ingen roll då Svk tar hand om alla investering kopplat till att få elen dit den ska. Återigen, snitsigt att skjuta delar av kostnaden på någon annan...
...i stället för där det behövs... du tror inte att de försöker bygga i SE3 och SE4?

Svenska kraftnät tar inte hand om alla investeringar ögonaböj, utan nekar ibland anslutning av nya producenter; det jag har aktuellt i huvudet gäller vindkraftsetableringar i Värmland som nekats anslutning på grund av kapacitetsbrist – blev elförsörjningssituationen bättre och elpriserna i Sverige lägre utav det?

M mackan_kal skrev:
Harka??
det är så tråkigt att dina inlägg så snabbt övergår till att hitta på saker, komma med absurda påståenden, skriva nedsättande inlägg där du recenserar mina inlägg, eller där du försöker sätta diverse etiketter på mig

jag sänker mig inte till din låga diskussionsnivå

S Styrman_jansson skrev:
Nu har jag inte solceller men funderar på det. Skulle definitivt inte ha något emot att producera egen energi. Men kanske lite för jag tycker det är kul med.
kom bara ihåg att också betala in straffavgiften för att du snedbelastar stamnätet ;)

harka harka skrev:
kom bara ihåg att också betala in straffavgiften för att du snedbelastar stamnätet ;)
Tar du swish?

harka harka skrev:
Lustigt och lustigt. Det var ju du som tyckte vi skulle reflektera i kostnaden för att ha redundans för ett kraftslag( i detta fall kärnkraft), varför ska vi då inte reflektera likadant för ett annat? Oavsett om anledningen till att vi behöver redundans är tekniska problem eller nyckfullt väder så är det fortfarande ett produktionsbortfall som behöver hanteras. I fallet vindkraft behöver vi bygga 3ggr fler än produktionsbehovet om vi kikar på årsbasis och ännu fler om vi kikar på våra mest elintensiva timmar ( Svk räknar med 9% tillgänglighetsfaktor men historiskt har den legat något högre).

Beträffande vattenkraften så javisst är den vettig. Jag vet inte vad du fått din uppgift om 49% ifrån ( i denna rapport anger Svk tillgänglighetsfaktorn 82% (https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2018.pdf) Visserligen är den för 2018 men har vattenkraften förändrats så mycket

Man ska nog vara försiktig med att bara kika på årsproduktion mot installerad effekt just när det gäller produktionsslag som används som reglerkraft. Man kan ju av olika anledningar välja att inte producera. T.ex. när andra mer nyckfylla produktionsslag som vindkraft maxar. Det är ju också en av de stora UPSen med vattenkraften.

Harka skrev:

Nu har varken jag eller mina grannar några solceller men visst är det relevant att ifrågasätta även den på samma sätt. Nu funderar jag mest på solceller av ren privatekonomisk och teknisk nyfikenhet, jag tror inte den är lämplig att ersätta varken vattenkraft eller kärnkraft.

Fördelen med solelen är att vi har många bra förutsättningar i form av tak som redan är klara. Vi behöver alltså inte göra av med massa betong, stål, glasfiber m.m. att montera solcellerna på. Men visst innehåller de en hel del ämnen som är noga att vi återvinner.

harka harka skrev:
nej inte alls, vi räknade på levererad energi så glöm det där med att försöka skruva upp det till 375%
My bad. Jag hittade inte inläggen så jag tog det ur minnet. Det är 25% mer som är kom fram där.

S Styrman_jansson skrev:
Harka insinuerar ju ett politiskt motstånd( kommunalt veto) när det gäller just vindkraft och det kanske är sanningen ( eller del av den). ([länk])
...insinuerar... det är uppenbart att uppenbart att många kommuner säger nej, eller har gjort upp resursanvändningsplaner för kommunen som i princip omöjliggör vindkraft

det är inte gratis för vindkraftsutvecklarna att göra förstudier, miljöutredningar och samrådshandlingar, och vet man oddsen för att kommunen ska släppa igenom projektet så väljer man rimligen att lägga resurser och pengar där sannolikheten är högre att det ska bli någon verkstad

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.