723 833 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Fördelningen över året är intressant också. Intuitivt (så ingen ska lita på det, förstås) tycker jag att den borde skilja sig mellan Sverige och Tyskland.harka skrev:
Nej, inga panikåtgärder. Mitt vaga minne är att elintensiva industrier har kontrakterats för att kunna svara på en begäran om neddragning av elkonsumtionen.harka skrev:
är 130 öre/kWh ett exempel på ett rimligt pris som du vill se? eller är det ett argument mot ny kärnkraft?F fribygg skrev:
130 öre/kWh är fyra gånger högre pris än Nordpool-genomsnittet i SE3 för de 10 åren innan Putin började konstra – och dubbelt upp mot snittpriset under 2021 (sen är förstås förbrukningen koncentrerad till vintern, men ändå...)
det brittiska garantipriset på 130 öre är väl bara garantin till kärnkraftsproducenten för att dom ska vilja ta investeringsbeslut, och inte en garanti för pris till elkunderna vars elpris sätts på marknaden
år 2019 – det sista året som Storbritannien återfinns i Eurostat – så utgjorde kärnkraften 17% av elproduktionen i landet, medan den helt dominanta energibäraren med 40% var... naturgas!
ingen aning om vad han tror – men det var det rapporten från Energiforsk kom fram till (rapport 2022:845, som förekommit flera gånger i tråden... "35-50% lägre pris")P pmd skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 323 inlägg
En av grundpremisserna för många av oss är att det är bra av flera skäl (klimat-, miljö- och säkerhetsmässiga) att avveckla fossilberoendet. Då är det väldigt konstigt om Putins ”konstrande” blir i det närmaste en bisats till en prisstatistik som kanske pekar på själva poängen med kärnkraftsförsvaret – att det behövs stabila, förutsägbara kraftkällor.harka skrev:
Jag är inte människa att göra dem (och jag tror egentligen inte på makroekonomisk förutsägbarhet, så jag tror inte någon kan göra dem med meningsfull precision), men det vore intressant att se på kostnadskalkyler i ett helt fossilfritt energisystem, med och utan kärnkraft. Min magkänsla säger mig att ett system utan annan baskraft än vattenkraften skulle tappa industriell output pga. pristoppar som leder till industristopp som inte går att jobba ikapp (i alla fall inte utan stora andra externaliteter, som att personalen måste jobba mycket mer oplanerade nattskift för att det råkar blåsa lämpligt mycket vissa dagar och man måste passa på att utnyttja det).
Men som sagt, jag är en del av en svårflirtad publik här, för jag tror inte att ingenjörsmässiga beräkningar efter kända variabler skulle räcka, utan jag skulle nog få känslan av att man skulle behöva vara en planekonomisk Übermensch för att tro att man får med allt av vikt. Och jag tror, hör och häpna, inte på planekonomi.
Finns väl bara ett vettigt sätt att räkna yta, och det är helt enkelt att räkna med samma yta som de som bygger vindkraftparker använder sig av i snitt, eller möjligen minimum, per turbin.D Daniel 109 skrev:
Att man sedan råkar kunna gå under ett verk hjälper oss inte att bygga mer effekt.
Som sagt anser jag inte det, fossila bränslen är subventionerad energi, att vi sedan flyttar subventionen längs varans livscykel tycker inte jag spear så stor roll.P pmd skrev:
Jag beaktar det också utifrån varans 'egentliga' pris, dvs vad skulle fossilt kosta utan subventioneringar, eftersom jag antar att pressen att sluta subventionera kommer att öka (pågår redan) och om man planerar lite framåt är det ju bra att ha med detta i sina bedömningar.
Du missade poängen, 'not in my backyard' var poängen, det är samma fenomen som för allt, man vill vara del av ett samhälle och njuta fördelarna men ingen vill bidra till att dessa skapas. Det är en skiva som rullar på repeat och just nu är det vindkraftverk men det är en naturlig säsongsvariation, snart är det något annat.P pmd skrev: