723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
om det aldrig har hänt ska jag låta vara osagt – det fanns perioder bland annat under 00-talet då det var stora elunderskottP pmd skrev:
i effektreserven kan ingå både produktionsenheter (Karlshamnsverket, Stenugnsund, Aros...) och lastfrånkoppling – det sistnämnda har bestått i avtal med ett större industrier (de största har varit Holmen och Stora Enso), vilket innebär att de, mot ersättning, kan ställa av en del effektkrävande enheter
det är som sagt möjligt att detta har aktiverats vid något tillfälle – kanske skedde det i mitten av december 2009, när det var kallt ute, 5 av 10 kärnreaktorer stod stilla eller gick med reducerad effekt, och elpriset sköt iväg upp till 14,58 kr/kWh
men det har inte förekommit att någon slumpmässigt vald, helt ovetandes, industri eller landsdel kopplats bort
om jag kommer ihåg rätt så har SvK på senare tid inte haft på senare några avtal med några industrier alls för lastbortkoppling, utan det är bara en panna i Karlshamnsverket som är upphandlad reservproduktion (och som mycket sällan körs för att täcka någon effektbrist)
det finns mycket att läsa i Svenska kraftnäts årliga Kraftbalansen på den svenska elmarknaden
Jodå. Finns exempel på när industri som köpt el billigt tjänat mer på att sälja den på marknaden än att använda denni egen produktionP pmd skrev:
det stämmer, men då har det väl alltid varit industrin själv som tagit ett ekonomibaserat beslut – inte för att det rådde effektbrist eller att Svenska kraftnät sagt åt dom?Z Zodde skrev:
det som ligger mig närmast i minnet är Holmens som för något år sedan stängde något bruk i ett par dagar – så att i stället för att köra produktionen som vanligt, valde de att med god avans sälja elen från sina egna vattenkraftverk på marknaden
Ja strikt företagsekonomiska grunder, precis som när Uniper kör Karlshamn (utanför avtalet med SVK)harka skrev:
det stämmer, men då har det väl alltid varit industrin själv som tagit ett ekonomibaserat beslut – inte för att det rådde effektbrist eller att Svenska kraftnät sagt åt dom?
det som ligger mig närmast i minnet är Holmens som för något år sedan stängde något bruk i ett par dagar – så att i stället för att köra produktionen som vanligt, valde de att med god avans sälja elen från sina egna vattenkraftverk på marknaden
Det bullrar på andra ställen så för att sprida glädjen så inför vi lite buller här också?D djac skrev:
Jag har ingen direkt åsikt om buller från vindkraftverk. Det kanske är olidligt eller kanske knappt märkbart, men det är dålig argumentation att hänvisa till att det bullrar ju på andra ställen också.
De som vill bygga vindkraftverk får väl betala vad det kostar att få lokalbefolkningen med sig.D djac skrev:Ja man orkar inte, första målet för de som vill påverka oss, Sverige, är att polarisera befolkningen och radikalisera individer, det säkrar splittring och minskar vår handlingskraft. Nu har vi ett gäng tonstarka politiker som inte ser något som helst problem att bygga sin retorik på influenser från dessa krafter, för att det ger kortsiktig draghjälp i opinionen. Jag tycker det är skamligt. Det är inte svart eller vitt, eller det ena eller det andra, världen är så mycket mer nyanserad än så.
Det finns gott om uran i Sverige. Vi har mest av alla EU-länder om jag inte minns fel.harka skrev:
man kan också konstatera att priset på uran rusar uppåt eftersom man befarar att Ryssland kan komma strypa sin uranexport (eller omvärlden begränsa sin import) – nu tredubbelt pris jämfört med för tre år sedan, men bränslekostnaden är trots allt liten i jämförelse med kapitalkostnaderna – så även där har Putin en gaskran