G OMathson skrev:
Vattenfall har till viss del blivit en lobby organisation, "de mörka vintrarna jämnas ut av de långa sommardagarna" står det och det stämmer ju när det gäller ljuset men när jag kollar min förbruknings statist så är de precis tvärt om då det är kylan ute (när det är dom mörkast i Sverige) i december till februari som gör att min vp går flest timmar/dygn och behöver mest el energi och ibland tom rätt hög effekt mha tillsats. Hur tänkte man spara ljuset?
Njau det tror jag inte, de är nog mer PK (politiskt korrekta) för att skapa en bra image och få fler kunder.
I sak kan aldrig solenergi bli något avgörande med Sveriges placering på jordklotet.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Vattenfall har till viss del blivit en lobby organisation, "de mörka vintrarna jämnas ut av de långa sommardagarna" står det och det stämmer ju när det gäller ljuset men när jag kollar min förbruknings statist så är de precis tvärt om då det är kylan ute (när det är dom mörkast i Sverige) i december till februari som gör att min vp går flest timmar/dygn och behöver mest el energi och ibland tom rätt hög effekt mha tillsats. Hur tänkte man spara ljuset?
Aha, du tänkte att snart ska det bara vara solceller, att det är det som Vattenfall ser som strategi, där har du fel, du ska se det som ett tillskott, man samlar in gratis energi när den bjuds, rätt smart va!

G
D djac skrev:
Aha, du tänkte att snart ska det bara vara solceller, att det är det som Vattenfall ser som strategi, där har du fel, du ska se det som ett tillskott, man samlar in gratis energi när den bjuds, rätt smart va!
Återigen han någon annan än du tänk fel enligt dej och du vet hur jag tänker. Nej jag tänker inte som du gissar att det bara ska vara solceller, där har du tänkt fel igen!

D
G OMathson skrev:
Återigen han någon annan än du tänk fel enligt dej och du vet hur jag tänker. Nej jag tänker inte som du gissar att det bara ska vara solceller, där har du tänkt fel igen!
Då så, då blir det samma energikällor som idag när det är mörkt och kallt och gratis el från solen när den tittar fram!

G
D djac skrev:
Då så, då blir det samma energikällor som idag när det är mörkt och kallt och gratis el från solen när den tittar fram!
"Gratis" ok, då vill jag också ha. Va det inte du som va så negativ till stora investeringar annars, tex bygga nya ersättade kk nu när de gamla ska fasas ut? Investeringar = kostnad och det gäller i högsta grad även solcellsanläggningar.
Man ska visst bygga en 30MW sollcellspark utanför Ljungsbro, undra om den ger 30MW i december-februari när vi behöver som mest el?
Gratis är den i alla fall inte.

D
G OMathson skrev:
"Gratis" ok, då vill jag också ha. Va det inte du som va så negativ till stora investeringar annars, tex bygga nya ersättade kk nu när de gamla ska fasas ut? Investeringar = kostnad och det gäller i högsta grad även solcellsanläggningar.
Man ska visst bygga en 30MW sollcellspark utanför Ljungsbro, undra om den ger 30MW i december-februari när vi behöver som mest el?
Gratis är den i alla fall inte.
Jag är jättepositiv till investeringar, gör sådana hela tiden (har inte själv köpt solceller dock) både privat och i mitt arbete. Det fina är att när grannen köper solceller så gynnar det alla, sett som investering har den ganska låg avkastning men det är en ganska säker sådan, så var och måste bedömma hur det passar dennes strategi och smak.

Jag skulle också bli mer än positivt överraskad om något bolag vill investera i den äldre typen av kärnkraftverk, i Sverige, men jag håller det för mycket osannolikt pga svagt case. Den enda negativa åsikten jag framfört är att jag inte är beredd att betala affärsdrivande företags investeringar, speciellt som det lär bli ett assymetriskt upplägg där jag som skattebetalare och investerare får stå för eventuella förluster medan bolaget tar eventuella vinster. Jag tänker dock att alla vettiga människor hade backat från ett sånt avtal.

G
D djac skrev:
Jag är jättepositiv till investeringar, gör sådana hela tiden (har inte själv köpt solceller dock) både privat och i mitt arbete. Det fina är att när grannen köper solceller så gynnar det alla, sett som investering har den ganska låg avkastning men det är en ganska säker sådan, så var och måste bedömma hur det passar dennes strategi och smak.

Jag skulle också bli mer än positivt överraskad om något bolag vill investera i den äldre typen av kärnkraftverk, i Sverige, men jag håller det för mycket osannolikt pga svagt case. Den enda negativa åsikten jag framfört är att jag inte är beredd att betala affärsdrivande företags investeringar, speciellt som det lär bli ett assymetriskt upplägg där jag som skattebetalare och investerare får stå för eventuella förluster medan bolaget tar eventuella vinster. Jag tänker dock att alla vettiga människor hade backat från ett sånt avtal.
Jag ser väl inte direkt att alla gynnas av grannens solceller. Vi skattebetalare ska naturligtvis inte vara Svarte Petter när det gäller några investeringar över huvud taget. Jag anser att det stora problemet är behovet i Sverige av el-effekt när det blåser mindre och troligen inte är speciellt mycket sol heller och det kan absolut ske under nov-feb. Just de dagarna som varit här har är det rätt kallt på morgonen men soligt tidigt och väldigt lite vind då det är högtryck. Solen gör att det behövs mindre el till tex en vp (solen värmde byggnaderna direk) och solceller kan samtidigt ersätta minskad vind och det är ju bra. Men nu är det mitten Mars, funkar ju typ inte alls i nov-feb när mest effekt behövs och jag har frågat förrut och kan inte se att jag fått något vettigt svar av någon varifrån denna effekt ska komma ifrån, svk upphandlar men ingen bygger för detta effektbehov?

A ajn82 skrev:
För att förtydliga, när jag skriver ovan att man kan räkna kärnkraftsinvesteringar som en försvarsutgift innebär det inte nödvändigtvis att man behöver betala hela reaktorn med försvarsbudgeten.
oavsett om pengarna tas från en försvarsbudget eller min elräkning så finns ju precis samma kostnad där likafullt

A ajn82 skrev:
om man bygger reaktorer av typer som kan elda gammalt bränsle
när tror du att vi kan ha sådana i kommersiell drift i Sverige?

A ajn82 skrev:
Många reaktorer vi haft på plats vid det här laget, kunnat exportera friskt till Europa nu ... Sen om man bygger nya (gärna SMR) reaktorer strategiskt placerade kan man spara pengar på att inte behöva förstärka stamnätet
exporten till kontinenten begränsas av de kablar vi har till den, så exporten kan inte ökas så särdeles mycket mer utöver vad vi redan exporterar

att fixa nya utlandskablar är väl en process i storleksordningen 10 år

och om man hade rationaliserat bort upprustningen av det svenska stamnätet som gjordes i det föregående stycket, så hade det varit problem att frakta elen ner mot kontinenten

harka harka skrev:
oavsett om pengarna tas från en försvarsbudget eller min elräkning så finns ju precis samma kostnad där likafullt
Precis, men nu tas inte pengarna någonstans ifrån, och därför har vi varken kärnkraft eller försvar och Europa värms av rysk gas. Själv har jag bundit på 3 år med bara kärnkraftsel i höstas.

harka harka skrev:
när tror du att vi kan ha sådana i kommersiell drift i Sverige?
Lite drygt två decennier? Den långsiktiga ambitionen är viktigare än snabbheten, man kan såklart bygga även "vanlig" kärnkraft så länge. Behöver inte vara 100% SMR + breeder från dag 1. Som sagt tidigare, säkerhetspolitk tar lång tid, och kostar pengar.

harka harka skrev:
exporten till kontinenten begränsas av de kablar vi har till den, så exporten kan inte ökas så särdeles mycket mer utöver vad vi redan exporterar

att fixa nya utlandskablar är väl en process i storleksordningen 10 år

och om man hade rationaliserat bort upprustningen av det svenska stamnätet som gjordes i det föregående stycket, så hade det varit problem att frakta elen ner mot kontinenten
Hade vi haft ett överskott på billig el är jag säker på att det funnits mottagare som varit villiga att bygga och betala för dessa kablar, som nettoproducenter året runt hade vi ju inte behövt dem för import.

harka harka skrev:
Hade vi haft ett gäng SMR reaktorer i område 4 hade väl exporten därifrån söderut knappast begränsat av avsaknad av utbyggt stamnät norrut? Vi behöver ju rusta upp näten för att alla energi produceras i norr, och stor del konsumeras i söder, och en ansenlig andel ännu längre söderut än landets gränser.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nyheter som eventuell kan öppna upp för geotermisk energiproduktion i Sverige.
spännande område... borra 20 km ner mot jordens inre

det djupaste borrhålet som människan gjort hitintills är på 12 km på Kola-halvön vid Murmansk – borren körde fast och axeln gick av i det varma berget (180°C), men den amerikanske firman ska använda mikrovågor i stället för stål, men varmt blir det

det finns redan en del geotermiska kraftverk, flest i USA, med borrhål som värst ner mot 3 kilometer – det finns lite olika varianter men en är att man pumpar ner vatten i ett hål som därpå sprider sig i bergets sprickor och sedan plockar man upp vattenånga till kraftstationen från ett flertal omkringliggande borrade hål

det är förhållandevis dyrt (kapitalkostnader – främst från borrningen, som i sin tur är kopplade till hur djupt man behöver borra) och elproduktionspriset ligger någonstans mellan vindkraft och kärnkraft

hur dessa nya geotermiska kraftverk kommer att fungera med 500-gradig omgivning, hur bergets beskaffenhet ser ut nere på ett djup vi människor aldrig erfarit och om djupberget är likvärdigt i såväl Skåne som Lappland ... mycket spännande forskning, men jag gissar att det dröjer lite innan det får kommersiellt genomslag

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
en panel gör ingen skillnad men varje kWh som förs ut på nätet ersätter en annan, så på det sättet är det bra.
jo, solen är inte bara en dålig producent under de mörkaste vintermånaderna, den är dålig på natten också – men icke desto mindre är den alldeles underbar vad gäller att pumpa in el i nätet när vi människor är vakna och hittar på saker

en ögonblicksbild från Tyskland förra veckan nedan

om vi kikar på fredagen så levererade de tyska solcellerna över 30 GW under några timmar mitt på dagen, och stod då för halva elkonsumtionen i industrinationen – det är inte kattskit!

påhejad av 25 GW vindkraft så pressades gasbränningen i landet ner från 10-12 GW till 2.5 GW, och man kunde dessutom exportera 15 GW till grannländerna
Graf över tysk elproduktion vecka 10, 2022, med sol- och vindkraftspikar som minskar naturgasanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Frankrike hade aaningen högre gasbränning under samma vecka)

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
jo, solen är inte bara en dålig producent under de mörkaste vintermånaderna, den är dålig på natten också – men icke desto mindre är den alldeles underbar vad gäller att pumpa in el i nätet när vi människor är vakna och hittar på saker

en ögonblicksbild från Tyskland förra veckan nedan

om vi kikar på fredagen så levererade de tyska solcellerna över 30 GW under några timmar mitt på dagen, och stod då för halva elkonsumtionen i industrinationen – det är inte kattskit!

påhejad av 25 GW vindkraft så pressades gasbränningen i landet ner från 10-12 GW till 2.5 GW, och man kunde dessutom exportera 15 GW till grannländerna
[bild]

(Frankrike hade aaningen högre gasbränning under samma vecka)
Visst är det bra men som jag skrev tidigare så är det Mars nu och det va det förra veckan också. Vad jag förstår har det kostat Tysklands skattebetalar massor att få till så mycke solceller dom de har nu, (jag har varit en hel del i Tyskland och sett det själv) det har även gjort att vi och andra länder kan "njuta" av att tekniken förbättrats enormt. Bra för Tyskland som ligger längre söderut än tex Mälardalen och som ersätter fossilt där som de annars bränt upp.

A ajn82 skrev:
Hade vi haft ett gäng SMR reaktorer i område 4 hade väl exporten därifrån söderut knappast begränsat av avsaknad av utbyggt stamnät norrut? Vi behöver ju rusta upp näten för att alla energi produceras i norr, och stor del konsumeras i söder, och en ansenlig andel ännu längre söderut än landets gränser.
Jo men nu ska ju Hybrit förbruka uppåt 50TWh så det blir inte mycket el kvar att transportera till södra Sverige.
Så så måste vi själva stärka främst SE4.
Sen måste man ju få ordning på sin energi inom EU och Tysklands svarta hål är klart skrämmande.
Modellen säger att man kommer att tappa 3% av BNP...
https://www.svd.se/rapport-kaos-i-tyskland-utan-rysk-gas

G OMathson skrev:
svk upphandlar men ingen bygger för detta effektbehov
anledningen till att "ingen bygger reservkraft" är nog för att det förefaller vara ett otroligt uselt investeringsobjekt – tittar vi på elunderskottet i Sverige de senaste tre åren, så är det ytterst sällan som det ligger på minus (rött) och det är billigare att importera från grannarna än att försöka pressa ut lite mer från svensk vattenkraft/kraftvärme/Karlshamnsverket

Diagram som visar Sveriges timvisa export och import av elenergi i GWh under åren 2009, 2010, 2011, 2019, 2020, och 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

annat var det för tio år sedan – innan man började stänga ner Oskarshamns- och Ringhalsreaktorer – då skulle det gått åt några extra reaktorer för att undvika den omfattande importen

Lagen om effektreserv löper ut om exakt tre år (den 16 mars 2025) och säger att SvK ansvarar för att det finns en effektreserv på högst 2 GW – de senaste åren har produktionsreserven enbart bestått av 0.6 GW i Karlshamnsverket och det lutar åt att den försvinner om tre år

men som det sett ut de senaste åren, så är jag inte det minsta förvånad över att ingen bygger någon reservkraft – men det är fullt möjligt att det kommer på tal om någon av kärnkraftsägarna aviserar nedläggning av någon reaktor

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
anledningen till att "ingen bygger reservkraft" är nog för att det förefaller vara ett otroligt uselt investeringsobjekt – tittar vi på elunderskottet i Sverige de senaste tre åren, så är det ytterst sällan som det ligger på minus (rött) och det är billigare att importera från grannarna än att försöka pressa ut lite mer från svensk vattenkraft/kraftvärme/Karlshamnsverket

[bild]

annat var det för tio år sedan – innan man började stänga ner Oskarshamns- och Ringhalsreaktorer – då skulle det gått åt några extra reaktorer för att undvika den omfattande importen

Lagen om effektreserv löper ut om exakt tre år (den 16 mars 2025) och säger att SvK ansvarar för att det finns en effektreserv på högst 2 GW – de senaste åren har produktionsreserven enbart bestått av 0.6 GW i Karlshamnsverket och det lutar åt att den försvinner om tre år

men som det sett ut de senaste åren, så är jag inte det minsta förvånad över att ingen bygger någon reservkraft – men det är fullt möjligt att det kommer på tal om någon av kärnkraftsägarna aviserar nedläggning av någon reaktor
'Högst 2 GW"? Skumt, kan man välja 0?
Om marknaden själv får bestämma blir det säkert mer vindkraft så länge el behovet ökar, om behovet stagnerar för priset man vill ha så byggs inga fler och absolut ingen effektreserv (förutom till de "rika"). Gated community kanske kan ha egna system, enorma batteribanker eller annat. Om dagens politiska system ska bestämma blir det bara pannkaka med valfläsk, polarisering, kortsiktighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.