723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Alla ska tänka så, inklusive Kina. Man bör åtgärda de stora problemen i första hand.S sandos skrev:
När minskningen av växthusgaser inte är mätbar globalt så är det meningslöst att göra den minskningen.
Då är det bättre att ställa sina resurser till förfogande för att hjälpa de stora utsläpparna att reducera sina utsläpp.
Redigerat:
Med den sortens allvarliga anklagelser bör du nog specificera vilka personer som har "vägrat" släppa sin ICE-bil och inte velat göra en uppoffring som inte är egentlig.D djac skrev:Vi ser ju bara här på forumet att folk vägrar släppa sin ICE-bil, även om de mycket väl kunnat klara sig med el, trots att de intellektuellt någonstans säkert förstår att de indirekt sponsrar dödliga miljökatastrofer, krig som det i Ukraina, hängningar i Saudi, osv och då talar vi inte om någon egentlig uppoffring, bara att ändra en vana och rutin.
Svepande anklagelser av den arten gör ju annars att du kan misstänkas anklaga oss alla.
Ja, för de flesta bilägare är det inte ett politiskt beslut att byta till en elbil. Marknaden styr.S sandos skrev:
Det där var en så träffsäker beskrivning av min situation att jag nästan tror att du har spionerat på mig.
Vilka politiker vill du placera vid skampålen och varför?T TommyC skrev:
Jag vill placera alla som köper rysk gas vid skampålen. Den skulle innebära att elpriset skulle bli betydligt högre än nu för oss, men det vore det värt för att inte finansiera Putins krig.
Nä, jag vinner.S sandos skrev:
Min 2010 har gått 230000 km och har trasigt parkeringssensorsystem. I övrigt mår den bra, men får ta det rätt lugnt numera. Den får komma ut och lufta sig lite ett par mil max en gång i veckan.
Eller så skarvar Gazprom lite.D djac skrev:
Det torde vara personer som brukar köpa bilar för femsiffriga belopp som har den inställningen, och det med rätta. Det är inte personer som "mycket väl kunnat klara sig med el".D djac skrev:
Vi lever dock inte i en ren marknadsekonomi. Politiken styr en hel del. Det fanns en tid då det var extra mycket förbjudet att planera för att bygga kärnkraftverk. Det tror jag att vi lider av fortfarande.D djac skrev:
Om vi låter marknaden styra elförsörjningen helt och hållet så skulle det byggas fler fossildrivna kraftverk.
Processindustrin kommer knappast att jubla över det, åtminstone. Vad finns det för elintensiv industri som kan stänga produktionen med en dags varsel och dra igång den igen med samma förvarning? (Jag kan inte komma på någon, men det betyder förvisso inte att det inte finns).Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ju själva tanken, att när vindkraften inte kan producera tillräckligt pga. stiltje så ersätts inte det i första hand genom en kraftreserv, utan genom att efterfrågan pressas ned pga. höjt pris.
Blåser det lite kommer alltså en hel del industrier att välja att stänga ned tillfälligt, medan de andra dagar tjänar på ett lågt elpris.
Huruvida detta ger en positiv effekt på systemnivå eller leder till minskad industriproduktion pga. att det inte går att jobba ikapp de tillfälliga stängningarna är inte helt lätt att veta.