P
S sandos skrev:
Och om alla tänker på detta sätt förutom Kina så är allt bra, eller?
Alla ska tänka så, inklusive Kina. Man bör åtgärda de stora problemen i första hand.
Vem är den som kan skita i att göra något? När man bara släpper ut 10% av jordens totala utsläpp?
När minskningen av växthusgaser inte är mätbar globalt så är det meningslöst att göra den minskningen.
Då är det bättre att ställa sina resurser till förfogande för att hjälpa de stora utsläpparna att reducera sina utsläpp.

Redigerat:
P
D djac skrev:
Vi ser ju bara här på forumet att folk vägrar släppa sin ICE-bil, även om de mycket väl kunnat klara sig med el, trots att de intellektuellt någonstans säkert förstår att de indirekt sponsrar dödliga miljökatastrofer, krig som det i Ukraina, hängningar i Saudi, osv och då talar vi inte om någon egentlig uppoffring, bara att ändra en vana och rutin.
Med den sortens allvarliga anklagelser bör du nog specificera vilka personer som har "vägrat" släppa sin ICE-bil och inte velat göra en uppoffring som inte är egentlig.
Svepande anklagelser av den arten gör ju annars att du kan misstänkas anklaga oss alla.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Nu är Gazprom ett publikt bolag med 49% privata ägare så att pengarna går rakt in i ryska krigsmaskineriet är nog inte helt riktigt. Än så länge har ryssarna inte nationaliserat all utländsk o/e privat ägande.
Hur mycket skatt tar den ryska staten in på varje kubikmeter såld gas?

P
S sandos skrev:
Ser vi så många sådana? Ekonomin ser väl rätt bra till att de som faktiskt skulle göra en skillnad med att köra elbil, också gör det!
Ja, för de flesta bilägare är det inte ett politiskt beslut att byta till en elbil. Marknaden styr.
Om min passat som står stilla 9 av 10 dagar säljs till någon som kör den mer och jag köper en elbil är knappast det vettigaste man kan tänka sig. Jag sponsrar ju nästan för att hålla NERE förbrukningen av diesel, borde ju få bidrag!
Det där var en så träffsäker beskrivning av min situation att jag nästan tror att du har spionerat på mig. ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
T TommyC skrev:
Här mitt förslag på placering av skampålen:
[länk]

Sedan behövs lokala varianter i bl a Berlin, Stockholm, ...
Vilka politiker vill du placera vid skampålen och varför?

Jag vill placera alla som köper rysk gas vid skampålen. Den skulle innebära att elpriset skulle bli betydligt högre än nu för oss, men det vore det värt för att inte finansiera Putins krig.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
S sandos skrev:
Du vinner, vår 2015 har gått 9000. Vi fick problem under covid pga. att adblue blev dålig i tanken, då det tog 2 år att förbruka den eller förmodligen mer, verkstaden löste till sist mystiska problemet med att tömma adbluen.
Nä, jag vinner. ;)
Min 2010 har gått 230000 km och har trasigt parkeringssensorsystem. I övrigt mår den bra, men får ta det rätt lugnt numera. Den får komma ut och lufta sig lite ett par mil max en gång i veckan.

P
D djac skrev:
Jag antar att kostnaderna är i den lokala, nu inte växlingsbara, valutan och intäkterna i hårdvaluta, undrar också hur betalningarna görs rent praktiskt men att de levererar gratis tror jag inte och att staten inte lägger beslag på hårdvalutan har jag också svårt att tro.
Eller så skarvar Gazprom lite.

P
D djac skrev:
Framtiden är ljus och möjligheterna är oändliga, för de som närmar sig den med ett öppet sinne.
Då får man nog bygga lite mindre tätt.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Skulle du kikat in i biltråden där detta diskuterats så är kreativiteten enorm hos de som upplever att de absolut aldrig kommer att kunna skiljas från fossiltekniken.
Det torde vara personer som brukar köpa bilar för femsiffriga belopp som har den inställningen, och det med rätta. Det är inte personer som "mycket väl kunnat klara sig med el".

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Svaret har vi redan fått. Inte ALLA ryska banker har blivit utestängda från Swift. Någon finns kvar för att kunna genomföra just denna typ av betalning/transaktion.
Då får nog den eller de banke{n,rna} fullt upp med att vara bulvan den närmaste tiden.

P
G OMathson skrev:
Pippi Långstrump "kappsäck full med pengar" och det va väl guldmynt?
Boken om Pippi Långstrump publicerades i november 1945. Det en månad innan Bretton Woods-systemet kom igång så Pippis pengar var fria guldmynt i bara en månad. Sen blev de knutna till den amerikanska dollarn.

P
Z Zodde skrev:
Ska leta reda på citatet, Will be back.
Inlägg #6596.

• Gilla
  • Älska
harka och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så finns svaret alltid i ekonomin, god affär=investering och tvärtom inte, det är så enkelt.
Vi lever dock inte i en ren marknadsekonomi. Politiken styr en hel del. Det fanns en tid då det var extra mycket förbjudet att planera för att bygga kärnkraftverk. Det tror jag att vi lider av fortfarande.

Om vi låter marknaden styra elförsörjningen helt och hållet så skulle det byggas fler fossildrivna kraftverk.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ju själva tanken, att när vindkraften inte kan producera tillräckligt pga. stiltje så ersätts inte det i första hand genom en kraftreserv, utan genom att efterfrågan pressas ned pga. höjt pris.

Blåser det lite kommer alltså en hel del industrier att välja att stänga ned tillfälligt, medan de andra dagar tjänar på ett lågt elpris.

Huruvida detta ger en positiv effekt på systemnivå eller leder till minskad industriproduktion pga. att det inte går att jobba ikapp de tillfälliga stängningarna är inte helt lätt att veta.
Processindustrin kommer knappast att jubla över det, åtminstone. Vad finns det för elintensiv industri som kan stänga produktionen med en dags varsel och dra igång den igen med samma förvarning? (Jag kan inte komma på någon, men det betyder förvisso inte att det inte finns).

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Miljörörelsen kanske måste slakta sin "heliga ko" om kärnkraft?
Det har den gjort i Finland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.