K karlmb skrev:
Så här gick det alltså till 2005 när Tyskland skrev kontrakt med Putin. Gammal ohederlig korruption alltså. Gerhard Schröder : [länk]
Jo tyska Politco har även de skrivit om Schröder.
https://www.politico.eu/article/ger...w-to-meet-putin-in-ukraine-peace-bid-sources/
Många politiker som haft "fingrarna i syltburken" som vi tidigare diskuterat i tråden.
Jag lider med Ukraina och all sorg.

• Arg
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Och så här illa är det efter Versaillesmötet.

"On Thursday, Commission President Ursula von der Leyen proposed 2027 as a firm end date. That followed a Commission proposal earlier this week to cut Russian energy dependence by two-thirds by the end of this year and to drive that to zero "well before" 2030."

"German Chancellor Olaf Scholz rejected that option earlier this week, saying that “at the moment, Europe’s supply of energy for heat generation, mobility, power supply and industry cannot be secured in any other way.” Germany is the EU's top Russian energy importer, last year sending more than €40 billion to Moscow."

https://www.politico.eu/article/eu-agree-end-russia-energy-dependence-no-date/

God natt!

• Arg
karlmb
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men jag lever mer i tron att Tyskland inte ska ha en stark krigsmakt... "ränderna går aldrig ur" och ska inte förlåtas.
Det låter lite nojigt. Med det resonemanget ska inte Ryssland heller ha en stark krigsmakt … hm, vänta nu …

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag ser inte något behov av det, det är en interantionell fråga,
Nej, svensk kärnkraftspolitik är rätt så svensk, faktiskt.
däremot tror jag mer på att rikta udden mot det vi inte vill ha, av flera skäl, och det torde vara fossilt i alla dess former. Att sluta gynna detta med subventioner, eller tom belägga användandet med rimliga avgifter, skulle förmodligen genast göra kärnkraft mer ekonomiskt attraktivt.
Det, däremot, är en internationell fråga.
Det fåniga spinnet som spelas upp nu, förmodligen initierat från den store ledaren i östlandet, och som plockats upp av vissa politiker, att vindkraft ska vara hotet är bara trams. Den stora volymen av energi kommer från fossilt och om man påverkar denna händer det saker, att istället bekämpa ren och billig el från vindkraft är bara politiskt flum.
Ja, vindkraft är bättre för klimatet än fossilkraft, men sämre för miljön än kärnkraft.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
att de får bidrag (innovationsstöd) är väl inte för att de bygger vätgaslager utan för att de bygger ett antal pilotanläggningar med ambitionen att i grunden förändra processen för att framställa järn och stål – och därmed ersätta den 160 år gamla process som är baserad på att bränna kol och som står för cirka 12%* av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser
Utan vätgaslager kommer de inte så långt, så givetvis är vätgaslager en del av det de får bidrag av staten för att utveckla.
Eller är vätgaslager i den storleksordningen en lagerprodukt? I så fall är vindkraftens volatilitetsproblem redan löst.

P
harka harka skrev:
"kostnad för fullskalig vätgaslagring?" – det beror så väldigt mycket på vilken energimix som föreligger vid vald (okänd) tidpunkt och vilken flexibilitet som elanvändarna har;
Jag tänkte på vad det skulle kosta att införa vätgaslagring för att kompensera för att vindkraften är intermittent.
Kronor / Wh eller nåt sånt..

P
harka harka skrev:
de räknar rätt seriöst på 14 dagars lager, och exempel på simuleringsresultat kan åskådliggöras i en graf som denna:
[bild]

lägst kostnad får man här med 230% elektrolysörkapacitet (alltså överkapacitet för att kunna öka produktionen vid el-rea) samt ett vätgaslager för runt 18 dagars förbrukning
Det slog mig nyss att man kanske inte kan räkna med lika mycket el-rea om det blir ökad efterfrågan för el till vätgaselektrolys.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
att ha sin egna elproduktion (elnät) tror jag är en dålig lösning för alla parter – det blir dyrare om varje användare skulle bygga/fulldimensionera sin egen elproduktion för alla eventualiteter, i stället för att köpa/sälja vid underskott/överskott (precis samma situation som mellan länder...)
Det finns vinnare och förlorare i båda scenarierna, men jag tror att det är rätt få som vinner på att ha helt egen elproduktion.

• Gilla
harka
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Ja, alla vet att det i dagsläget är fossila bränslen i form av olja, kol och gas. Men det är ändliga resurser och man bör kanske inte räkna med dem på längre sikt (helt oavsett vad man tycker om miljöförstöring eller klimatfrågan).
Världen kommer att sluta elda olja innan den har tagit slut. Shejk Yamani (Saudi-Arabiens oljeminister på 1960-, 1970 och 1980-talet) har sagt något i stil med "The Stone Age didn't end because we ran out of stones."
På så vis är det ju kanske bra att priserna på kol och olja nu är skyhöga; det gör att andra energikällor blir intressantare att utveckla.
Vilket är en del av förklaringen till att Yamani förmodligen kommer att ha haft rätt.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Plus då EU pengarna, 11 miljarder.
[länk]
Nej, Hybrit får inte alla 11 miljarderna. Det är sju bolag/projekt som delar på pengarna.

• Gilla
harka
  • Laddar…
P
T TommyC skrev:
Stabil elproduktion är nyckeln
Varför stiger då elpriserna så kraftigt just nu? Det självklara svaret är Rysslands invasion av Ukraina, men det är långt ifrån hela sanningen. En mycket viktigare faktor är faktiskt att vinden har mojnat.

Texten ovan är bara ett lösryckt citat, läs hela artikeln här:
[länk]
Det löser sig nog med tiden. Med ökad global uppvärmning kommer förmodligen fler stormar.

P
D Daniel 109 skrev:
Jo det kommer att funka. Tex elbilsladdning på natten. Värmepumpar som undviker dyr el mm.
De flesta vill väl ha en ganska jämn innetemperatur?
Och om man vill ha en lite lägre temperatur under en period av dygnet så tror jag att det oftast är på natten.

P
K karlmb skrev:
Att det i somras tillkom ett par nya kablar från Sydnorge till kontinenten som gjorde att tidigare instängd vattenkraft i Sydnorge kunde flöda söderut istället för in till oss i Sverige och övriga Norden (Nordpool-länderna, Zodde... :), vilket fick bägaren att rinna över så vi började importera kontinentens elpriser istället.
De kablarna ändrade inte på Sveriges importnetto (vilket redan har redovisats i tråden) så det var inte de kablarna som var den direkta orsaken till prishöjningen.

P
P paralun skrev:
Nej men klimatfrågan är punkterad och de flesta är numera mycket medvetna om att det är mycket marginellt vad vi gör jämfört med andra nationer i världen.
Inte om vi jämför med Vatikanstaten. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.