D
G OMathson skrev:
Maria Wetterstand skrev att kk förstör för vk och det har hon ju rätt i. Men det är ju samma åt andra hållet som vi konstaterat flera ggr i denna tråd. Vad är det som säger att kvarvarande kk är kvar om säg 20 år. Vad jag vet storsatsatsas det inte på några större renoveringar-nybyggnation inom effekt en vindstilla dag tex kk. 3st Karshamn blir väl ca 2000MW. Kk just idag 7000MW. Effekt kan väl inte räknas i timmar, då blir det ju energi och det kommer vi säkert inte ha problem med.
Vi får kanske K-märka kärnkraftverken?

G
D djac skrev:
Den relevanta förbrukningen är i första hand i område 4, där är produktionen fortfarande väldigt liten, sedan kommer 3an, mycket pga den stora förbrukningen. 1&2 är ointressant, tillgången är god och förbrukningen försumbar.

Att de hus som byggs kommer fortsätta isoleras är väl troligt och att man kan komma att ta elsituationen i beaktande när man väljer värmesystem, låter också rimligt, likaså när man ersätter äldre pumpar. Här omkring ersätts en hel del äldre svaga bergvärmepumpar med mer potenta L/V-pumpar. Framtiden är ljus och möjligheterna är oändliga, för de som närmar sig den med ett öppet sinne.
Effekt problemen gäller väl inte bara i vissa områden i zon 4. Vad jag har hört från bekanta kan det vara rätt kallt i Småland som är zon 4. L/V behöver ingen större effekt om det vindstilla och -10C? Jag har bytt vp men ofta är det hålen som begränsar och som sagt det redan tätt borrat, ingen plats för fler hål. Du säger att jag är rädd, och att framtiden är ljus. Själv har jag i mitt arbete (och privat) nått som kallas riskanalys, kolla först vad som kan gå åt helvete innan man inför en förändring och en av Sveriges förändringar man gjort nyligen, tex lägga ner Ringhals kanske man missade att kontinenten va beroende av Potin och fossilt. Jag visste det och är fortfarande arg när jag tänker på Yngemans försvar ang nedläggninge. Ja, det kanske inte hade hjälpt så mycket men är ändå åt fel håll.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Skulle du kikat in i biltråden där detta diskuterats så är kreativiteten enorm hos de som upplever att de absolut aldrig kommer att kunna skiljas från fossiltekniken.
ICE behöver inte vara fossilt, kunde varit inhemsk, Lignol, etanol, metanol, svartlut osv om inte alla spinger på ett enda alternativ. Men media och politiker verkar bara se en lösning som en religion.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Maria Wetterstand skrev att kk förstör för vk och det har hon ju rätt i. Men det är ju samma åt andra hållet som vi konstaterat flera ggr i denna tråd. Vad är det som säger att kvarvarande kk är kvar om säg 20 år. Vad jag vet storsatsatsas det inte på några större renoveringar-nybyggnation inom effekt en vindstilla dag tex kk. 3st Karshamn blir väl ca 2000MW. Kk just idag 7000MW. Effekt kan väl inte räknas i timmar, då blir det ju energi och det kommer vi säkert inte ha problem med.
Jo nu kommer nog ingen att lyssna på henne och hennes gelikar de närmaste åren...
(skampålen i Bryssel kanske)

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
vad betyder det när man skriver "vk", vind eller vatten-kraft, hur ska man veta?

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
D Dilato skrev:
vad betyder det när man skriver "vk", vind eller vatten-kraft, hur ska man veta?
Sorry, du har rätt. När jag skrev vk menade jag Vindkraft. Det är ju mest Vindkraftens utbyggnad som ska ersätta befintlig kärnkraft som diskuteras här.

Haha, men samtidigt ska vk vara reglerkraft till vk och vk ska stötta upp för utebliven vk vid avsaknad av v..

Jag kunde inte låta bli ;):D

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det vete tusan, guld används ofta i svåra tider.

Hursomhelst så kollade jag vad som finns och dels finns det ryska MIR samt kinesiska UnionPay som betalsystem.
MIR
[länk]
UnionPay
[länk]

Så det är nog inga större problem att överföra pengar för gasen. Eller har man någon SWIFT väg igång?
Att Europa skulle betala rysk gas med guld är självklart helt otänkbart.
Fysisk leverans/prissättning är problem i sig men framförallt vill Ryssland ha konvertibel valuta.
Att Europa skulle använda ryskt betalningssystem är också helt otänkbart då iEuropeiska banker inte är knutna upp mot dessa.
Svaret har vi redan fått. Inte ALLA ryska banker har blivit utestängda från Swift. Någon finns kvar för att kunna genomföra just denna typ av betalning/transaktion.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att Europa skulle betala rysk gas med guld är självklart helt otänkbart.
Fysisk leverans/prissättning är problem i sig men framförallt vill Ryssland ha konvertibel valuta.
Att Europa skulle använda ryskt betalningssystem är också helt otänkbart då iEuropeiska banker inte är knutna upp mot dessa.
Svaret har vi redan fått. Inte ALLA ryska banker har blivit utestängda från Swift. Någon finns kvar för att kunna genomföra just denna typ av betalning/transaktion.
Jo jag kan inte se någon svårighet med att via en dator vara ansluten till olika betalsystem.
Nu finns då MIR samt UnionPay.
Sen är guld en konvertibel valuta som då kan konkurrera med dollar $.

P paralun skrev:
Jo jag kan inte se någon svårighet med att via en dator vara ansluten till olika betalsystem.
Nu finns då MIR samt UnionPay.
Sen är guld en konvertibel valuta som då kan konkurrera med dollar $.
Lite realism om jag får be. Räcker liksom inte med en dator för att vara tillknuten olika betalsystem.
Att företag skulle använda guld för att betala för varor är alla Fiat valutor motståndares dröm men självklart helt ogenomförbart.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Lite realism om jag får be. Räcker liksom inte med en dator för att vara tillknuten olika betalsystem.
Att företag skulle använda guld för att betala för varor är alla Fiat valutor motståndares dröm men självklart helt ogenomförbart.
Ryssland har gott om eget guld som de har problem att omsätta i hårdvaluta, praktiskt svårt och inga köpare, förutom det som framförts är jag ganska säker på att de inte vill ha ännu mer guld.

Z Zodde skrev:
Jo lika otänkbart som att Tysklands och EU's gasäventyr havererade.
Det lär visa sig när "skammen lagt sig" hur betalningarna gjordes.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D djac skrev:
Ryssland har gott om eget guld som de har problem att omsätta i hårdvaluta, praktiskt svårt och inga köpare, förutom det som framförts är jag ganska säker på att de inte vill ha ännu mer guld.
Jo nu är vi då vid den absolut kritiska punkten...
Det finns ett flertal länder runt jordklotet som vill bort från dollarn som styrande valuta.
Det är kanske därför som Biden har vaknat?
Hursomhelst så finns det olika betalsystem förutom Visa/Mastercard och guld är ett vedertaget betalningsmedel.

P paralun skrev:
Jo lika otänkbart som att Tysklands och EU's gasäventyr havererade.
Det lär visa sig när "skammen lagt sig" hur betalningarna gjordes.
Whataboutism.
Svaret är att inte ALLA ryska banker är utestängda från Swift, länk finns ovan i tråden.
Att spekulera om betalning i guld eller via nåt obskyrt ryskt betalningssystem blir helt meningslöst.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.