D
P pmd skrev:
Tro alltså inte på politiker (eller andra för del delen) som säger att det viktigaste är att motverka klimatförändringar.
Man ska nog inte undergräva politiken helt, det har i många globala studier konstaterats att politiken har mycket svårt att hantera klimatfrågan och det har diskuterats många mer eller mindre orealistiska åtgärder för att lyfta bort den från politiken och låta någon global 'Miljöregering' ta hand om den. Tyckte filmen Don't look up var ganska tråkig men speglar väl ändå ganska väl hur miljöfrågan inte hanteras av politiken. Den är viktig men det är alltid viktigare att bekämpa ett vindkraftverk, att vinna några kortsiktiga röster på att sänka bensinpris, eller någon annan personlig vinning för stunden.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Roligt att se att de flesta här inne nu är på det klara med orsaken till att de nya rekordelpriserna i Sverige och Norge alltså beror på just det jag skrev om i början av tråden!
Att det i somras tillkom ett par nya kablar från Sydnorge till kontinenten som gjorde att tidigare instängd vattenkraft i Sydnorge kunde flöda söderut istället för in till oss i Sverige och övriga Norden (Nordpool-länderna, Zodde... :), vilket fick bägaren att rinna över så vi började importera kontinentens elpriser istället.
Det tog bara 9000 inlägg innan besserwisser Zodde tystnade!
Tagga ned lite. Ingen har haft så mycket sakfel som du i denna tråden ( finns arkiverade och kan tas fram på förfrågan)

Utlandskablar har givit internationella priser en god stund. Du klagade inte då priset var lägre än normalt 2014-2020. Vi är flera som försökt förklara marginalprissättning men du verkar inte förstå.

Diskussionen i höstas om varför elpriset rusade berodde på höjda gaspriser, inte på att Norge anslöt en kabel till kontinenten. Orsak/verkan var å andra sidan aldrig din starka sida.

Du ljög om kraftigt ökad export av el 2021 mens den i själva verket var oförändrad. Ett påstående du för övrigt ÄNNU inte kunnat verifiera för 5 öre

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tagga ned lite. Ingen har haft så mycket sakfel som du i denna tråden ( finns arkiverade och kan tas fram på förfrågan)
Förbered dig med en lista på dina egna sakfel oxå så kommer det snart en förfrågan

Alla har fel emellanåt. Skillnaden går mellan att direkt pudla så att diskussionen kan gå vidare
Och
Att infantilt hålla fast vid ett felaktigt resonemang bara för att inte tappa ”prestige” och därmed bidra till många hundra onödiga inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Man ska nog inte undergräva politiken helt, det har i många globala studier konstaterats att politiken har mycket svårt att hantera klimatfrågan och det har diskuterats många mer eller mindre orealistiska åtgärder för att lyfta bort den från politiken och låta någon global 'Miljöregering' ta hand om den. Tyckte filmen Don't look up var ganska tråkig men speglar väl ändå ganska väl hur miljöfrågan inte hanteras av politiken. Den är viktig men det är alltid viktigare att bekämpa ett vindkraftverk, att vinna några kortsiktiga röster på att sänka bensinpris, eller någon annan personlig vinning för stunden.
Jo energipolitiken (och politiken i stort) är det som totalt havererat och vad vi tydligt sett hela vintern och nu ser övertydligt efter krigsutbrottet. EU Bryssel är det första som noggrannt måste granskas vad de håller på med?! (luncher och middagar?)

Sen ser vi inte vidden av det här än med det här kommer att få stora konsekvenser!

G
D djac skrev:
Du tänker nog lite fel här, de höga priserna drabbar ffa södra Sverige och här nere är det (allt?) mildare väder, minst sex månader om året behövs ingen bostadsvärme alls och de senare åren har det inte varit många dagar med minusgrader under vintrarna, att flytta pannornas förbrukning ger ekonomiska fördelar för kunden, om man har timpris, och för samhället då man får planerbar förbrukning.
D djac skrev:
Du tänker nog lite fel här, de höga priserna drabbar ffa södra Sverige och här nere är det (allt?) mildare väder, minst sex månader om året behövs ingen bostadsvärme alls och de senare åren har det inte varit många dagar med minusgrader under vintrarna, att flytta pannornas förbrukning ger ekonomiska fördelar för kunden, om man har timpris, och för samhället då man får planerbar förbrukning.
Enligt dej tänker jag ju alltid fel och när skrev jag om effekt problem de sex varmaste månaderna i zon 4? I exemplet jag skrev var en måndag i januari ,högtryck lite vind, kan vara smålänska höglandet, Gävletrakten Stockholm och att då stänga av spets i flera timmar kan ju du göra som verkar tänka rätt. Lycka till att komma ikapp!
Ska du senare spetsa med ännu högre effekt, få en högre temp på värmebäraren och därmed sämre verkningsgrad på vp?
Naturligtvis kan man flytta spetsen någon timme hit eller dit, jag har laborerat med det på mina vp o flera år men när vp går 24/7 i flera dygn så är det inte mycket att göra. Själv brukar jag låta tempen sjunka inne, ibland tända i kaminen på kvällen men vissa år har jag varit tvungen att spetsa ( mot min vilja) och då kanske det inte blåser. Vill gärna ha minst 17C inne i alla fall.

Gasflödet är iaf normalt till EU meddelar ryska Gazprom.
"Flödet av rysk naturgas till Europa via Ukraina är normalt, enligt det statliga ryska gasmonopolet Gazprom. På fredagen nådde volymerna upp till 109,5 miljoner kubikmeter, enligt Gazprom."
https://www.gp.se/ekonomi/gazprom-normalt-gasflöde-till-eu-1.67620943

Det totala haveriet av EU's energipolitik, finns det någon skampåle nuförtiden?

P
P paralun skrev:
"Flödet av rysk naturgas till Europa via Ukraina är normalt, enligt det statliga ryska gasmonopolet Gazprom. På fredagen nådde volymerna upp till 109,5 miljoner kubikmeter, enligt Gazprom."
[länk]

måste vara skönt för länderna som är beroende av gasen att kunna gasa vidare...
från 2 världskriget och fram... iallafall för visst land...

D
P paralun skrev:
Jo energipolitiken (och politiken i stort) är det som totalt havererat och vad vi tydligt sett hela vintern och nu ser övertydligt efter krigsutbrottet. EU Bryssel är det första som noggrannt måste granskas vad de håller på med?! (luncher och middagar?)

Sen ser vi inte vidden av det här än med det här kommer att få stora konsekvenser!
Nja, nu är problemet ganska enkelt, i korthet handlar det om svårigheten att införa åtgärder nu som påverkar väljarna negativt, för en fördel som kommer flera mandatperioder fram. Vi ser ju bara här på forumet att folk vägrar släppa sin ICE-bil, även om de mycket väl kunnat klara sig med el, trots att de intellektuellt någonstans säkert förstår att de indirekt sponsrar dödliga miljökatastrofer, krig som det i Ukraina, hängningar i Saudi, osv och då talar vi inte om någon egentlig uppoffring, bara att ändra en vana och rutin. Vi ser tvärtom politiker som går fram och vinner i popularitet på att öka stödet till dessa saker.

Då är det knivigt att som politiker försöka säga som det är och driva igenom långsiktiga förändringar.

Som sagt, ämnet är flitigt diskuterat bland tänkare över hela världen men det är inte lätt. Man hamnar lätt tillbaks i Churchills, lite ur sitt sammanhang men ändå: Demokrati är det värsta styrelseskicket, förutom alla andra som någonsin provats.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
[länk]

600 miljoner Euro om dagen blir vårt bidrag till den Ryska krigsmaskinen, inte konstigt att alla andra får öka sina försvarsanslag. Det kanske iaf är rättvist att man betalar bägge sidorna...

• Arg
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Enligt dej tänker jag ju alltid fel och när skrev jag om effekt problem de sex varmaste månaderna i zon 4? I exemplet jag skrev var en måndag i januari ,högtryck lite vind, kan vara smålänska höglandet, Gävletrakten Stockholm och att då stänga av spets i flera timmar kan ju du göra som verkar tänka rätt. Lycka till att komma ikapp!
Ska du senare spetsa med ännu högre effekt, få en högre temp på värmebäraren och därmed sämre verkningsgrad på vp?
Naturligtvis kan man flytta spetsen någon timme hit eller dit, jag har laborerat med det på mina vp o flera år men när vp går 24/7 i flera dygn så är det inte mycket att göra. Själv brukar jag låta tempen sjunka inne, ibland tända i kaminen på kvällen men vissa år har jag varit tvungen att spetsa ( mot min vilja) och då kanske det inte blåser. Vill gärna ha minst 17C inne i alla fall.
Nja, det är ju ditt eget fel, jag påpekar att de vädersituationer du målar upp inte förekommer här och därför faller resonemangen om värmepumpens beteende, Gävletrakten är långt från södra skåne. Mitt påpekande var att huruvida det kan funka att styra VP efter elpris beror på var man bor, hur vädret är och hur din installation ser ut, under/överdimensionerad, ackumulatorkapacitet, osv. Jag köper helt att det finns gott om installationer där det inte funkar speciellt bra.

D djac skrev:
600 miljoner Euro om dagen blir vårt bidrag till den Ryska krigsmaskinen, inte konstigt att alla andra får öka sina försvarsanslag. Det kanske iaf är rättvist att man betalar bägge sidorna...
Nu är Gazprom ett publikt bolag med 49% privata ägare så att pengarna går rakt in i ryska krigsmaskineriet är nog inte helt riktigt. Än så länge har ryssarna inte nationaliserat all utländsk o/e privat ägande.

D
Z Zodde skrev:
Nu är Gazprom ett publikt bolag med 49% privata ägare så att pengarna går rakt in i ryska krigsmaskineriet är nog inte helt riktigt. Än så länge har ryssarna inte nationaliserat all utländsk o/e privat ägande.
Då vet du mer om hur det går till bakom scenen i Ryssland än många andra, just nu beslagtar staten det mesta men kanske inte just olja/gas-pengar? Att inga av dessa når staten och Putin har jag mer än svårt att tro.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi ser ju bara här på forumet att folk vägrar släppa sin ICE-bil, även om de mycket väl kunnat klara sig med el, trots att de intellektuellt någonstans säkert förstår att de indirekt sponsrar dödliga miljökatastrofer, krig som det i Ukraina, hängningar i Saudi, osv och då talar vi inte om någon egentlig uppoffring, bara att ändra en vana och rutin.
Ser vi så många sådana? Ekonomin ser väl rätt bra till att de som faktiskt skulle göra en skillnad med att köra elbil, också gör det!

Om min passat som står stilla 9 av 10 dagar säljs till någon som kör den mer och jag köper en elbil är knappast det vettigaste man kan tänka sig. Jag sponsrar ju nästan för att hålla NERE förbrukningen av diesel, borde ju få bidrag!

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D djac skrev:
Då vet du mer om hur det går till bakom scenen i Ryssland än många andra, just nu beslagtar staten det mesta men kanske inte just olja/gas-pengar? Att inga av dessa når staten och Putin har jag mer än svårt att tro.
Du antar att Gazprom har blivit nationaliserat, jag vet inte, har inte hört nåt om det.
Det intressanta att få veta är HUR gasen blir betald när de flesta ryska bankerna är kastade ut av Swift?
Sen har väl staten direkt ägande à la Norge. Det var mer siffran du använde som jag ifrågasatte. Man har kostnader för gasutvinning också. Men som sagt, HUR detta betalas hade varit kul att få reda på.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.