Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som möjligen saknas är att vi nog inte försökt sätta ett pris på vad utebliven kraft en vindstilla dag kostar.
Där tar ju vindkraften en springnota.

Ev borde vindkraften även tvingas att fondera någon enstaka procent av sin vinst för framtida avveckling av verken. Pengar de kan få tillbaka ifall de gör en hel avveckling i egen kontrollerad regi, men som annars är tänkt att göra det möjligt att få bort uttjänta verk som övergivits, kanske pga konkurs, eller ofullständiga återställningar av mark/natur.

En till möjlig kostnad man skulle kunna tänka sig att vindkraften måste betala är själva markanvändningen, och den audio/visuella "föroreningen" verken innebär. En myyycket svåruppskattad kostnad, som dessutom skiljer sig extremt mellan olika platser.
jag är ingen expert på området men jag lever i tron att det vanliga för landbaserade vindkraftparker är att marken arrenderas av en markägare, och att arrendeavtalet sträcker sig på 25 år och att det ingår att verken när avtalet löper ut ska ta bort verken, elanläggningar och återställa marken

därtill betalas fastighetsskatt för vindkraftverken

vad gäller "utebliven leverans" vid vindstilla så finns en parallell problemställning för andra kraftslag.... kärnkraft som som står still, vattenkraft som går igenom torrår eller isläggning... på något magiskt sätt förväntas där andra energikällor eller import träda in

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
G
P paralun skrev:
Det tror jag är en skröna! (någon skrämdes med Hindenburg när vi diskuterade det här förra gången)

Siemens har ett helt koncept och Tyskland kommer säkert att satsa hårt på just vätgas.
[länk] />
P paralun skrev:
Det tror jag är en skröna! (någon skrämdes med Hindenburg när vi diskuterade det här förra gången)

Siemens har ett helt koncept och Tyskland kommer säkert att satsa hårt på just vätgas.
[URL][länk] class="bbCodeBlock-expandLink js-expandLink">
P paralun skrev:
Ser klart intressant ut.
/offerings/renewable-energy/hydrogen-solutions.html[/URL]
Ser klart intressant ut.
Vi får väl hoppas det inte blir några framtida vätgasolyckor men billig hantering genom hela kedjan är det troligen inte.

G OMathson skrev:
Vi får väl hoppas det inte blir några framtida vätgasolyckor men billig hantering genom hela kedjan är det troligen inte.
Du har ett antal underlänkar i Siemens konceptet där man kan se detaljer.
Man skulle aldrig satsa på det här utan att ha tänkt igenom säkerheten. Sen är ju vätgas speciellt med ett regelverk och Ex-klassning.
Vi själva kommer att lära oss massor av Hybritprojektet.
https://www.hybritdevelopment.se/lulea-byggarbeten-pa-svartoberget/

G
P paralun skrev:
Du har ett antal underlänkar i Siemens konceptet där man kan se detaljer.
Man skulle aldrig satsa på det här utan att ha tänkt igenom säkerheten. Sen är ju vätgas speciellt med ett regelverk och Ex-klassning.
Vi själva kommer att lära oss massor av Hybritprojektet.
[länk]
Jag är inte speciellt orolig för säkerheten ang vätgas, men priset. Har ju nämnts att vätgas ska kunna jämna ut el från vk när det inte blåser tillräckligt och jag antar att det blir rätt dyrt.

G OMathson skrev:
Och hur många vk snurror blir det?
vad gäller antalet vindkraftverk

– så kan vi konstatera att vi idag har ungefär 4800 i Sverige

– vindkraftparken Aurora, sydsydväst Gotland som håller på och projekteras med en första etapp möjlig 2030, antas ge 24 TWh per år med så lite som 220 kraftverk (om största modellen väljs)

– för att få 100 TWh skulle åtgå ungefär 900 vindkraftverk, antaget samma modell och vindförhållanden

jag avstår från att kommentera resten av ditt inlägg

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag är inte speciellt orolig för säkerheten ang vätgas, men priset. Har ju nämnts att vätgas ska kunna jämna ut el från vk när det inte blåser tillräckligt och jag antar att det blir rätt dyrt.
I sak så har vi ett elöverskott förutom under några vintermånader.
Men ska Hybritprojektet ha 50TWh vete tusan hur det går?

G OMathson skrev:
för vilken gång i ordningen vet jag inte... framställningen av vätgas och lagring av densamma är inte primärt avsedd för att producera el (även om det säkert kan förekomma)

"grön" el från vindkraft används för att framställa "grön" vätgas som behövs som komponent i industriprocesser som idag är fossila och måste förändras

vätgaslagret som Hybrit bygger, bygger dom själva för sina egna pengar (och lite utvecklingsbidrag), precis som andra företag bygger cisterner eller lagerbyggnader – det hamnar inte på din elräkning

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Ja priset har vi ju fått från Byggmarodören. Nu när han snart läser denna tråd kommer vi få lite mer info om vad som ingår i priset, så kan vi fundera över om det finns saker som kan förbättras och ge lägre priser med ökad volym och förbättrad teknik.
Jag väntar fortfarande på svaret Byggmarodören! (y)

B Byggmarodören skrev:
Jag vet inte hur de kommit fram till siffrorna i diagrammet, men VALCOE går omöjligen sätta ett fast värde på iom det beror på energimix i övrigt. Vindkraft blir ju dyrare ju mer vi har installerat iom överproduktionen inte går använda till nåt effektivt (om man inte vill satsa på lagring i nån form, men isåfall måste kostnaden för lagringen in där också, och då är det direkt långt över 2kr/kWh det handlar om).
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, äntilgen en siffra på kostnaden för lagringen. Som jag efterlyst tidigare.
Hur beräknas denna? Är ingående elpris med i kostnaden, hur mycket per kWh då?
Har du någon länk, eller har du beräknat kostnaden själv.
Jag är väldigt intresserad av detta, då det bara pratas så mycket om detta, men inget reellt presenteras.

Mikael_L
harka harka skrev:
för vilken gång i ordningen vet jag inte... framställningen av vätgas och lagring av densamma är inte primärt avsedd för att producera el (även om det säkert kan förekomma)

"grön" el från vindkraft används för att framställa "grön" vätgas som behövs som komponent i industriprocesser som idag är fossila och måste förändras

vätgaslagret som Hybrit bygger, bygger dom själva för sina egna pengar (och lite utvecklingsbidrag), precis som andra företag bygger cisterner eller lagerbyggnader – det hamnar inte på din elräkning
I Hybritprojektet ska vätgas ersätta stenkol som bränns till koks i koksugnarna i Luleå, en rätt skitig och energiförbrukande process (energin är stenkolet). Men oerhört häftigt och vackert faktiskt när ett koksugnsbatteri töms i mörka natten, klart spektakulärt. Ja, jag har sett det.

Men i vilket fall, i Hybrit ersätter man ett givet antal kWh energi i form av kol, med alla processförluster som blir vid omvandlingen till koks, med samma energimängd i form av vätgas.
Så SSAB kommer byta ut dyrt kol mot förhoppningsvis mycket billigare vätgas, producerad av billig vindkraft.
Så det kan mycket väl bli både klimatmässigt bra och billigare.

Så om man kan stålverkens process i så inser man snabbt hur bra och smart hybrit är.
Detta industriprojekt ska inte alls blandas ihop med andra saker i samhället som behöver just el, det är väsensskilt helt enkelt.

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
G
harka harka skrev:

Men du svarar aldrig varifrån elen ska komma när det inte blåser! Jag har inte sagt att det måste komma via vätgas-turbiner men det är tekniskt möjligt har har ibland kommit som förslag i tex media men inte vad det kommer att kosta som effektreserv vid "vind förlust". Jag vet vad Hybrit projektet innebär och att det inte har med husållens el att göra, i alla fall inte rakt. Antar att elen som ska skapa vätgasen inte blir ett isolerat nät så viss el-konkurrans blir det sannolikt.

P paralun skrev:
Jo klart intressant!
Många som haft "fingrarna i syltburken"! ;) Men vi har väl de politiker vi förtjänar?!
Absolut och märkligt nog, inte bara Mp och "vänstertomtar", men som vanligt, verkar mer eller mindre mer ok om en högerpolitiker trasslar än vilken annan sida av politiken.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det kan man förstås tycka. Samtidigt vet jag att du i alla fall delvis försörjer dig på skogsarbete. En typisk svensk exportnäring.

Mitt försvar av Tyskland (i den mån man vill läsa det som ett sådant) är dock att de faktiskt inte slutar producera det de konsumerar, utan möjligen slutar producera mer än de konsumerar.

Att de svenska elpriserna påverkas av det är alltså för att Tyskland blir ett transitland, så att vår produktion hjälper till att väga upp de kroniska underskotten i länder som Belgien, Österrike och Italien.
Tysklands elskuld ligger ett vindstilla vinterdygn på motsvarande Northvolts hela produktion under............ 75 år!!
Och då har dom inte ens startat med elektrifiering av sin kemindustri.

Mikael_L
G OMathson skrev:
Antar att elen som ska skapa vätgasen inte blir ett isolerat nät så viss el-konkurrans blir det sannolikt.
Så är det säkerligen.
Men samtidigt, ifall de har kapacitet för att lagra för några dagars behov kommer de rätt säkert nyttja detta för att inte köpa en då elen är dyr (p.g.a svag vind), utan tanken måste ju vara att köpa billig el då det är överskott i produktionen. Det är ju otroligt sällan det är nära vindstilla mer än 1-2 dagar i sträck.

Viss konkurrens om elen blir det såklart, särskilt ifall hybrit drar igång snabbare än produktionskapaciteten byggs ut. Men det är ju pg en gigantisk park utanför Piteå, blir den klar samtidigt så är mycket löst.

G
Belgien ska ju enligt lag lägga ned sina kk 2025. De står för ca hälften av Belgiens el (vet ej om det är behovet eller vad Belgien producerar). De tänkte ju bygga ett gäng gaskraftverk som ersättare medans de fortsätter med vk utbyggnaden. Undrar hur det blir gaskraftverken nu. Lagda på is? Vad för el i stället. Köpa el från annan?
Antar att Belgiens kk inte är i bästa skick då man slutade underhålla dem då de ändå ska läggas ned enligt Belgisk lag.
djac tycker jag ser en mörk framtid, Harka svarar inte varifrån effekten ska komma och till vilket pris när det inte blåser när alla som sitter i samma elnät (i princip) satsar på "billig" vk och vem som ska finansiera överproduktionen av vk för att sprida ut vk över olika väderområden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.