723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Japp, elnätet är redan ett privat monopol med det närmaste totalt haveri som konsekvens, så det kan vi lägga åt sidan, eller åtgärda.D Daniel 109 skrev:elnätet är inte en marknadsekonomi och kan inte vara det. Så den kan vi lägga åt sidan.
Marknadsekonomin är lite olika i olika tidsperspektiv. I det korta perspektivet handlar det om produktions och konsumtions anpassningar. I det korta perspektivet funkar elmarknaden bättre än alla marknader jag kan komma på. Alla handlar på samma marknad (eller marknader efter som det kan bli 4) till samma pris oavsett vem man är.
I det längre perspektivet håller jag med litegrann. Det är mycket regler och subventioner. Dessutom är det inte särskilt stabila system. Det är dock inget jag ser som särskilt unikt för elmarknaden. Det läggs ner olönsamma anläggningar även på elmarknaden. Konkurser är knappast önskvärda.
Gällande elproduktionen så ligger det nära, det är en oligopol marknad, med dragning av kartell. De få producenter som finns delar produktionsplanering och producerar precis lagom för att optimera förhållandet mellan kostnader och prisnivåer, de ser till att alla är mätta och nöjda. Sen ger ju solv/vind lite ljus i tunneln, plötsligt finns där i vissa stunder konkurrens och då blir de "gamla" såklart missnöjda, då har de ju ventilen att kunna exportera en skvätt och plötsligt kan de lyfta priserna till Tyska/Brittiska eller vilken marknad de nu kan hitta som ligger högt.
Den typen av marknader fukar nu bättre tex i Ryssland där man har en stark ledning som kan lösa saker som överprissättning, samtidigt som de leker "marknad", mer handfast men vi saknar ju de styrmedlen.
En mer uppdaterad bild nedan, sen är ju skillanderna inte speciellt stora i kronor eller procent. Det är det dock på bokostnaderna, som mer än väl tippar kalkylen till att det är billigt i norr och dyrt i söder.M Myckling skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket motverkas av att lönenivån är högre söderut samtidigt som skatten är lägre. Lägg då till större värdeökning på det ägda boendet så förstår du själv vem som är rikast när dom dör.D djac skrev:
PS! Mitt argumenterande här betyder inte att jag tycker dagens elpriser och elmarknad är vettig. Vi bor i ett land som behöver lägre energipriser än i södra europa. Jag höll på att få hjärnblödning igår när Ygeman stod i TV och tyckte vi skulle vara glada som har lägre elpriser än Frankrike och Spanien.
Nej, det finns inte den typen av inslag. Eftersom produktionsstatistik finns tillgänglig är det lätt att granska. Det har granskats, men några tecken på marknadsmanipulation har inte hittats. Vi ska komma ihåg att marknaden är större än Sverige. Så även om det finns bolag som har stor marknadsandel i Sverige så är de inte så dominerande som det kan tyckas.D djac skrev:Japp, elnätet är redan ett privat monopol med det närmaste totalt haveri som konsekvens, så det kan vi lägga åt sidan, eller åtgärda.
Gällande elproduktionen så ligger det nära, det är en oligopol marknad, med dragning av kartell. De få producenter som finns delar produktionsplanering och producerar precis lagom för att optimera förhållandet mellan kostnader och prisnivåer, de ser till att alla är mätta och nöjda. Sen ger ju solv/vind lite ljus i tunneln, plötsligt finns där i vissa stunder konkurrens och då blir de "gamla" såklart missnöjda, då har de ju ventilen att kunna exportera en skvätt och plötsligt kan de lyfta priserna till Tyska/Brittiska eller vilken marknad de nu kan hitta som ligger högt.
Den typen av marknader fukar nu bättre tex i Ryssland där man har en stark ledning som kan lösa saker som överprissättning, samtidigt som de leker "marknad", mer handfast men vi saknar ju de styrmedlen.
Data tyder på att produktionsregleringen styrs av marknadskrafterna, inga karteller. Men det är väl kul att slänga sig med konspirationsteorier utan minsta stöd för att de stämmer.
Säg att boende är 2-3ggr dyrare, är kollektivavtalen verkligen så låga i Norrland?M Myckling skrev:Vilket motverkas av att lönenivån är högre söderut samtidigt som skatten är lägre. Lägg då till större värdeökning på det ägda boendet så förstår du själv vem som är rikast när dom dör.
PS! Mitt argumenterande här betyder inte att jag tycker dagens elpriser och elmarknad är vettig. Vi bor i ett land som behöver lägre energipriser än i södra europa. Jag höll på att få hjärnblödning igår när Ygeman stod i TV och tyckte vi skulle vara glada som har lägre elpriser än Frankrike och Spanien.![]()
Ja, du är lätt att tillfredsställa, att man kunnat undvika ordet kartell, som FN kunde undvika folkmord i Rwanda, betyder inget mer än att man hittat ett sätt att undvika det ordet. Som jag har sagt tidigare ska vi nog vara oändligt tacksamma att inte fler saker vi behöver köpa handlas på samma sätt som el på el-"marknaden".D Daniel 109 skrev:Nej, det finns inte den typen av inslag. Eftersom produktionsstatistik finns tillgänglig är det lätt att granska. Det har granskats, men några tecken på marknadsmanipulation har inte hittats. Vi ska komma ihåg att marknaden är större än Sverige. Så även om det finns bolag som har stor marknadsandel i Sverige så är de inte så dominerande som det kan tyckas.
Data tyder på att produktionsregleringen styrs av marknadskrafterna, inga karteller. Men det är väl kul att slänga sig med konspirationsteorier utan minsta stöd för att de stämmer.
Nej det är såklart riktigt men behovet av tex kontanter vid köp är tungt, jag är heller inte så säker på att de i ICA-affären i Umeå verkligen tjänar en bråkdel av vad man gör i Landskrona.M Myckling skrev:
Snarare tvärtom. Om alla producenter kunde konkurrera med priset skulle sannolikt priset bli lägre. Nu är det mycket svårt att ens komma in på marknaden när det gäller många varor.D djac skrev:Ja, du är lätt att tillfredsställa, att man kunnat undvika ordet kartell, som FN kunde undvika folkmord i Rwanda, betyder inget mer än att man hittat ett sätt att undvika det ordet. Som jag har sagt tidigare ska vi nog vara oändligt tacksamma att inte fler saker vi behöver köpa handlas på samma sätt som el på el-"marknaden".
Jag lägger märke till att du inte alls bemöter några argument.
Det är ju inga argument att bemöta, jag ser bara en fanatism och önskan att vi har skapat en "marknad", det är ju bara falsk retorik.D Daniel 109 skrev:
Här finns bakgrunden till att elområdena infördes.Mikael_L skrev:
https://web.archive.org/web/20110808050230/http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Elomraden/Bakgrund/
Elexporten begränsades söderut ibland när det behövdes mycket el i södra Sverige, pga flaskhalsar i stamnätet norrifrån. Det gillade inte danskarna(?) som klagade till EU-kommissionen så SVK införde elområden (med kommissionens godkännande).
Svaret skulle bli: "Det är inte vi som har stängt Ringhals-reaktorerna. Det gjorde Ringhals AB för att de var olönsamma".mnils skrev:
Det tror jag stämmer bra, men avvecklingen av de kraftverken gjordes inte av marknadsskäl.Mikael_L skrev: