723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag hade fantasi nog att tänka mig att tyskarna skulle få frysa pga en putinsk strypning av flödet i Nord Stream, men jag hade inte fantasi nog att komma på att det skulle höja elpriset i Sverige. Det var nog bara riktiga elsystemnördar som insåg det.D djac skrev:
Nej, det är de totala flåbusarna som härjat. Republikanerna i Texas kongress ville gynna sina kompisar i elbranschen med lite hederlig gammal protektionism och en rejäl portion avreglering av driftsäkerhet och redundans.P paralun skrev:
Om marknadsliberaler hade ”härjat” så hade förstås elnäten i Texas varit ihopkopplade med elnäten i grannstaterna.
Jag tror inte att jag skulle våga kalla en Texasrepublikan för liberal. Då skulle jag minst åka på en propp eller kanske bli skjuten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Nja, jag tycker våra inhemska kan få en släng av samma slev. Väljer man att på politiska grunder förstöra sitt eget elsystem så att det totala systemet blir mer och mer beroende av rysk gas och tysk brunkol så förtjänar man att hängas ut som den ansvarslösa, hycklande människa man är.P pmd skrev:
Börssparande med god utveckling ökar ens köpkraft, men knappast bostadsvärdeökning. Att låna till konsumtion är kanske inte det smartaste man kan göra.D djac skrev:
Jag tycker att det behöver utvecklas och planeras för nya moderna kärnkraftverk som så småningom kan ersätta de fossilkraftverk (troligen naturgas) som behöver byggas de närmaste cirka 10 åren. Eftersom din graf visar att det tycks gå långsamt att bygga kärnkraftverk så finns det inte tid att rulla tummarna.harka skrev:
(Nej, ny kärnkraft är förstås inte något som ändrar på dagens elprisvolatilitet.)
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Fick precis vår elräkning för December, var ganska orolig efter att ha sett skräckexemplen i tråden och tidningarna. Men kör rörligt och landade på 2600 Kr totalt inkl allt för December, vi förbrukade 1570 kWh.
Är ju knappast någon billig räkning, men kunde klart varit värre.
Är ju knappast någon billig räkning, men kunde klart varit värre.
Det kan dock vara rationellt att ha ett litet extra hus som är välisolerat och som man kan sova i när det regnar eftersom det stora huset saknar tak.harka skrev:
när jag ser kommentarerna – bland annat på byggahus – så får jag inte intryck av att flertalet inte förstår hur lång tid det tar
jag förstår inte kopplingen till din husrenoveringen – att underhålla anläggningar är givetvis viktigt och bra på alla sätt och vis; att bygga en extra villa på tomten bara för att ha den när man får oväntat besök eller om den gamla brinner ner känns inte rationellt
Att bygga stora välisolerade hus med tak medför ju stora mängder byggavfall som man måste slutförvara nånstans på tomten.
all produktion är välkommen.F fribygg skrev:I ett land där LKAB knappt får driva befintlig gruvverksamhet och den gotländska cement produktionen går på nåder lär knappast tanken på utbyggnad av national älvarna bli mer än en tanke.
Greenpeace NRG kan nog sälja oss vegansk gas så vi kan starta en politiskt korrekt energiproduktion i Stenungsund i stället. Det är väl 6-7år sen turbinerna snurrade men det är nog den snabbast renovervärda/byggbara kraften som skulle få de Svenska och Europeiska miljörörelsernas godkännande.
För att minska förlusterna i nätet när energi skall flyttas från norr till söder..
Finns ingen produktion som möter upp så blir ju förlusten för stor.
att tro att man kan ha allt sådant i norr medans det är dött i söder är bara dumt..
Man måste ha mötande produktion för att förlusten ska bli mindre kännbar..
Sedan så må vi dels bygga ut nätet.
Men att agera som regeringen gör nu. och uppmana folk att öka sin förbrukning oavsett förutsättningarna är dårskap... Det kommer leda till större problem...
Och den där spridningen av plutonium som kan användas till kärnvapen tycker jag idag är överspelad.P pmd skrev:
Ty genom INF-avtalet så skrotade USA och Sovjet 64.000 kärnvapenstridsspetsar, som nu ligger på hög någonstans och mest är ett problem.
Så någon brist på vapenplutonium har vi inte i världen, och ett sönderfallande sovjetunionen gjorde det nog möjligt att någon stridsspets kan ha kommit på avvägar. Kanske inte, nu har det gått många år, och det skulle nog kunna antas vara känt vid detta nu, i så fall.
Och lite mer spännande för terrorister och dåligt bemedlade nationer skulle ryggsäcks-atomladdningar vara, eller de laddningar som gick att skjuta med vanligt artilleri. (har funnits olika modeller).
Så idag finns det ganska dåligt incitament att gå över ån efter vatten och ta ur problematiskt svårhanterligt bränsle ur reaktorer som sen ändå måste behandlas och upparbetas rejält och rätt komplicerat innan det blir vapenmaterial.
Men att få miljövänner och miljörörelsen, eller fredsrörelsen att fatta detta är nog inte möjligt.
Det finns nog någon som har sålt sina fastigheter under de senaste åren och realiserat sin vinst, för övriga betyder det en lägre belåningsgrad, vilket också ses som stärkt ekonomi. Ovanpå detta så har pandemin gjort att sparandet åkat, folk spenderar mindre, så totalt sett har privatekonomi stärkts, sen finns det såklart ett spektrum även där.P pmd skrev: