723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Jag tänker väl mer sedan den ödesdigra 1920. Senaste 50 åren är det väl mer så (inte räknat) men fortfarande klar majoritet åt SM Myckling skrev:
Nej, jag är rätt säker på att Mikael tänker på när kärnkraften utvecklades i Sverige och kommerssialiserades.AndersMalmgren skrev:
Det stämmer nog rätt bra. Det var när Centerpartiet hamnade i regeringsställning som det började krångla för kärnkraften.Mikael_L skrev:
För mycket vindkraft gör elsystemet instabilt. Vindkraftens fördel är att den gör elpriset lågt när det blåser, men det är också en nackdel för den som vill investera i baskraft. Ja, vattenkraft är oöverträffad när det gäller reglering.I Ingenjör Jesper skrev:När man tycker att de som bestämmer inte fattar något och gör korkade saker är det ofta (inte alltid) så att man inte riktigt förstår hela bilden och inte ser det de andra ser...
Bortsett från det uppenbara med radioaktivitet och kostnader för säkerhet (som man kan tycka eller inte tycka är ett problem) så har kärnkraften problemet är den är väldigt oflexibel! Det pratas mycket om baskraft hit och baskraft dit, men i den stora bilden handlar det bara om att det ska finnas tillräckligt mycket produktion när det behövs ( och inte heller för mycket). Det glöms ofta bort att kärnkraften inte kan stå för denna reglering, utan det har vi "alltid" skött med vattenkraften...
Maximal mängd kärnkraft ett system klarar är alltså effektbehov(vid den tidpunkten) minus den högsta produktionen av intermittent kraft (idag sol och vind). Även om det är många här som ser begränsningen åt andra hållet...
Det finns mycket intressant läsning, tex Lennart Söder, professor i elsystem på KTH... [länk]
Ja, det är en debattartikel, nej den är inte objektiv... Men min poäng är att alla som håller på med det här är inte "korkade miljöpartister som inte fattar". Vissa anser helt enkelt att vi haft ett teknikskifte, på samma sätt som vi inte kör HD-tv via ADSL...
P pmd skrev:
”Ingen statsrådspost kan vara så åtråvärd att jag är beredd att dagtinga med min övertygelse i kärnkraftsfrågan ”
Den hållningen gav Centern rekordstöd och första borgerliga regeringen på 44år.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Potentialen för utbyggnad av vattenkraft i Sverige motsvarar 2-3 kärnreaktorer Det är inte kattskit. Särintressen bör inte få stå i vägen för en tryggad elförsörjning i Sverige.I Ingenjör Jesper skrev:
Med lång sikt menar jag 10-30 år. Vi har inte så jättemycket längre tid än så på oss att hejda den globala uppvärmningen.D djac skrev:
Med reservation för dåligt minne så har jag för mig att de flesta KKV byggdes med statliga lånegarantier, men det kunde ju vanliga villabyggare också få på 1970-talet.Mikael_L skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Ok, jag hittade den inte men man kan enkelt göra egna utredningar på SMHIs site, kollar du som sagt tex utanför Falsterbo så är det inte många stunder som det inte blåser, säkert likadant borta vid Simrishamn, goda möjligheter om man inte bygger allt uppe i norr.P pmd skrev:
Redigerat:
Vad du tycker centern är idag har ingen relevans. Då var man ett helt igenom borgerligt parti med kraftig aversion mot Socialdemokratin.AndersMalmgren skrev:
Faktum kvarstår. För att kunna hålla ihop en borgerlig regering kompromissade man fram en folkomröstning.
Hade sossarna fått köra 6 år till från -76 hade vi sluppit folkomröstningen och haft fler kärnkraftverk.
För de historielösa hade vi inte 2 borgerliga regeringar mellan 76-82 utan fyra!
Å andra sidan hade 2 oljekriser i rad krattat vägen för kärnkraftsinvesteringar.P pmd skrev:
Så det är nog som vanligt en blandning av ideologier och verklighetens tyranni.
Och så får jag nog hålla med dig om att det var C (åtminstone tydligast) som var emot KK av de borgerliga. MP fanns ju inte med då, annars hade de ju också stått på linje 3's sida.
S+Fp+M var alla pro men minoriteten C (+vpk) fick tyvärr tungt genomslag för sin synMikael_L skrev:
Å andra sidan hade 2 oljekriser i rad krattat vägen för kärnkraftsinvesteringar.
Så det är nog som vanligt en blandning av ideologier och verklighetens tyranni.
Och så får jag nog hålla med dig om att det var C (åtminstone tydligast) som var emot KK av de borgerliga. MP fanns ju inte med då, annars hade de ju också stått på linje 3's sida.
Jo men den stora frågan är ju hur vi vill ha det i framtiden?Z Zodde skrev:
Noterar att Karlshamn slog rekord i oljeeldning förra året!
"– Det är därför att det behövs. I huvudsak handlar det om att vi har stängt ner planerbar kraftproduktion i södra Sverige. Våra grannländer har gjort detsamma, säger Henrik Svensson."
Rekord i oljeeldning på Karlshamnsverket: ”Det behövs” (nyteknik.se)
Riktiga stollar är vi i Europa!