723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo men finska staten är väl majoritetsägare vad jag vet?Z Zodde skrev:
Hursomhelst så kommer vi då till det intressanta hur man ska kunna styra dessa bjässar.
Jag blir alltmer övertygad om att styrning behövs! Sen får vi då även slå näven i bordet i Bryssel!
Att staten är majoritetsägare betyder nada (lr vad tror du det betyder)P paralun skrev:
Även helstatliga bolag som är verksamma på en konkurrensutsatt marknad MÅSTE agera 100% kommersiellt, annars skulle konkurrensen snedvridas och du blir straffad av EU/EES
Missas det att det är två helt separata problem som slås samman..?F fribygg skrev:
Att priset är högt beror på exportförbindelser som gör att priset sätts av Putin, han vill att det ska vara högt, vill man ha ner priset får man söka lösningen där.
Som det är idag har vi tillräckligt med el, kan köra igång reservkraft också, men om man tror att elen tar slut framöver så ska man diskutera mer elproduktion, här har vi lite mer tid och det finns nog mer än en lösning.
Det sista är inte svaret på elpriserna dock, men jag har förstått att viss förvirring råder.
Nej jag är ganska säker på att fick vi till en riktig debatt kring det här så insåg även "snackarna" i Bryssel att marknaden måste regleras och produktion/konsumtion måste vara i fas.Z Zodde skrev:
Ser det missförståndet dagligen i denna tråden, att Vattenfall (i vårt fall) kan behandlas som en myndighet.Z Zodde skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Bra frågor tycker jag.Mikael_L skrev:
Just som tomt löfte är det dock lätt:
KD's valprogram:
Fråga dem hur de tänker säkerställa visionerna och ambitionerna!
- Kärnkraft
Sveriges behov av elenergi kommer öka om vi ska klara omställningen till ett fossiloberoende samhälle. Därför behöver vi investera i ny kärnkraft. Morgondagens kärnkraft har potential att vara både säkrare och mer effektiva än dagens. Kristdemokraterna vill därför säkerställa att inte fler reaktorer läggs ner och att investeringar i ny och uppgraderad kärnkraft inte hindras. Utan investeringar i kärnkraft kommer Sverige inom en relativt nära framtid tvingas importera smutsig kolkraft från Tyskland. Vi vill öka stödet till forskning inom kärnkraftsområdet och ta fram en svensk färdplan för en ny kärnkraftsgeneration, den så kallade fjärde generationens kärnkraft.
SD's valprogram:
Kärnkraft
Sverige som industrination är beroende av såväl konkurrenskraftiga priser på elenergi som leveranssäkerhet under årets alla timmar. Det är även därför som vattenkraften tillsammans med kärnkraften utgör basen i det svenska energisystemet. Energipolitiken ska vara inriktad på att säkerställa en långsiktigt konkurrenskraftig och tillförlitlig energiförsörjning, för såväl hushåll som näringsliv. Sverige behöver satsa på säker och effektiv kärnkraft genom forskning och utveckling av fjärde generationens reaktorer.
Moderaterna:
Trygg energiförsörjning
Sveriges välfärd, jobb och konkurrenskraft är beroende av att vi har en fungerande energitillförsel. Den svenska energipolitiken ska värna klimatet, säkra el till konkurrenskraftiga priser och garantera att el finns när vi behöver den.
- Sverige ska satsa på alla relevanta energislag, inklusive kärnkraft, samt på forskning och demonstrationsanläggningar.
- Kärnkraften ska kunna vara en viktig del av Sveriges energiförsörjning under lång tid.
- Villkoren för svensk vattenkraft ska förbättras, och Sverige ska fortsätta bygga ut den förnybara elproduktionen.
Liberalerna:
Liberalerna vill:
- Vi vill ha ett 100 procent fossilfritt elsystem.
- Kärnkraften behövs för klimatets skull
- Gärna förnybart men i kombination med stabil kärnkraft och vattenkraft
- Mer marknad – nej till subventioner
- Forskning och utveckling av nästa generations kärnkraft
Det förstår jag dock inte. Ska de få bygga rosa luftslott bara för att de inte förespråkar kärnkraft?Mikael_L skrev:
Om man haft ett elbolag som sålt el för ett pris som hade befolkningen bästa som riktmärke hade det inte varit ett problem.Z Zodde skrev:Om du hade haft EN statlig ägare till hela Sveriges elproduktion hade du kanske (men troligen inte) kunna göra det du säger men du hade då fått ilskna grannländer som näppe hade hjälpt till om Sverige hamnade i kris,
Nu har vi en hyfsat stor andel privata ägare, att hindra dem att sälja till bästa pris ger mig Sovjet-vibbar och definitivt i strid med EUs konkurrensregler.
Så som Sverige vanstyrs och utvecklas just nu ger mig stora sovjetvibbar. Politikerna knäböjer åt sina mästare på bilderbergermötena och sedan gör de allt för att göra de glada genom att förtrycka sitt eget folk och förslava oss. Vi ska inte få ha en krona kvar på kontot. De visste om att elen skulle bli svindyr nu för länge sen, de kunde varnat oss i god tid men de gjorde de inte. De pissar på oss. Koronabluffen, chockhöjningen av el och bränsle har länge varit planlagd. Snart behöver du ha koronapass för att gå till affären för att handla mat, tanka bilen eller ens för att få ha ett arbete. Då återstår bara en sak, att gå till babels torn(ja de visar symbolist vilka som är deras mästare) i Stockholm med facklor och högafflar och med hundratusentals män ta tillbaka makten ifrån förrädarna som kört ner detta landet i avgrunden! Problemet är att befolkningen hjärntvättats via media (svt,sr,tv3,4,5,6,7,8,9,10, via play, aftonbladet, expressen, kvällsposten, dagens nyheter osv, listan kan göras oändlig) som ägs /kontrolleras av samma folk som politikerna knäböjer för. Så de flesta fattar inte vad fan som sker. De börjar varje morgon med att sitta och glo på hjärntvättar och dimridå-media.
Jo det finns numera många som tror att Fb-flödet med en eller två meningar och en massa bilder räcker för att hänga med....Pontus L1 skrev:
(sen bemöter jag inte allt du skrev)