Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag upphör aldrig att förvånas över att det finns de som tycker att vi har en helt fri elmarknad. I mina ögon är den genomreglerad, i synnerhet i produktionsledet.

Jag är genuint nyfiken på hur du eller någon annan ser den som fri.
Jo ser man till Sverige samt Norge så är det då tre bolag som helt dominerar för baskraft dvs Vattenfall, Finska Fortum, samt då norska Statkraft. Sen för vindkraft har man då ställt till en villervalla med bolag inkl Kinaägda. De här bolagen vill då tjäna pengar och det gör de då på elmarknaden Nordpool.
Sen har vi då politiker som beslutar saker innan det finns bra förutsättningar, typ nedläggning Ringhals 1 o 2 samt att politikerna inte sätter press på SvK att bygga ut överföringar inom Sverige. Ännu värre i Tyskland där man bommar igen flera kärnkraftverk efter nyår. Men eftersom det är en helt fri prissättning på Nordpool så blir det här alldeles galet, imho.
.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
harka harka skrev:
med havsbaserad vindkraft så ökar diversiteten mera, att det skulle vara stiltje samtidigt på väst-, syd-, och ostkusten hör till sällsyntheterna
så får jag väl ge lite understöd för mitt påstående som jag just citerade

jag har plockat fram stationsdata för sex olika väderstationer hos SMHI under perioden 28 augusti - 20 december – de ligger spridda längs de södra kustbanden (tyvärr var värdena från Trelleborgs mätstation bara tillgängliga för var tredje timme i stället för varje, så det fick bli Skillinge i stället...)

jag kikar sedan på vindhastigheten för de sex stationerna för varje timme och observerar hur många av stationerna som rapporterat en vind större än 3, 6 respektive 9 m/s och sammanfattar det med denna graf:

Graf över vindhastigheter större än 3, 6 och 9 m/s på sex väderstationer i Sverige, 28 aug - 20 dec 2021.

tolkning
– under 0.08% av perioden (2 timmar av 2434) var det inte någon av de sex stationerna som noterade en vind på minst 3 m/s, medan samtliga sex såg minst 3 m/s under 41% av tiden

– under 5.4% av tiden var det inte någon som registrerade minst 6 m/s

jag har väl skäl att tro att snurrorna på havsbaserad vindkraft vid dessa positioner skulle röra på sig vid en vindhastighet på 3 m/s vid mätplatsen – vindkraftverken skulle både ligga längre ut till havs och ligga högre upp i luftlagren än vad de meteorologiska mätpunkterna gör

därmed inte sagt att de går för fullt för det utan ofta är bidragen blygsamma – för svensk landbaserad vindkraft ligger väl runt 30% kapacitetsfaktor (genomsnitt av vad som faktiskt genererats jämfört med generatorns maxeffekt), för havsbaserat brukar anges att kapacitetsfaktorn är över 40%

det låter kanske klent men samtidigt så är planen enbart för vindkraftparken utanför Svenska Högarna – Baltic Offshore Delta – att leverera el motsvarande hushållsströmmen till 4 miljoner hushåll (vi har 4.8 miljoner hushåll i Sverige) men försvaret säger nej i ett remissvar

• Gilla
nator
  • Laddar…
Vad menar du är nyttan med detta då, och till vilken kostnad (utöver påverkan på försvarsförmågan, den kan vi lämna därhän)?

Om jag förstått det rätt vill staten (i alla fall på den tiden mp satt i regeringen) subventionera havsbaserad vindkraft med exempelvis fullt subventionerad anslutning till elnätet (vilket jag antar är en inte obetydlig kostnad från en offshore-plats till lämplig plats på land.

Så med hur stor sannolikhet levererar exempelvis rejält utbyggd havsbaserad vindkraft över 25 % effekt, och hur stort problem blir det att få ekonomi i baskraften om vinden säg 25 % av tiden levererar mer än dubbelt mot förväntat?

Missförstå mig rätt, jag tror långsiktigt på sådana här saker. Men utan rimlig energilagring och/eller elastisk efterfrågan ser det i mina ögon ut som ett problem snarare än en lösning.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Missförstå mig rätt, jag tror långsiktigt på sådana här saker. Men utan rimlig energilagring och/eller elastisk efterfrågan ser det i mina ögon ut som ett problem snarare än en lösning.
Precis. DIskussioner om intermittent kraftförsörjning och när kraften uteblir eller vid "överproduktion" borde alltid följas upp med frågeställningar runt rimliga alternativ eller kompletterande lösningar (baskraft, etc).

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
hur stort problem blir det att få ekonomi i baskraften om vinden säg 25 % av tiden levererar mer än dubbelt mot förväntat?
En excellent metod för att göra sig av med för mycket effekt är att.... tada, bygga exportkablar! Det är nästan som om någon redan tänkt på detta...

• Haha
gone_fishing
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Precis. DIskussioner om intermittent kraftförsörjning och när kraften uteblir eller vid "överproduktion" borde alltid följas upp med frågeställningar runt rimliga alternativ eller kompletterande lösningar (baskraft, etc).
Jo men det är ju här som det totalt har spårat ur?
Ingen av de stora kraftproducenterna vill bygga nya stora anläggningar.
Det börjar med vindkraft och slutar med fossilkraft (timbro.se)
Politikerna måste skapa en marknad där vi har tillräckligt med baskraft och ett rimligt prisspann.
Sen har ju elen varit för billig de senaste fem åren.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
S sandos skrev:
En excellent metod för att göra sig av med för mycket effekt är att.... tada, bygga exportkablar! Det är nästan som om någon redan tänkt på detta...
Bara om inte de man tänkt exportera till har en samvarierande produktion, vilket de ju till stor del verkar ha.

Jo men det blir en "svampeffekt" ju mer man kopplar ihop sig, grannen kan i sin tur exportera osv. Tyvärr kräver det grymt mycket mer överföring än idag för att fungera med stor andel förnybart....

Bara om inte de man tänkt exportera till har en samvarierande produktion, vilket de ju till stor del verkar ha.
Jo men det är ju här det spårar ur? Roten till det onda är Tyskland och ingen verkar ifrågasätta deras politiska beslut. Den uppmärksamme såg kanske före jul att Statsminister-Magda var på sitt första EU-möte där man diskuterade det ansträngda energiläget. Hur det än är så måste politikerna våga skapa en stabilitet så att vi slipper mycket stora prissvängningar!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo men det är ju här det spårar ur? Roten till det onda är Tyskland och ingen verkar ifrågasätta deras politiska beslut.
Ja och nej, elpriserna på kontinenten var inte så roliga innan tyskarna började avveckla kärnkraften heller.

hsd
Nya rekord: Elrabatterna till serverhallar växer
Regeringen är fortsatt tveksam till att ge skattelättnader på elpriser till konsumenter, men vissa företag och industrier har fortsatt gräddfil.

Under 2021 har återbetalningarna på elskatt för serverhallar slagit nya rekord, visar en geno

Tyvärr ligger hela bakom betalvägg

• Arg
  • Ledsen
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nya rekord: Elrabatterna till serverhallar växer
Regeringen är fortsatt tveksam till att ge skattelättnader på elpriser till konsumenter, men vissa företag och industrier har fortsatt gräddfil.

Under 2021 har återbetalningarna på elskatt för serverhallar slagit nya rekord, visar en geno

Tyvärr ligger hela bakom betalvägg
Vilka "rabatter" skriver du om? Serverhallägarna förhandlar själv med kraftleverantörerna och man skriver själv avtal. De mest kända är väl Facebook-Luleå samt som nu startar Microsoft-Gävle.
Det finns ingen som gett någon "rabatt" mer än att man förhandlat fram ett avtal som båda är nöjda med.

EddieHansson
P paralun skrev:
Vilka "rabatter" skriver du om? Serverhallägarna förhandlar själv med kraftleverantörerna och man skriver själv avtal. De mest kända är väl Facebook-Luleå samt som nu startar Microsoft-Gävle.
Det finns ingen som gett någon "rabatt" mer än att man förhandlat fram ett avtal som båda är nöjda med.
Nej, staten gav rabatt på skatterna.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Nej, staten gav rabatt på skatterna.
Det här får du utveckla....?
Facebook har då sin serverhall i Luleå och köper sin el från Vattenfall vad jag vet via ett flerårigt avtal.
Microsoft startar upp sina serverhallar i Gävle/Sandviken under vintern och de behöver då ca 600MW totalt.
Sen för Facebook/Microsoft så blir energin bara en post i sin bokföring för de här molnanläggningarna.
Menar du att staten gett en rabatt?

EddieHansson
P paralun skrev:
Det här får du utveckla....?
Facebook har då sin serverhall i Luleå och köper sin el från Vattenfall vad jag vet via ett flerårigt avtal.
Microsoft startar upp sina serverhallar i Gävle/Sandviken under vintern och de behöver då ca 600MW totalt.
Sen för Facebook/Microsoft så blir energin bara en post i sin bokföring för de här molnanläggningarna.
Menar du att staten gett en rabatt?
Ja, dessa jättar har förhandlat med staten om reducerade skatter för att vilja investera i Sverige. Kallas för etableringsstöd.

Edit: ser nu att den lägre energiskatten 97% lägre) gäller många industrier. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ftlig-fraga/statligt-etableringsstod_H7112000

"Regeringen har inte beslutat om något stöd till företaget Amazon för etablering av verksamhet i Sverige. Regeringen har inte heller vidtagit några åtgärder för att möjliggöra framtida stöd för etablering riktat till Amazon, exempelvis genom att anmäla ett sådant stöd till Europeiska kommissionen.

Den lägre energiskatten för elförbrukning i datorhallar är på samma nivå som för exempelvis tillverkningsindustrin. Det är en generell nedsättning som inte riktas till något specifikt företag.

Stockholm den 2 september 2020

Ibrahim Baylan"

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.