F fribygg skrev:
Hur menar du att det skulle fungera?
Såvitt jag vet producerar vattenkraften 65TWh ett normalår och om du kan ta ut 10x detta lär du få Nobelpris.
Det är så redan nu. Vattenkraften vet ungefär hur stort flödet kommer vara under hela året. Därmed vet man vad det kommer produceras totalt för året vid en damm. Men man kan betäma hur och när man vill producera. Därmed kan du producera 10X mer än vad flödet till dammen är, under några dagar eller veckor. Detta kommer då sänka nivån i dammen. Men det är som det ska, ibland är nivån högre. Ibland lägre.

P pmd skrev:
Det finns goda klimatskäl att ha höga tullar på varor från Kina.
Hoppas du var ironisk. Detta var enbart för att skydda elproducenter i EU och tillverkare av solceller i EU. De vill inte att privatpersoner ska producera el själva.

Det gör vi redan. Undervintern när produktionen är som störst finns det nästan inget tillflöde alls. Vattenkraften används redan för reglering. Det finns inga stora outnyttjade resurser där.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
"Detta då man ska kunna köra dagens kolkraftverk på en lägre men jämnare effekt – och låta batteriet reagera på ökningar i effektefterfrågan eller frekvensdippar.
"
[länk]
Om jag räknar rätt så har Australien 25miljoner och om varje person har en en 32 tums som drar 30w så innebär det att deras 450mwh skulle klara att driva dessa apparater i runt 30-40min
Räknar man lite mer realistiskt så är det bara hälften av invånarna som kollar på samma tv och då klarar batteriet runt 1h.
Poängen med batteriet är att kunna svänga snabbt inte lika mycket att spara energi från dagen till natten.

Ditt scenario är dessutom att all el slutar produceras och bara tas från batteriet
Ber om ursäkt Alexn. Det var ett nyhetsinslag jag såg i australisk tv och ingen vetenskaplig rapport. Vi vet ju att en del journalister har lite otur när det ska rapportera om klimatet. Men batteriet du pratar om ska ju inte vara färdigt förrän nästa årsskifte. Så det kan inte vara det jag menade. Det här var ett tag sedan. Det här batteriet kanske är mindre. Men, det spelar inte så stor roll, 30W till alla hushåll i 30-40 minuter gör ingen skillnad när det gäller elförsörjning. Att det jämnar ut nätet när vindkraften är inblandad är väl alla tiders. Det är ju en stor invändning teknikerna har mot vindkraft: det finns ingen stor roterande massa, brukar de prata om. Det blir lätt svängigt.
Idag hade vi behövt låna lite från det batteriet. Vi, område 3, ska tydligen få Skånepriser på elen. Hur kunde det bli så här?

O OlleKlockare skrev:
Ber om ursäkt Alexn. Det var ett nyhetsinslag jag såg i australisk tv och ingen vetenskaplig rapport. Vi vet ju att en del journalister har lite otur när det ska rapportera om klimatet. Men batteriet du pratar om ska ju inte vara färdigt förrän nästa årsskifte. Så det kan inte vara det jag menade. Det här var ett tag sedan. Det här batteriet kanske är mindre. Men, det spelar inte så stor roll, 30W till alla hushåll i 30-40 minuter gör ingen skillnad när det gäller elförsörjning. Att det jämnar ut nätet när vindkraften är inblandad är väl alla tiders. Det är ju en stor invändning teknikerna har mot vindkraft: det finns ingen stor roterande massa, brukar de prata om. Det blir lätt svängigt.
Idag hade vi behövt låna lite från det batteriet. Vi, område 3, ska tydligen få Skånepriser på elen. Hur kunde det bli så här?

Vi i Skåne delar gärna med oss av våra priser på el till er andra;)

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Kikade lite snabbt på kontrollrummet hos SVK.

Max förbrukning idag ligger alltså på typ 17500 MWh/h och vindkraften ger just nu typ 2MW. Det är väl ungefär vad man kan gissa att vindkraften i bästa fall skulle ge även rejält kall vinterdag fast då kommer förbrukningen säkert att ligga omkring 25000 MWh/h.

Sverige exporterar just nu trots det ca 1300MW och spotpriset här på morgonen är fantastiska 250 öre exklusive skatter och avgifter :crysmile:

Vad kommer då priset bli under vintern? Fram med gissningarna. 5 kronor per kWh exklusive avgifter vissa dagar?

Animerad gif av en man som satt i ett kontorslandskap, snabbt vänder sig om och tittar förvånat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O OlleKlockare skrev:
Det är installerat 100mwh batteri 2017 och som du säger 450mwh på gång

Även om 30w per person inte är mycket så skulle jag gissa att det är närmare 100-200w per hushåll. Tänker man på de så är det ganska mycket.
Jag menar min lilla solcellsanläggning skulle bara klara nån bråkdel av sekund men trots de som bidrar den till en liten del av energiproduktionen.
Om du istället tänker så här.
En kolkraftverk( som är Australiens största tillgång på energi om jag inte är fel på de) har en effektökningstid på 1- 15 min.
Och under den tiden kan detta batteri lämna runt 1800w-180w till varje person då blir det helt plötsligt andra bullar.
Skåne priserna är kopplade till Tyskland bla

berisen berisen skrev:
Kikade lite snabbt på kontrollrummet hos SVK.

Max förbrukning idag ligger alltså på typ 17500 MWh/h och vindkraften ger just nu typ 2MW. Det är väl ungefär vad man kan gissa att vindkraften i bästa fall skulle ge även rejält kall vinterdag fast då kommer förbrukningen säkert att ligga omkring 25000 MWh/h.

Sverige exporterar just nu trots det ca 1300MW och spotpriset här på morgonen är fantastiska 250 öre exklusive skatter och avgifter :crysmile:

Vad kommer då priset bli under vintern? Fram med gissningarna. 5 kronor per kWh exklusive avgifter vissa dagar?

[bild]
Den som lever får se, jag är ganska nöjd med mitt bundna pris redan nu. Ju dyrare det blir desto mer ska jag dammsuga och tända lampor. :rofl:

A Argastesnickaren skrev:
Vi i Skåne delar gärna med oss av våra priser på el till er andra;)
Men bara när solen inte skiner. Just nu täljer jag guld:rofl::cool:

K Nils Andersson1 skrev:
Det är så redan nu. Vattenkraften vet ungefär hur stort flödet kommer vara under hela året. Därmed vet man vad det kommer produceras totalt för året vid en damm. Men man kan betäma hur och när man vill producera. Därmed kan du producera 10X mer än vad flödet till dammen är, under några dagar eller veckor. Detta kommer då sänka nivån i dammen. Men det är som det ska, ibland är nivån högre. Ibland lägre.
Så länge man följer vattendomarna ser jag inga problem med det

Om vi ser SE4 som ett eget "land" så är situationen just nu 09:24 en onsdagsmorgon:

Vi "importerar" 4002 MW från SE3
Vi exporterar 1459 MW
Vi producerar 631 MW
Vi använder 3174 MW

Det är närmast vindstilla och vindkraften producerar nästan ingenting. Danskarna producerar bara 869 MW vindkraft och måste importera det mest av sin el. Men den stora elefanten är tyskarna som har ett gigantiskt elunderskott.

Vi hade klarat oss utmärkt i SE4 om alla kablar söderut hade klippts av. Men nu har vi en sammankopplad elmarknad. Och visst hade det hjälpt om vi hade haft ett par kärnkraftverk i Skåne, men jag tror inte att elpriset hade påverkats så värst mycket. Tyskarna har stängt av sina kärnkraftverk och har förlitat sej på att stabilisera upp sin elförsörjning med naturgas (men som bekant har ju Putin skruvat åt sina kranar)

Detta påverkar även fransmännen som får se sina låga elpriser stiga till rekordnivåer eftersom tyskarna är beredda att köpa till vilket pris som helst.

Så om jag tolkar situationen rätt så är tyskarna huvudansvariga för den situation vi har idag, och ett par avstängda kärnreaktorer i Sverige är en "piss i Mississippi"

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ju dyrare det blir desto mer ska jag dammsuga och tända lampor. :rofl:
Ja, det höjer ju inte priset eller skapar ännu mer underskott.....:rolleyes:

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
G Galten skrev:
Om vi ser SE4 som ett eget "land" så är situationen just nu 09:24 en onsdagsmorgon:

Vi exporterar 1459 MW
Vi producerar 631 MW
Vi använder 3174 MW

Det är närmast vindstilla och vindkraften producerar nästan ingenting. Danskarna producerar bara 869 MW vindkraft och måste importera det mest av sin el. Men den stora elefanten är tyskarna som har ett gigantiskt elunderskott.

Vi hade klarat oss utmärkt i SE4 om alla kablar söderut hade klippts av. Men nu har vi en sammankopplad elmarknad. Och visst hade det hjälpt om vi hade haft ett par kärnkraftverk i Skåne, men jag tror inte att elpriset hade påverkats så värst mycket. Tyskarna har stängt av sina kärnkraftverk och har förlitat sej på att stabilisera upp sin elförsörjning med naturgas (men som bekant har ju Putin skruvat åt sina kranar)

Detta påverkar även fransmännen som får se sina låga elpriser stiga till rekordnivåer eftersom tyskarna är beredda att köpa till vilket pris som helst.

Så om jag tolkar situationen rätt så är tyskarna huvudansvariga för den situation vi har idag, och ett par avstängda kärnreaktorer i Sverige är en "piss i Mississippi"
Korrekt.
Jag gissar att efter denna vinter (kanske tidigare nu efter valet i Tyskland) måste de tyska politikerna krypa till korset och erkänna att det var dummt att stänga kärnkraftverken och öppna dem igen. Folket kommer att kräva det pga elpriserna.

Och även om man skulle bygga 10x överföringskapacitet från norrland till södra sverige så det enda som skulle ske är att även EO1 & 2 skulle få "fin fina tyskpriser"

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så länge man följer vattendomarna ser jag inga problem med det
Jo, Problemet är att människor vill bygga och bo nära vattnet , då vill de inte riskera något och då kan man inte öka flöden. Men iofs Norge har bra förutsättningar att ha vatten vilande högt.

G Galten skrev:

Vi exporterar 1459 MW
Vi producerar 631 MW
Vi använder 3174 MW

Rent praktiskt så är vi vid en punkt där vi rent praktiskt måste ha mera kärnkraft. Vind och sol är bara en lösning på kanten. Det finns nya saker också som torium men ingen jobbar med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.