Jag läste just att Ygeman säger att utbyggd elöverföring från norra Sverige skall sänka priserna i söder. Intressant, hur tänker han då? Priset i söder styrs av priset man får när man exporterar el. Det leder alltså till att priset i norr ökar när utlandet köper, inte att priset i söder sjunker.

Visst han har rätt i att priset i söder kommer att sjunka när det blåser mycket i Tyskland, men det var väl inte det han menade?

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste just att Ygeman säger att utbyggd elöverföring från norra Sverige skall sänka priserna i söder. Intressant, hur tänker han då? Priset i söder styrs av priset man får när man exporterar el. Det leder alltså till att priset i norr ökar när utlandet köper, inte att priset i söder sjunker.

Visst han har rätt i att priset i söder kommer att sjunka när det blåser mycket i Tyskland, men det var väl inte det han menade?
Hade du förväntat dig ett klokt svar av den där?
mannen som sa.. det ska kosta att släppa ut.. när staten höjde bränslepriset.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
PMD: Nej, de är äldre än vindkraften. Tanken var att de skulle komplettera kärnkraften med reglerkraft. Men prisvariationen var för liten, det lönade sig helt enkelt inte.
Jo, jag läste lite mer om pumpkraftverk. De svenska sådana hade/har ett något annorlunda mål än det på El Hierro. Att förse hela ön med fossilfri elektricitet är ett värdigt mål, men det verkar inte vara så lätt att nå målet.

Maskintok skrev:
Hade du förväntat dig ett klokt svar av den där?
mannen som sa.. det ska kosta att släppa ut.. när staten höjde bränslepriset.
Nej, men jag trodde inte att han hade såååå dålig koll

• Gilla
1
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Det är inte brist på el i norr, utan det är brist på överföringskapacitet. För att hålla nere förbrukningen i söder så höjer man priset. Och så länge Tyskarna är villiga att betala så kan man höja priset ytterligare.

P
lilytwig lilytwig skrev:
Det höga priset i SE4 är inte bara relaterat till nätet i sig. Ett högt pris behövs också för att hålla ner konsumtionen.
Ja, annars blir det elbrist.

pacman42 pacman42 skrev:

Man får väl hoppas att någon förklarat för honom att om överföringen byggs ut så att elpriset når 200 öre/kWh även i SE1 och SE2 så kommer elöverföringen söderut snart vara trasig.
Norrland kommer inte frysa för att tyskarna har slut på gas.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja men det är bara vi som måste hålla nere konsumtionen tydligen, i norrland kan man brassa på sina direktverkande elelement och samtidigt öppna alla fönster utan att komma i närheten av det vi betalar. (y)
Ja, de är avskärmade från den övriga marknaden till viss del.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men jag trodde inte att han hade såååå dålig koll
Men nu vet du bättre ;)
jag trodde en gång i tiden att man behövde kunskap för att bli politiker... nu vet även jag bättre :rofl:

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
P
N noone70 skrev:
Speciellt med tanke på det rekordhöga oljepriset
Det är inte skyhögt historiskt sett.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Man får väl hoppas att någon förklarat för honom att om överföringen byggs ut så att elpriset når 200 öre/kWh även i SE1 och SE2 så kommer elöverföringen söderut snart vara trasig.
Norrland kommer inte frysa för att tyskarna har slut på gas.
Hur menar du? Skulle norrlänningarna gå ut och kapa kablarna eller? 2kr/kWh skulle nog bli förödande för dom som behöver värma med el i -30.

P
lilytwig lilytwig skrev:
Man behöver inte räkna kostnad på en investering. Det gör du inte när du köper hus tex.
Om man köper ett hus som en investering gör man klokt i att räkna på kostnader och jämföra med förväntad avkastning.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om man köper ett hus som en investering gör man klokt i att räkna på kostnader och jämföra med förväntad avkastning.
Klokt kan det vara men det är inte nödvändigt, och de flesta gör nog inte det. Om jag själv hade gått på förväntad avkastning så hade jag inte köpt hus. Jag ville helt enkelt ha någonstans att bo och att ha råd med det. Sen blev det iofs en otroligt bra investering, men det hade jag ingen aning om från början.

P
Jo, det är nödvändigt om man köper huset som en investering istället för att köpa huset enbart för att bo i.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Skulle jag bo i ett billigt hus på landet skulle jag nog inte bry mig om att se det så mycket som en investering, men när man bor i storstad så behöver man se det som en investering i och med de höga priserna och beloppet man låser upp i boendet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.