Från dagens GP:
Nya elområden blir försenade

Kraftnätet: I takt med de skenade prisskillnaderna på el mellan norra och södra Sverige har det rests krav på att se över indelningen av Sverige i fyra områden.

Men nu försenas alltså den översynen, som i grunden styrs av EU-regler. Om myndigheterna skulle komma fram till en ny indelning, så kan de realiseras först 2025, ungefär ett år senare än tidigare preliminära tidsplan.

De förslag på nya områden som Svenska Kraftnät föreslagit, utifrån hur överföringsbegränsningar i elnätet verkar i dag, ser ut som följande: ett nytt elområde för Storstockholm plus en hopslagning av de två nordliga elområdena och en sammanslagning av de två sydliga.
Det verkar som att hela södra Sverige utom Stockholm skall få priserna från SE4....

• Arg
  • Haha
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hur gick det till menar du?
Inte så svårt.
staten har på ena eller andra sättet haft eller ägt verken innan de såldes..
som med näten...
Har man sålt ett verk så äger man det inte längre….

Näten är en annan sak. De borde vara offentliga. Men det är fel att de varit statliga.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker det är ganska fånigt och direkt felaktig argumentation att kalla en ändring av elmarknaden för planekonomi. Att alternativet till den pseudomarknad vi har skulle vara just det är ju bara trams. Att argumentera för att någon reglering är perfekt och absolut aldrig kan förändras till det bättre är naivt. Att låsa fast sig vid något som blev dåligt och inte gav några fördelar är bara ren idealism, . Det finns gott om förbättringsutrymme hur denna sk "marknad" fungerar, det enda som krävs är tillräckligt pragmatiska och modiga politiker som prestigelöst kan ta tag i det.

Att däremot tro att en ny bunt av folk med samma profil och intressen som de som skapade problemen, också ska lösa dem, är nog att vara barnsligt naiv.
Personligen är jag lite trött på det här antagandet att om det är en marknad så är det per automatik en bra sak. Ofta låter det mer som religiös övertygelse än nåt annat.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Har man sålt ett verk så äger man det inte längre….

Näten är en annan sak. De borde vara offentliga. Men det är fel att de varit statliga.
har man sålt..
Vad hade det med att verken en gång blivit sponsrade eller helt betalda av staten?
Fick du pengar från den affären?
Fick jag?
Nä.. Men det fick staten ;)

P
pacman42 pacman42 skrev:
Från dagens GP:

Det verkar som att hela södra Sverige utom Stockholm skall få priserna från SE4....
Vad är anledningen till att inte Stockholm skulle ha dessa priser?
För många politiker som bor där?

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har man sålt..
Vad hade det med att verken en gång blivit sponsrade eller helt betalda av staten?
Fick jag?
Det är vi som är staten.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad är anledningen till att inte Stockholm skulle ha dessa priser?
För många politiker som bor där?
Japp. alla miljöpartister på Södermalm tänker inte avstå latte eller dammsugning på morgonen. Kom ihåg att Oskarshamn egentligen ligger i stadsdelen Stockholm Syd :surprised:

Det är som vanligt resten av Sverige som skall betala. Man stängde Barsebäck för att danskarna klagade och Ringhals matar ju bara Göteborg, inget viktigt ställe. Norrland dock måste få el för de levererar en massa järnmalm som behövs för exportinkomsterna.

Ungefär så här ser miljöpartiets världsbild ut. Det rimliga vore givetvis att bygga nya reaktorer nära Göteborg. Låt oss kalla det för Miljöverket och döp varje reaktor till t ex Per och Märta.

• Haha
1
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Personligen är jag lite trött på det här antagandet att om det är en marknad så är det per automatik en bra sak. Ofta låter det mer som religiös övertygelse än nåt annat.
Så är det naturligtvis inte. Men om man ska syra ett system till att fungera ekonomiskt bra är marknadsekonomi ofta en bra grund. Sedan behövs regelverk och priser på icke önskade konsekvenser som tex utsläpp.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Japp. alla miljöpartister på Södermalm tänker inte avstå latte eller dammsugning på morgonen. Kom ihåg att Oskarshamn egentligen ligger i stadsdelen Stockholm Syd :surprised:

Det är som vanligt resten av Sverige som skall betala. Man stängde Barsebäck för att danskarna klagade och Ringhals matar ju bara Göteborg, inget viktigt ställe. Norrland dock måste få el för de levererar en massa järnmalm som behövs för exportinkomsterna.

Ungefär så här ser miljöpartiets världsbild ut. Det rimliga vore givetvis att bygga nya reaktorer nära Göteborg. Låt oss kalla det för Miljöverket och döp varje reaktor till t ex Per och Märta.
Och den som haverar kan vi kalla för Åsa..
som den som skapade cement krisen ;)

D Daniel 109 skrev:
Det är vi som är staten.
Nej det är vi inte. Jag är jag, därtill är jag del av min familj. Däremot är varken den bostadsrättsförening jag är med i eller idrottsförening jag är ordförande i något som jag ser mig som en fundamental del av. Och verkligen inte staten.

Givet hur liten påverkan jag har på staten kan du lika gärna säga att jag är dess slav som dess ägare.

• Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det är vi som är staten.
Nej nej inte alls..
Vi är samhället.. Men inte staten.
staten är myndigheter och riksdag, regeringen..
Vi i samhället kan ses som slavar men aldrig dess jämlike..

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur stor bostadsyta har ditt hus?
245 m2.

pacman42 pacman42 skrev:
Från dagens GP:

Ja, politikerna i huvudstaden skyddar sig själva som vanligt.

D Daniel 109 skrev:
Så är det naturligtvis inte. Men om man ska syra ett system till att fungera ekonomiskt bra är marknadsekonomi ofta en bra grund. Sedan behövs regelverk och priser på icke önskade konsekvenser som tex utsläpp.
Eller orimliga effektpeakar som kräver massiva reserver som tom ett land som Sverige med 40% vattenkraft har svårt att hantera.

Maskintok skrev:
har man sålt..
Fick jag?
Men fick staten ens tillräckligt betalt?

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.