P
Maskintok skrev:
Nja det är vi skattebetalare som på något sätt betalat för dessa verk...
Hur går det till?

P
P pmd skrev:
Hur går det till?
Hur gick det till menar du?
Inte så svårt.
staten har på ena eller andra sättet haft eller ägt verken innan de såldes..
som med näten...

P pmd skrev:
Och jag svarade varför det är en dålig idé. Om andra "marknader" är dysfunktionella så det har knappast med saken att göra.
Virkesmarknaden som tidigare hänvisades till är långt från dysfunktionell, om säljaren inte får vad han önskar blir det ingen affär den dagen.

• Gilla
1
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja, de borde ersättas med en effektavgift istället.

Istället för att ransonera och tvinga in folk i diverse tekniska lösningar för att hålla sin ranson av kW, så borde folk få betala utifrån hur många kW effekt de behöver.

Lastbegränsning är väldigt rimligt, och används på många ställen som jag känner till. Nåde för el, kyla och värme. Men det är i nästan alla fallen konsumenten som styr, så komforten inte blir för mycket lidande. I de fall nätleverantören styr lastbegränsaren, brukar det vara under en massa olika premisser och avtal.

Jag är inte övertygad om att det är en bättre lösning att bygga tiotusentals bergvärmanläggningar. Det kanske är mer effektivt med mängder av luftvärmepumpar, ett starkare elnät och nån ytterligare produktion för att täcka upp den ökade effekten.

Men jag är rätt övertygad att marknaden kan klara av att lösa problemet på ett effektivt sätt, om man tar rätt betalt för nät, effekt, och energi.
Jag menar att lastbegränsningen ska vara frivillig, det är Daniel mfl som har försökt ge mig Stalinistiska drag.
Genom att det blir ett pris på att ta ut mkt el när det blir kallt, dvs mkt mer än när det är milt, så kommer marknaden att hitta vägar att minimera den kostnaden. Man kan installera värmepumpar eller isolera husen bättre eller skapa lagring i tunga väggar o liknande för att sänka effekpeakarna som går utöver en viss maxnivå för den yta man värmer upp helt enkelt.
Det går att tänka sig modern styrning från SVK som kan ge signaler när totala lasten blir kritisk också.
Men oavsett hur avancerat man gör det så är det fastighetsägaren som utifrån sina föritsättningar bestämmer om effektbegränsning, tillfälligt eller genom ett uthålligt effektivare uppvärmningssystem, eller inte alls.

P pmd skrev:
De som har ineffektiva värmesystem drabbas av att de får betala mer när det blir kallare. Det räcker. När staten hittar på "styrmedel" så blir det rätt ofta pannkaka av det.

Vore det även bra om staten reglerade priset på kaffe också? När kaffepriset går upp pga sämre skördar samtidigt som det blir väldigt populärt att dricka kaffe så drabbar det ju dem som dricker måttligt mycket kaffe orättvist.
Skillnaden mor kaffe är ju att den som ordnar ett effektivare värmesystem tjänar in det rätt snabbt. Och ännu snabbare om den verkliga kostnaden för oändligt effektuttag hamnar hos de som orsakar den.

K karlmb skrev:
Skillnaden mor kaffe är ju att den som ordnar ett effektivare värmesystem tjänar in det rätt snabbt.
Bra, då behöver staten inte lägga sig i utan den fastighetsägare som så önskar kan se om sitt hus och välja uppvärmning efter eget huvud och ekonomisk förutsättning.
Har vi sedan tur återkommer inte fastighetsskatten efter valet - 22 och straffskattar de energibesparande åtgärder vi genomfört.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Genom att det blir ett pris på att ta ut mkt el när det blir kallt, dvs mkt mer än när det är milt, så kommer marknaden att hitta vägar att minimera den kostnaden
Och igen, för femtielfte gången, det är precis så här det fungerar idag. När fler vill ha el och det finns mindre av den blir det dyrare.

Du vill införa andra begränsningar också vilket syns tydligt i nästa mening (min fetning)
K karlmb skrev:
Man kan installera värmepumpar eller isolera husen bättre eller skapa lagring i tunga väggar o liknande för att sänka effekpeakarna som går utöver en viss maxnivå för den yta man värmer upp helt enkelt.
Det är oklart hur sådana mekanismer skulle påverka marknaden.

K karlmb skrev:
Det går att tänka sig modern styrning från SVK som kan ge signaler när totala lasten blir kritisk också.
Det finns redan, för större elkonsumenter. En stor del av effektreserven baseras på frivillig frånkoppling. Detta får elkonsumenterna ersättning för.

D
Jag tycker det är ganska fånigt och direkt felaktig argumentation att kalla en ändring av elmarknaden för planekonomi. Att alternativet till den pseudomarknad vi har skulle vara just det är ju bara trams. Att argumentera för att någon reglering är perfekt och absolut aldrig kan förändras till det bättre är naivt. Att låsa fast sig vid något som blev dåligt och inte gav några fördelar är bara ren idealism, . Det finns gott om förbättringsutrymme hur denna sk "marknad" fungerar, det enda som krävs är tillräckligt pragmatiska och modiga politiker som prestigelöst kan ta tag i det.

Att däremot tro att en ny bunt av folk med samma profil och intressen som de som skapade problemen, också ska lösa dem, är nog att vara barnsligt naiv.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Hur gick det till menar du?
Inte så svårt.
staten har på ena eller andra sättet haft eller ägt verken innan de såldes..
som med näten...
Hur mycket har en typisk elkonsument av idag alltså betalat för "dessa verk"?
Alla kraftverk i landet?

P
F fribygg skrev:
Virkesmarknaden som tidigare hänvisades till är långt från dysfunktionell, om säljaren inte får vad han önskar blir det ingen affär den dagen.
Jag hade ingen åsikt om det. Om den marknaden fungerar så är det bra.

P
K karlmb skrev:
Skillnaden mor kaffe är ju att den som ordnar ett effektivare värmesystem tjänar in det rätt snabbt.
Det återstår att visa. Om det är "rätt snabbt" så kommer förstår de som har ineffektiva värmesystem att se till att uppgradera dessa utan statliga maffiametoder.
Och ännu snabbare om den verkliga kostnaden för oändligt effektuttag hamnar hos de som orsakar den.
Syftar du på vindkraftverken?

P
K karlmb skrev:
Man kan installera värmepumpar eller isolera husen bättre eller skapa lagring i tunga väggar o liknande för att sänka effekpeakarna som går utöver en viss maxnivå för den yta man värmer upp helt enkelt.
Hur stor bostadsyta har ditt hus?

P
D djac skrev:
Det finns gott om förbättringsutrymme hur denna sk "marknad" fungerar, det enda som krävs är tillräckligt pragmatiska och modiga politiker som prestigelöst kan ta tag i det.
Visst finns det förbättringsutrymme. Jag tycker att vi börjar med att avreglera elproduktionsformerna i hela EU.

tommib tommib skrev:
Jag håller med, jag borde presenterat hur jag tänker och räknar.

Ditt första stora fel är att anta att alla hus som redan har värmepumpar kan effektivisera mer (till en rimlig insats). Du presenterar siffan 600 k småhus när det i själva verket är 176 k småhus som kör direktel utan värmepump. Det är inte bara LLVP utan även LVVP och FLVP som är inräknade i de 600 k som du tar upp. Möjligen skulle dessa 176 k småhus kunna komma upp i de 4 kW effektbesparing vid ett givet tillfälle, beroende lite på var i landet de ligger och vad de lokala förutsättnignarna är. Vi kan väl vara generösa och räkna med hälften (något jag tror är ganska högt räknat) och säga att 90 k småhus kan kapa 4 kW topplasteffekt. Det blir 360 MW. Inte på något sätt kattskit men ganska långt ifrån dina 1200 MW. Det motsvarar ungefär en halv DC-länk till våra grannländer (Baltic Cable 600 MW, Konti-Skan 1+2 550 MW, Fenno-Skan 550 MW, SwePol 600 MW, NordBalt 700 MW), som referens. Som du själv varit inne på så kan vi omöjligt påverka priserna på dessa marknader så vi kommer "importera" deras priser så fort de inte själva har tillräcklig effekt att tillgå. Om vi själva energieffektiviserar med 360 MW så är det sannolikt bra ur ett totalenergiperspektiv men det kommer inte påverka priset så mycket.

Huruvida det är rationellt att energieffektivisera får någon annan räkna på. Givet att elpriset är mer volatilt är det inte säkert att det är ekonomiskt rationellt att kapa bort ett par toppar varje år, ev kan man istället stänga av helt när det är som dyrast. En väldigt stor del av problemet är, som du ser, prisvolatiliteten. Den är också ett stort problem för industrin. Detta orsakas av vindkraft. Det förvärras av kopplingarna till grannländerna som i stort sett krävs av vindkraften.

Jag tycker inte att det är bra att köra Karlshamn eller Stenungsund men ur ett strikt ekonomiskt perspektiv är det sannolikt helt rationellt. Sett globalt så är det exakt så man löser stabilitetsproblemet. Man eldar fossilt, företrädesvis kol. Tittar du i EU+GB så eldas det ffa gas för att lösa detta problem. Lite bättre än kol men fortfarande fossilt.

Du behöver också svara på exakt hur du ska formulera din extra avgift på högförbrukare. Effekttaxa? Det slår mot t.ex. elbilsladdning också (vilket drivs på något enormt och subventioneras massivt för att få oss att sluta köra med förbränningsmotorer). Ökad energiskatt? Slår mot alla. Progressiv energiskatt? Slår mot storförbrukare, hur ska vi få detta rättvist och bibehålla konkurrenskraft i industrin? Skatt/avgift bara när det är riktigt kallt? Företag, och privatpersoner, hatar denna typ av avgifter som är oförutsägbara och svårpåverkbara. Det blir lite som fastighetsskatten, man straffas för att grannen sålde dyrt.

Nej, jag tror att dagens upplägg är det mest rimliga. Det kommer förhoppningsvis driva marknaden mot nya kraftanläggningar. Helst sådana som levererar stabilt. Efter några avbrott alt skyhöga priser kommer sannolikt Svensson också inse fördelarna med ett mindre volatilt system. Ett annat alternativ som också är sämre för miljön är att vi börjar elda saker för att få varmt i husen igen. I den rapporten som du förtjänstfullt grävde fram (obs, helt oironisk här) så framgår att el står för 15 TWh värme men att biobränsle klockar in som tvåa med 10 TWh. Sannolikt är det ännu lite högre när man lägger till fjärrvärmen.
Tror man på marknadsekonomin får man vara konsekvent. Som du säger står biobränsle för en stor del av uppvärmningen och skenar elpriserna får vi helt enkelt elda mer. Inte ett dugg kontroversiellt enligt min mening eftersom kontinenten eldar kol och gas, och gasen stöder dessutom Putin som nu tackar för beroendet genom att orkestrera turism vid Polens gräns.

Accepterar vi verkligheten så ser vi att vi kan ha en grön ambition, men uppstår, svår brist med åtföljande priskriser får vi acceptera att vi får kompromissa med idealen och elda. Detta anses helt normalt i det Europa som nu anser att Sveriges skog inte får användas till biobränsle.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Hur mycket har en typisk elkonsument av idag alltså betalat för "dessa verk"?
Alla kraftverk i landet?
De flesta verk i landet har staten på ena eller andra sättet haft något med att göra vad det gäller kapital...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.