E Etrompa skrev:
Rätt och fel, såklart ska det vara rätt. Men då har du lika fel. Om man tittar på Skatteverket. Tror dom flesta med sin egen faktura reder ut det i vilket fall.
Vad har jag fel om?

D Daniel 109 skrev:
Vad har jag fel om?
Nä, du har rätt. Viktigt såklart. Att ha rätt . Jag hade fel.

E Etrompa skrev:
Nä, du har rätt. Viktigt såklart. Att ha rätt . Jag hade fel.
Nej, det viktiga var inte att ha rätt. Utan att det blir rätt information. Om jag har fel vill jag gärna veta vad som är fel. Men nu var det alltså inte fel?

E Etrompa skrev:
Sverige borde vara ett elområde, med ett elpris. Som är rimligt. Som skåning känns det just nu väldigt osmakligt när det talas om hur mycket el Sverige exporterar, och vi här nere behöver betala kontinentala priser för att vi inte kan få ner el från norr till söder. Fasar, likt alla andra i SE4, vintern…mest priserna. Roterande nedstängning tror jag definitivt vi kommer se i SE4 i vinter, framförallt de tillfällen då det är kallt och ingen vind. Och för att sedan inte tala om vilken effekt både priser och nedatängning kommer ha på industri och alla övriga verksamheter i SE4…
Polen, Tyskland, Frankrike m.fl. har bara ett elområde så varför ska vi ha flera elområde när det är kablar till utland som bestämmer priset!!!

• Gilla
Matte60
  • Laddar…
J Johan236 skrev:
Polen, Tyskland, Frankrike m.fl. har bara ett elområde så varför ska vi ha flera elområde när det är kablar till utland som bestämmer priset!!!
Vill du bara gnälla, eller vill du faktiskt veta svaret?

Magnus E K
M M.sandström skrev:
Tibber säger 87öre i se3 utan moms och andra påslag för se3 i juli.
Det är det oviktade medelvärdet, en teoretisk siffra om man inte förbrukar exakt lika mycket hela tiden. 126 öre i inlägget innan är ett volymvägt genomsnitt; med stora prissvängningar och dålig "kundprofil" kan det skilja så mycket.

Med timspot skapar man sitt eget viktade medelvärde. Hamnade på 51 öre (SE3) i juli, lägre än juli förra året (57). Med bensinbil och under 300 kWh förbrukning. 77 öre i juni.

P
A Anders_Nilsson skrev:
Det som borde göras är att skatta bort de extrema vinsterna som energibolagen gör och använda för att subventionera vanligt folks el.
Merpriset vi i SE3 och SE4 betalar för billig el producerad i SE1 & SE2 hamnar hos svenska kraftnät som nu har så mycket pengar att de inte vet vad de skall göra med dem. När en viss girig blondin i Rosenbad får reda på detta så kommer de att kvickt som ögat behövas till något annat blaj som familjevecka eller extra bidrag till folk som inte gör rätt för sig. Så elpriset kan vi redan betrakta som en skatt, dvs vi får inget vettigt som vi faktiskt vill ha för pengarna!

• Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du att ni förtjänar?
Är det inte rimligt att ni har samma pris som alla andra Danskar? :D
Hade varit helt ok om vi hade Danska löner också!
Er misskötsel av landet gör inte bara er fattiga utan även oss andra!

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Min morbror fick höra under sextiotalet att om han inte uppskattar att vara arbetslös så är det bara att flytta.
Om ni inte uppskattar elpriset idag är det bara att flytta.
Problemet är ju befolkningspolitiken. Om Norrland inte hade haft en utflyttning motsvarande kanske två miljoner människor i dag så hade inte elpriset vart snedvridet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tycker elpriset i Sverige är rättvist med flera elområden. Norrlänningarna som producerar den mesta elen, många gånger mer än dom själva förbrukar ska väl ha billigast pris? Nu får Stockholm, Göteborg och Malmö betala dyrt för att dom endast konsumerar men inte producerar. Det är inte mer än rätt.

Men jag förstår att detta är ett ovant scenario för dom som bor i de större städerna. Överföring från landsbygd till stad är vardag sedan 90-talet, i storstäderna produceras inget. Men ofta är dom som bor där övertygade att det är dom som bär upp samhället när dom sitter där med sina konsultjobb och cashar ut.

• Gilla
Linuslin och 2 till
  • Laddar…
P
F Finndjävel skrev:
Tycker elpriset i Sverige är rättvist med flera elområden. Norrlänningarna som producerar den mesta elen, många gånger mer än dom själva förbrukar ska väl ha billigast pris? Nu får Stockholm, Göteborg och Malmö betala dyrt för att dom endast konsumerar men inte producerar. Det är inte mer än rätt.
Vi FÅR ju inte producera, tokholmarna lägger ju ner våra kraftverk ett efter ett!

• Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
P
F Finndjävel skrev:
Ingen har någonsin brytt sig att elen varit billigare i Norrland, eftersom priserna var 20öre för dom och 60öre för oss. Men när det är 40öre för dom och 350 för oss...

Vi har elproduktion i Stockholm och Göteborg, även Skåne bidrar. Problemet är att Sverige tvingas sälja el till grannländerna och ett pris efter deras elpriser. Detta gör att priset ökar i S3 & S4

• Gilla
chrwid och 1 till
  • Laddar…
G
mnils skrev:
Vi FÅR ju inte producera, tokholmarna lägger ju ner våra kraftverk ett efter ett!
Mja, vi är många i "Tokholm" som inte röstat för detta och Se 3 har ju nästan samma problem som 4.
/tokholmare med många bekanta som har samma åsikt.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Är ledningarna ut maxade nu? Forsmark 2 startade väl upp igen häromdagen och elpriset har inte gått över 17 öre i Sverige eller Finland senaste dagarna trots priser på över 200 i Danmark och södra Norge.

V Ville_Vessla skrev:
Är ledningarna ut maxade nu? Forsmark 2 startade väl upp igen häromdagen och elpriset har inte gått över 17 öre i Sverige eller Finland senaste dagarna trots priser på över 200 i Danmark och södra Norge.
Ja, i grova drag. Se tex SVK Kontrollrummet:

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.