33 157 läst ·
226 svar
33k läst
226 svar
Elpriset för juli - En ny chock för boende i södra Sverige!
Då var det Rörliga månadsmedelpriset för juli månad bekräftat.
SE3 (Stockholm) 126 öre per kWh - ca 2,20 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
SE4 (Malmö) 180 öre per kWh - ca 2,70 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
Lite orättvist ändå att skåningarna åker på att betala så pass mycket mer skatt (momsen) än övriga.
Har ni något träd på tomten bör ni som har kamin nog ta ner det snarast och hugga upp som ved.
Tråkigt om barnen ska behöva frysa i vinter.
SE3 (Stockholm) 126 öre per kWh - ca 2,20 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
SE4 (Malmö) 180 öre per kWh - ca 2,70 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
Lite orättvist ändå att skåningarna åker på att betala så pass mycket mer skatt (momsen) än övriga.
Har ni något träd på tomten bör ni som har kamin nog ta ner det snarast och hugga upp som ved.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Energiskatten är en fast siffra så momsen på energiskatten är också fast även om den är procentuell.
Energiskatten är runt 36öre och momsen är då 9 öre. Så oavsett vad du betalar per kWh för elen så är ändå momsen på energiskatten 9 öre. Däremot blir det ju mer moms per kWh på elhandeln eftersom priset där varierar.
Energiskatten är runt 36öre och momsen är då 9 öre. Så oavsett vad du betalar per kWh för elen så är ändå momsen på energiskatten 9 öre. Däremot blir det ju mer moms per kWh på elhandeln eftersom priset där varierar.
När jag kollar på elpriskollen.seB Boende45 skrev:Då var det Rörliga månadsmedelpriset för juli månad bekräftat.
[länk]
Jämför jag mot 126 eller 220 öre? (SE3)
Ja, det var momsen på spotpriset, som ju är allra högst i SE4, som jag relaterade till. Ett högre spot-pris (påverkar de som har rörligt elavtal) ger även högre moms.B Beppo skrev:Energiskatten är en fast siffra så momsen på energiskatten är också fast även om den är procentuell.
Priserna hos Vattenfall med elpriskollen för SE3 är 199 öre minus 9 öre rabatt = 190 öre ex moms.Johan1975z skrev:
Ca 244 öre inkl moms i mitt tidigare inlägg.
Landar på ca 3,20 öre inkl rörliga nätavgifter, elskatt och moms. Helt OK pris med tanke på omständigheterna på vintern men väldigt högt sommarpris.
Ok, jag har precis bundit på 155 öre utan moms hos Göta energiB Boende45 skrev:
ni kan visst binda på 150 öre i Stockholm. Men såg nu att vattenfall har. Försvunnit. De fanns där för en timme sedan. Se bild.B Boende45 skrev: