33 229 läst ·
226 svar
33k läst
226 svar
Elpriset för juli - En ny chock för boende i södra Sverige!
Det är byggande och drift av avoppdreningsverken som är dyrt, vatten kanske upplevdes som nästan gratis förut men det är fortfarande billigt per m3 och folk använder gärna renat dricksvatten till såväl bevattning av gräsmattor och till att fylla stora swimmingpooler i sina trädgårdarD djac skrev:
Ja, och det är inget problem. Vi har gott om rent vatten. Det är avloppssidan som är problematisk.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och vissa på detta forum tycker detta är den bästa lösningen?M M.sandström skrev:
Jag tycker att marknaden på el har ballat ur rätt rejält och det drabbar väldigt många, frågan är om det verkligen ska drabba oss i Sverige så som det gör just nu och de närmaste vintrarna?
Är det meningen att svk och elproducenterna ska tjäna enorma mängder pengar på andras olycka och på att det är krig. Har svk och producenterna gjort något extra bra just nu så att de förtjänar dessa pengar? Ja ja, jag vet att svk inte tar ut transmission avgifter på samma sätt som tidigare och att svk inte definerar sina växande konton hos Riksgälden som vinst men vad spelar det för roll, kostar ju oss och företagen lika mycket ändå.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Lösningen är en specialskatt på elprofit som subventionerar priset för konsument.G OMathson skrev:Och vissa på detta forum tycker detta är den bästa lösningen?
Jag tycker att marknaden på el har ballat ur rätt rejält och det drabbar väldigt många, frågan är om det verkligen ska drabba oss i Sverige så som det gör just nu och de närmaste vintrarna?
Är det meningen att svk och elproducenterna ska tjäna enorma mängder pengar på andras olycka och på att det är krig. Har svk och producenterna gjort något extra bra just nu så att de förtjänar dessa pengar? Ja ja, jag vet att svk inte tar ut transmission avgifter på samma sätt som tidigare och att svk inte definerar sina växande konton hos Riksgälden som vinst men vad spelar det för roll, kostar ju oss och företagen lika mycket ändå.
G OMathson skrev:Och vissa på detta forum tycker detta är den bästa lösningen?
Medelpriser på el idag 11/8:B Boende45 skrev:Då var det Rörliga månadsmedelpriset för juli månad bekräftat.
SE3 (Stockholm) 126 öre per kWh - ca 2,20 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
SE4 (Malmö) 180 öre per kWh - ca 2,70 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
[länk]
Lite orättvist ändå att skåningarna åker på att betala så pass mycket mer skatt (momsen) än övriga.
Har ni något träd på tomten bör ni som har kamin nog ta ner det snarast och hugga upp som ved.
Tråkigt om barnen ska behöva frysa i vinter.
SE1= 1,7öre/kWh
SE2= 17,3öre/kWh
SE3= 108,2öre/kWh
SE4= 293,5öre/kWh (172ggr dyrare i SE4 än SE1) Det här är på tok för stora differanser. (Så här kan det inte fortsätta!!!!) Vi får klaga hos Farmanbar. Det här visar att konstruktionen med 4:a el-områden är ohållbar.
Absolut, det måste till krafttag för att få upp priset i SE1. För jag hoppas att du inser att det är vad som händer om nätet byggs ut.
Att det är så billigt nu beror på underhåll på en länk mellan SE1 och 2.
Att det är så billigt nu beror på underhåll på en länk mellan SE1 och 2.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det är redan ett mycket högre marknadspris för fasta priser i SE1 än va det var för några månader sedan. Kolla elskling.se och fejka ett postnummer i tex Skellefteå, fast pris tex 3 år drygt 100 öre. Det är flertalet gånger dyrare och värre kommer det bli.D Daniel 109 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Läste idag att Sverige exporterar (just nu) mest el i hela Europa. Samtidigt har vi rekordpris i södra Sverige.
Det kanske helt enkelt är så att detta är en marknad som inte borde vara det. Förr i tiden fanns inte dessa bekymmer.
Det kanske helt enkelt är så att detta är en marknad som inte borde vara det. Förr i tiden fanns inte dessa bekymmer.