D djac skrev:
Jag tror att jag hört det tidigare men det är lite märkligt för vi hade nästan gratis vatten tidigare men efter anslutning til Sydvatten är det ganska dyrt, samma avlopp.
Det är byggande och drift av avoppdreningsverken som är dyrt, vatten kanske upplevdes som nästan gratis förut men det är fortfarande billigt per m3 och folk använder gärna renat dricksvatten till såväl bevattning av gräsmattor och till att fylla stora swimmingpooler i sina trädgårdar

Ja, och det är inget problem. Vi har gott om rent vatten. Det är avloppssidan som är problematisk.

G
M M.sandström skrev:
[länk]
Och vissa på detta forum tycker detta är den bästa lösningen?
Jag tycker att marknaden på el har ballat ur rätt rejält och det drabbar väldigt många, frågan är om det verkligen ska drabba oss i Sverige så som det gör just nu och de närmaste vintrarna?
Är det meningen att svk och elproducenterna ska tjäna enorma mängder pengar på andras olycka och på att det är krig. Har svk och producenterna gjort något extra bra just nu så att de förtjänar dessa pengar? Ja ja, jag vet att svk inte tar ut transmission avgifter på samma sätt som tidigare och att svk inte definerar sina växande konton hos Riksgälden som vinst men vad spelar det för roll, kostar ju oss och företagen lika mycket ändå.

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag tycker att marknaden på el har ballat ur rätt rejält och det drabbar väldigt många, frågan är om det verkligen ska drabba oss i Sverige så som det gör just nu och de närmaste vintrarna?
Är det meningen att svk och elproducenterna ska tjäna enorma mängder pengar på andras olycka och på att det är krig. Har svk och producenterna gjort något extra bra just nu så att de förtjänar dessa pengar? Ja ja, jag vet att svk inte tar ut transmission avgifter på samma sätt som tidigare och att svk inte definerar sina växande konton hos Riksgälden som vinst men vad spelar det för roll, kostar ju oss och företagen lika mycket ändå.
Lösningen är en specialskatt på elprofit som subventionerar priset för konsument.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G OMathson skrev:
B Boende45 skrev:
Då var det Rörliga månadsmedelpriset för juli månad bekräftat.

SE3 (Stockholm) 126 öre per kWh - ca 2,20 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
SE4 (Malmö) 180 öre per kWh - ca 2,70 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader

[länk]

Lite orättvist ändå att skåningarna åker på att betala så pass mycket mer skatt (momsen) än övriga.

Har ni något träd på tomten bör ni som har kamin nog ta ner det snarast och hugga upp som ved.
Tråkigt om barnen ska behöva frysa i vinter.
Medelpriser på el idag 11/8:

SE1= 1,7öre/kWh
SE2= 17,3öre/kWh
SE3= 108,2öre/kWh
SE4= 293,5öre/kWh (172ggr dyrare i SE4 än SE1) Det här är på tok för stora differanser. (Så här kan det inte fortsätta!!!!) Vi får klaga hos Farmanbar. Det här visar att konstruktionen med 4:a el-områden är ohållbar.:worried:

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Absolut, det måste till krafttag för att få upp priset i SE1. För jag hoppas att du inser att det är vad som händer om nätet byggs ut.
Att det är så billigt nu beror på underhåll på en länk mellan SE1 och 2.

• Gilla
djac
  • Laddar…
B
Karta över Europa som visar olika elpriser i euro för olika länder och regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är bara konstatera att priset i se1/se2 är extremt lågt. Får man ordning på överföringen mellan se1/se2 till se3 så blir lite mer europeiska elpriser i norr också. Och ibland marginellt lägre i se3/se4.

Ni får börja skrika mer om att ni ska ha elproduktion och inte för att slopa elområdena det kommer helt magiskt inte bli billigare och mer el för att Sverige har ett elområde istället för 4st.

G
D Daniel 109 skrev:
Absolut, det måste till krafttag för att få upp priset i SE1. För jag hoppas att du inser att det är vad som händer om nätet byggs ut.
Att det är så billigt nu beror på underhåll på en länk mellan SE1 och 2.
Det är redan ett mycket högre marknadspris för fasta priser i SE1 än va det var för några månader sedan. Kolla elskling.se och fejka ett postnummer i tex Skellefteå, fast pris tex 3 år drygt 100 öre. Det är flertalet gånger dyrare och värre kommer det bli.

G
L Lutte skrev:
Ni får börja skrika mer om att ni ska ha elproduktion och inte för att slopa elområdena det kommer helt magiskt inte bli billigare och mer el för att Sverige har ett elområde istället för 4st.
Ska vi flytta befintliga älvar ink kraftstationer;)

Om vi slår rekordet i vintras nu under en varm sommardag, vad kommer priset bli i vinter? Nån som vågar gissa?

Läste idag att Sverige exporterar (just nu) mest el i hela Europa. Samtidigt har vi rekordpris i södra Sverige.

Det kanske helt enkelt är så att detta är en marknad som inte borde vara det. Förr i tiden fanns inte dessa bekymmer.

D
J JockeHX skrev:
Om vi slår rekordet i vintras nu under en varm sommardag, vad kommer priset bli i vinter? Nån som vågar gissa?
Blir intressant när vanliga kunder ligger på 2-3´kWh per månad med ett pris på 5-15kr/kWh.. -det lär komma reaktioner.

G
D djac skrev:
Blir intressant när vanliga kunder ligger på 2-3´kWh per månad med ett pris på 5-15kr/kWh.. -det lär komma reaktioner.
"Vi såg det inte komma":surprised:

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.