Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Läste du hela den länken eller? De ville flytta produktionen till Danmark då de var oroliga för GAS-brist i Sverige. I Danmark körde de processen med olja, vilket var lättare att få tag på... Var är kopplingen till elmarknaden?

Edit: för övrigt tror jag inte ett dugg på att "Sveriges ekonomi bygger låga på elpriser"....
Ja, det handlade inte om priset utan att Danmark kan växla upp sin energiproduktion vid behov (står i artikeln), Sverige har inte den kapaciteten. Som jag skrev behövs det alternativ energi om man satsar på vindkraft vilket Danmark förstått. (Edit: Att Sverige har brist på gas innebär att vi inte kan tillverka extra el;
Därför menar Christian Kopfer att Danmarks elproduktion är mindre sårbar. – Även om Danmark är väldigt beroende av vindkraft, är energimixen mer diversifierad än den svenska eftersom man också kan producera el med biomassa, kol, gas, sol och olja som bas.)

Både för att bo i ett nordligt land som Sverige krävs billig energi, vi kan inte ha elpriser som på kontinenten. Och vi har en stor andel energikrävande industri som är navet i Svensk ekonomi. Det är en definitionsfråga men som jag ser det så riskerar vi den svenska ekonomin långsiktigt utan tillgång till ett stabilt och rimligt prissatt elnät. De senaste tio åren har kronan tappat rejält framförallt mot dollarn men även mot euron, den utvecklingen lär fortsätta.

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Politikerna borde åtminstone försöka. Tror de skulle vinna lite respekt bland folk ifall de försökte bryta mot EU-idiotin vi fått över oss. Sverige är ju nettobidragsgivare i EU så vi har ju lite förhandlingsutrymme. Tror knappast EU skulle göra särskilt mycket om vi hotade att lämna skutan ifall vi inte fick sätta våra inhemska elpriser som vi ville. Vi skulle nog fått ett nationellt undantag,
EU är i grunden en frihandelsorganisation. Att du göra undantag för just frihandel låter rätt långsökt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Riverground skrev:
Ja, det handlade inte om priset utan att Danmark kan växla upp sin energiproduktion vid behov (står i artikeln), Sverige har inte den kapaciteten. Som jag skrev behövs det alternativ energi om man satsar på vindkraft vilket Danmark förstått.
Så du föreslår alltså att vi ska, som Danmark, ha kolkraftverk också?

Det tycker jag faktiskt är ett stort misstag, bakåt.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Ja, det handlade inte om priset utan att Danmark kan växla upp sin energiproduktion vid behov (står i artikeln), Sverige har inte den kapaciteten. Som jag skrev behövs det alternativ energi om man satsar på vindkraft vilket Danmark förstått. (Edit: Att Sverige har brist på gas innebär att vi inte kan tillverka extra el;
Därför menar Christian Kopfer att Danmarks elproduktion är mindre sårbar. – Även om Danmark är väldigt beroende av vindkraft, är energimixen mer diversifierad än den svenska eftersom man också kan producera el med biomassa, kol, gas, sol och olja som bas.)

Både för att bo i ett nordligt land som Sverige krävs billig energi, vi kan inte ha elpriser som på kontinenten. Och vi har en stor andel energikrävande industri som är navet i Svensk ekonomi. Det är en definitionsfråga men som jag ser det så riskerar vi den svenska ekonomin långsiktigt utan tillgång till ett stabilt och rimligt prissatt elnät. De senaste tio åren har kronan tappat rejält framförallt mot dollarn men även mot euron, den utvecklingen lär fortsätta.
Så att ett tyskt företag flyttar produktion beroende av gas (inte för att göra el av) till Danmark, tolkar du som ett tecken på att företag inte klarar av elpriserna på kontinenten?

Ovanpå detta tycker du att det vore bra om vi gjorde mer el av olja och gas, vilket uppenbarligen är dyrare än den den energimix vi har idag?

Och på slutet blandar vi in den svenska kronan?

Jag vet inte var jag ska börja.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Kol borde väl inte behövas när det finns skogsavfall att elda. Kanske kan det användas bättre (bränsletillverkning etc.) men som det är nu är det mycket som bara lämnas och inte kommer till nytta.

G OMathson skrev:
Bygg kärnkraft i Danmark som ägs av Uniper;).
Det kan inte stämma att Uniper äger Danmark;)

• Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var försent att backa beslutet redan då.
Redan när, 2019? Då drevs trots allt R1 ett drygt år till. Varför skulle det varit för sent att backa beslutet?

Sen kan man förstås säga att det var hattig och oansvarig politik, och det var det förstås. Men de var överlägset minst dåliga oavsett vad alla Sveavägsrelativister försöker få oss att tro.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Putin har inte mycket med krisen att göra. Det är MP vi ska tacka i sin vågmästarroll utanför sin kompetens. 4% har sänkt Sverige. Helt otroligt.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Jag vill minnas att jag läst någonstans att vi vid något tillfälle haft situationen att SE4 fungerat som transitområde för export till DE/DK av el importerad från Baltikum, vilket skulle ha påverkat priserna uppåt. Kan det stämma, eller är det en missuppfattning?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu sa du en sak.
Undrar ifall Svenska staten skulle kunna köpa en stor mängd el från vattenfall (som de själva äger) på långa terminskontrakt till lågt pris, och sen sälja den vidare till Svenska medborgare till samma pris?
Jag känner på mig att det finns något här som är krångel... men det var ju en idé jag kom på just nu, har inte hunnit fundera på den.
Kan man inte i så fall uppnå precis samma effekt, utan att riskera att stöta på problem med EU eller andra marknadsregler, genom att bara öka aktieutdelningen från Vattenfall till statskassan och sedan fördela dessa pengar på lämpligt sätt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Jag vill minnas att jag läst någonstans att vi vid något tillfälle haft situationen att SE4 fungerat som transitområde för export till DE/DK av el importerad från Baltikum, vilket skulle ha påverkat priserna uppåt. Kan det stämma, eller är det en missuppfattning?
Det är en missuppfattning.

G
F fribygg skrev:
Det kan inte stämma att Uniper äger Danmark;)
Sorry, syftningsfel. Ska naturligtvis vara: Kärnkraft som ägs av Uniper i Danmark.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
skogsavfall att elda. Kanske kan det användas bättre (bränsletillverkning etc.) men som det är nu är det mycket som bara lämnas och inte kommer till nytta.
Nja, det kommer ju till nytta genom att det ingår i skogens kretsloppssystem. Det är illa nog att vi tar ut såpass mycket biologiskt material ur skogen genom timret.
Man får nog inte utarma skogsmarken mera.

Men nu killgissar jag en del, men jag vet att jag hört att det kvarlämnade riset anser skogsägarna vara gödsel, typ.
Ev vill de bara försvara vad de gör av bekvämlighet och ekonomi. ;)

• Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det kommer ju till nytta genom att det ingår i skogens kretsloppssystem. Det är illa nog att vi tar ut såpass mycket biologiskt material ur skogen genom timret.
Man får nog inte utarma skogsmarken mera.

Men nu killgissar jag en del, men jag vet att jag hört att det kvarlämnade riset anser skogsägarna vara gödsel, typ.
Ev vill de bara försvara vad de gör av bekvämlighet och ekonomi. ;)
Precis, det finns en övertro i det här landet på att skogen ska lösa en massa problem. Men vi ligger redan på en nivå som snarast är i paritet med skövlingen av regnskog som vi alla är så upprörda över. Jag tänker i första hand på artrikedom osv.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.