Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Och det är för lite. Vi är inte självförsörjande i planerad kraft. Därför denna cirkus med priser som kan bli precis vad som helst.
Men vi är självförsörjande, hur många gånger ska jag behöva berätta det? Är du läskunnig?

• Gilla
  • Älska
fiskarn87 och 5 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag förväntar mig inte att det kommer startas några reaktorbyggen de närmaste 4 åren.
Och visst skulle jag kunna bli besviken på brutet vallöfte, men det kommer jag inte bli, ty jag har redan tagit höjd för detta, och klassat vallöftet som just populistiskt floskel.

Men jag förväntar mig åtminstone att byggförbud för reaktorer på de flesta platser ska tas bort ur lagen, det kommer räcka med de vanliga miljöprövningarna.
Jag lite förväntar mig något mer också, något kanske lätt symboliskt, men ändå som en puff i rätt riktning.
Jag förväntar mig dock inte att de kommer öppna statens börs rejält och låta bygga kärnkraft för skattebetalares pengar. Det är nog viktigare med ett 7'e, 8'e, 9'e 10'e 11'e och 12'e jobbskatteavdrag.
Sen förutom stenhårda tag mot invandrare, oavsett om de gör rätt för sig eller inte, räknar jag också med.
Sen tror jag typ inte mer om denna regering.

Om regeringen Reinfeldt inte kunde komma på något mer än ytterligare jobbskatteavdrag, så ser jag att denna regering har ännu mer åsiktsskillnader inbyggt och jag tror ännu mindre på att någon verkningsfullt kommer hända i Sverige.
Men alternativ-regeringen skulle nog inte prestera något direkt bättre, bara lite annorlunda.
Elisabeth Svantesson lovade ju i valdebatten att de (?!) skulle börja bygga nya kärnkraftverk om "några veckor eller månader"...
Samma lögner som övriga.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag pratar om orsakerna till priset.
Det är inte något som vi pajat inom landet, utan vi har mer el och mindre elbrist i år än förra året, och förrförra året, och året före det osv.

Så priset idag beror inte på något som skett i Sverige, ingen Svensk politiker har skuld i detta (ja möjligen flatheten att inte kräva att Tyskland et al inte kröp upp i Putins gasknä).

Jag gillar inte alls att priset är högt, jag gillar inte alls att R1 stängdes, jag gillar inte alls att vi tappat rotationsenergi i södra sverige.
Men inget av detta är skulden till elpriset idag.
Så jag tycker nog att jag håller mig bra till trådens ämne.

Europa har en mycket lång och krånglig väg framåt till fossilfritt och vettiga energipriser, men vi kan inte göra så mycket annat än att sitta bredvid och kolla samt drabbas av elprischockerna.
Jag lovar att nuvarande regering omöjligt kommer kunna bygga kärnkraft tillräckligt för att täcka Europas brist. Vi tar hand om vårt land, men vi har aldrig varit och kommer aldrig vara opåverkbara av omvärlden, i något som helst hänseende.
Jag kan inte riktigt hålla med om det, det har tagits beslut som betyder att vi ska dubbla vår elkonsumtion samtidigt som vi stängt ned baskraft. Vi har satsat på vindkraft utan att samtidigt bygga ut lagringskapacitet eller annan varierbar kraft (likt Tyskland i alla fall hade planerat med naturgas). Vi har lagt ned nyrenoverade reaktorer vid Ringhals som hade en viktig funktion som baskraft och för att stabilisera elnätet. Istället har vi byggt exportledningar för att vindkraften ska vara lönsam vilket ger oss de problem vi nu får när deras kapacitet inte slår i taket förutom när det blåser rejält.

Sveriges ekonomi bygger på låga energipriser och det har man slagit sönder. Redan 2015 började det varnas om de problem som en stängning av Ringhals skulle leda till, FOI noterade 2007 att en stängning gör att vi blir sårbarare för det ryska energivapnet.

https://www.di.se/nyheter/elbrist-hindrar-pagens-expansion-nagot-man-hor-talas-om-i-u-lander/
Pågen är med cirka 800 anställda en av Malmös största privata arbetsgivare, med en produktion på 85.000 ton bröd per år i Malmö-bageriet.

Samtidigt vill Pågen öka sin produktionskapacitet till 120.000 ton bröd per år. Men nu grusar planerna: Eon kan inte garantera den extra ström som Pågen behöver, skriver Svenska Dagbladet.

”Jag hade aldrig väntat mig att få ett sådant besked i ett välutvecklat i land. Strömbrist är något man hör talas om i u-länder. Det är inget som ska hindra ett företag från att expandera i ett i-land”, säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal till Svenska Dagbladet.

”Man vågar inte bygga ut produktion i ett land som inte kan garantera elförsörjningen. Sverige blir allt för riskfyllt”, säger koncernchefen Ola Ringdahl.

https://www.aftonbladet.se/minekono...-skickar-300-000-ton-sockerbetor-till-danmark

Sockergiganten Nordzucker litar inte på att Sverige kommer upprätthålla en stabil energiförsörjning i höst och vinter.
Därför har de tagit ett beslut om flytta delar av årets produktion till Danmark.
Totalt rör det sig om cirka 300 000 ton sockerbetor, vilket står för 15 procent av produktionen.

– Jag tror inte att energin är billigare i Danmark. Det stora problemet för oss är att det finns en risk för begränsningar i energiförsörjningen. Energimyndigheten har informerat oss och andra större förbrukare om att det finns en förhöjd risk för att det kan uppstå begränsningar i gasförsörjningen, säger Olof Dahlgren.

• Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Rejält blåsta beträffande vindkraft nu.. :-) Cirkeldiagram visar energikällor: vattenkraft dominerar, följt av kärnkraft, värmekraft, vindkraft, och ospecificerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Elisabeth Svantesson lovade ju i valdebatten att de (?!) skulle börja bygga nya kärnkraftverk om "några veckor eller månader"...
Samma lögner som övriga.
De som lät sig luras lär ju vara rejält besvikna.
Jag orkar inte bry mig, då jag visste redan innan. Jag surade mer över att jag fick höra så mycket sån där bullshit under valrörelsen, att jag sen inte har en aning om vad de vill göra och som de möjligen kan göra.
Det var kanske där skon klämmer, de kommer egentligen göra så mycket dumt att det var bäst att prata om det som inte kommer gå att göra under valrörelsen. Vad vet jag.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Rejält blåsta beträffande vindkraft nu.. :)[bild]
Jo.... :crysmile:

• Två personer vid vindkraftverk; en observerar stillestånd, den andra förespråkar paradoxalt fler vindkraftverk. Humoristisk, satirisk teckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Sockergiganten Nordzucker litar inte på att Sverige kommer upprätthålla en stabil energiförsörjning i höst och vinter.
Därför har de tagit ett beslut om flytta delar av årets produktion till Danmark.
Totalt rör det sig om cirka 300 000 ton sockerbetor, vilket står för 15 procent av produktionen.

– Jag tror inte att energin är billigare i Danmark. Det stora problemet för oss är att det finns en risk för begränsningar i energiförsörjningen. Energimyndigheten har informerat oss och andra större förbrukare om att det finns en förhöjd risk för att det kan uppstå begränsningar i gasförsörjningen, säger Olof Dahlgren.
Läste du hela den länken eller? De ville flytta produktionen till Danmark då de var oroliga för GAS-brist i Sverige. I Danmark körde de processen med olja, vilket var lättare att få tag på... Var är kopplingen till elmarknaden?

Edit: för övrigt tror jag inte ett dugg på att "Sveriges ekonomi bygger låga på elpriser"....

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
F FDT skrev:
Rejält blåsta beträffande vindkraft nu.. :)[bild]
Ja det är pissigt med vind nu, tyvärr. Ger bara 2/3 av vad R2 gav.

Vi exporterar trots det 2400MW, ungefär all vindkraft och nästan hälften av vår kärnkraft.
Ledningarna till Polen och Litauen går i taket av kapaciteten 600+700MW
SE3->Finland nästan i taket, 1024MW av 1200 som max
Till Tyskland tydligen ingen export, till Danmark är vi halvvägs till taket.
Sen importerar vi en del från Norge, till alla våra elområden förutom SE4 (som inte har någon ledning till Norge).
Det skickas lite till Finland också från ledningarna där längst uppe i norr.

Men vi har ju inte kallt, så vi kan exportera.

Även om vi skulle använda allt, inte exportera något, så skulle vi ändå ha samma pris, ty de andra länderna lägger ju dessa köpbud i våra elområden.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag mest kämpar mot är den väl spridda missuppfattningen att elpriserna skulle varit skönt låga ifall t.ex. R1+2 inte stängts. Vi hade ändå haft väldigt höga elpriser.
Nåjo, något lite på marginalen hade det påverkat, särskilt vissa dagar då de extra MW'en hade gjort att vi fyllt ledningarna.
Ja, något på marginalen tror forskarna, sådär 30-50%. Men dom har väl missuppfattat.

https://second-opinion.se/ringhals-1-och-2-skulle-gett-lagre-elpris/

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
för övrigt tror jag inte ett dugg på att "Sveriges ekonomi bygger låga elpriser"....
Det var nog mer vid tiden då vi hade varvsindustri, TEKO-industri och ett par biltillverkare.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
B byabin skrev:
Ja, något på marginalen tror forskarna, sådär 30-50%. Men dom har väl missuppfattat.

[länk]
Om du kollar lite mer än läser rubriken så ser du att det skulle varit 6% - 50%
SE4 skulle knappt påverkats alls av att R1 och R2 funnits kvar, enligt rapporten.

Men nu insåg jag en sak till, denna rapport gäller bara vid oförändrade gas, kol och utsläppsrättspriser, vilket nu inte är fallet, utan de priserna har flerfaldigats.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det är svårt att sätta "hårt mot hårt" mot ACER som EU's energimyndighet heter. Sen har vi då skrivit på det gemensamma avtalet om gränsöverskridande elhandel.
[länk]
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)

Politikerna borde åtminstone försöka. Tror de skulle vinna lite respekt bland folk ifall de försökte bryta mot EU-idiotin vi fått över oss. Sverige är ju nettobidragsgivare i EU så vi har ju lite förhandlingsutrymme. Tror knappast EU skulle göra särskilt mycket om vi hotade att lämna skutan ifall vi inte fick sätta våra inhemska elpriser som vi ville. Vi skulle nog fått ett nationellt undantag,

• Gilla
mackee och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Finns väl dessvärre rätt stor risk att priset blir (ännu mer) sinnessjukt högt då vi ibland måste importera till SE3 och 4. Ställer vi krav på hur vår export ska se ut så lär EU ställa motkrav på vår import.
Fast då vi importerar mycket mindre än vi exporterar så skulle det kunna hanteras. De höga importpriserna kunde internt kvittas mot en del av exportvinsten.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, om jag är elproducent så kommer jag då bara sälja för export, inget mer.
Självklart delas exportvinsterna jämnt mellan producenterna efter produktionsstorlek.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du kollar lite mer än läser rubriken så ser du att det skulle varit 6% - 50%
SE4 skulle knappt påverkats alls av att R1 och R2 funnits kvar, enligt rapporten.

Men nu insåg jag en sak till, denna rapport gäller bara vid oförändrade gas, kol och utsläppsrättspriser, vilket nu inte är fallet, utan de priserna har flerfaldigats.
Man kan förstås rycka vilka siffror man vill från en rapport, eller så förstår man sambanden. Jag valde jag att behålla SOs intervall eftersom det var den artikeln jag refererade.

De 6% i SE4 du gärna vill citera härrör från scenariot där priset i SE3 samtidigt minskar 50%. Viktar man resultatet med konsumtionens fördelning i de två elområdena blir den sammantagna effekten att prispåverkan i SE3 och SE4 är 40% lägre om R1 och R2 varit i drift.

Det som händer när man minskar produktionskapacitet i södra Sverige samtidigt som man ökat sammankopplingen med Europa är att man förstärker priskopplingen mellan dessa områden, vilket gjort oss mer kraftigt påverkade av den kontinentala elmixen med sina starka fossilberoenden. Ett ökat pris på dessa råvaror kommer givetvis få förstärkta effekter desto starkare priskoppling, vilket man helt själva åstadkommit i vårat svenska elsystem.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.