194 467 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Det är som vi lever i en tidsmaskin och är tillbaka till en levnadsstandard ala 1930 och jag är heligt förbannad på hur våra ansvariga ledare har låtit detta hända.D Dilato skrev:
Det som händer just nu med skenande elpriser handlar inte om Putins krig och dålig tysk planering utan EUs regelverk och Noord Pools intressen och det påminner starkt om ENRON skandalen.
Den Svenska regeringen kan lösa detta växande problem med ett tak på stigande elpriser men de verkar tycka att en retroaktiv återbetalning till den varmaste halvan av Sverige är nog.
Den framtida vintern med elpriser är på en nivå som gör att de som bor i Norrland inte kan överleva.
Ett tak på elpriserna behövs NU!
Ja, det är inte så mycket att göra just nu än att hoppas att produktionen kommer igång ordentligt igen. Det är samma pris i söder som norr vilket snarare betyder låg produktion än effektbrist som tidigare. För de i norra Sverige är det bara att härda ut. Bidrag kommer nästa vinter.
Det är svårt att jämföra andra länder med Sverige som har det sämre. Skulle vi få det "svårt" i Sverige får de sämre länderna motsvarande försämring. Vi skulle fortfarande finnas på listan över de bästa länderna att bo i.
Absolut, det jag har märkt är att den Svenska levnadsstandarden har minskat år efter år, vad det beror på kan man diskutera men den har helt klar minskat i mina ögon, jag är född 1963 och den bästa tiden för vår familj var slutet på 70-talet och första halva början på 80-talet.Kristian Ask skrev:
Jag tror nog att levnadsstandarden har ökat de senaste 20 åren men det kan helt klart vara en personlig uppfattning. Om man nu ska jämföra med andra länder på 70-talet och framåt är det en del länder som fått det bra och gått om Sverige men det är inte många.F Fdriver skrev:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/sverige-i-valstandsligan/
"Sveriges BNP-tillväxt var under 1970- och 80-talen lägre än OECD-genomsnittet. Problemen kulminerade till slut i en djup kris i början av 1990-talet då BNP krympte tre år i rad och Sverige föll kraftigt i välståndsligan."
"Efter 1990-talskrisen har tillväxten i svensk ekonomi varit högre igen och Sveriges placering i välståndsligan har legat ganska stabilt. Skillnaderna i BNP per capita mellan länderna som ligger runt Sverige i rankingen är små, så betydelsen av enstaka placeringar upp eller ner ska inte överdrivas."
Jag ser det som att avståndet till att OECD-länderna minskat betyder att andra länder fått det bättre. Inte nödvändigtvis så att vi fått det sämre.
"Sveriges BNP-tillväxt var under 1970- och 80-talen lägre än OECD-genomsnittet. Problemen kulminerade till slut i en djup kris i början av 1990-talet då BNP krympte tre år i rad och Sverige föll kraftigt i välståndsligan."
"Efter 1990-talskrisen har tillväxten i svensk ekonomi varit högre igen och Sveriges placering i välståndsligan har legat ganska stabilt. Skillnaderna i BNP per capita mellan länderna som ligger runt Sverige i rankingen är små, så betydelsen av enstaka placeringar upp eller ner ska inte överdrivas."
Jag ser det som att avståndet till att OECD-länderna minskat betyder att andra länder fått det bättre. Inte nödvändigtvis så att vi fått det sämre.
Väl skrivet, men jag förstår inte om du säger att Sveriges välstånd har ökat de senaste 10 åren, jag upplever det som det har minskat under de senaste 30 åren. Men det är bara upplevd effekt och inte "presenterad" statistik och siffror.Kristian Ask skrev:
[länk]
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Inte bara men minst 4 reaktorer kunde gott varit kvar rätt många år till men även hur nordpol/eu regler, elområden, långsiktigt, av vem och hur elproducenterna ägs samt hur skattesystemet fungerar ang energi.Kristian Ask skrev:
Börja med att beskriva problemet på ett seriöst sätt.F Fdriver skrev:
Ja, energin har blivit väldigt dyr. Vad kan du göra åt det, inte mycket, utom att snåla på det du kan. Och det kan du.
Att försöka skylla på "nån annan" lär ju inte hjälpa dig speciellt mycket....