Mikael_L Mikael_L skrev:
Dvs, det går helt enkelt inte att förklara det höga elpriset med att vi har mindre produktion.
Men har vi kanske mindre produktion relativt exportkapaciteten nu? Har det inte tagits nya kablar i bruk?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dvs, det går helt enkelt inte att förklara det höga elpriset med att vi har mindre produktion.
Nej, det förklaras väl med att vi har större överföringskapacitet nu och därmed lättare hamnar i en konkurrenssituation om elen vilket pressar upp priserna.

Men hade den större överföringskapaciteten följts av en ökad stabil produktion hade vi både kunnat exportera max och haft relativt låga priser.

Det är ökad exportkapacitet parat med minskad baskraft som gjort att vi är där vi är.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Dumt svar och jo, det kostade att lägga ner R1 och R2 och det är vi som bor och arbetar i Sverige som betalar. Svk byggde en stor anläggning någonstans på västkusten för att motverka problemen med att hålla frekvensen, tyvärr hittar jag inte källan just nu, ni får tro mej eller leta själva. Jag lägger ner detta nu, trött på påhopp. Tycker fortfarande att man kunde se att det barkade åt fel håll för flera år sen och det togs många beslut varav lite för många var dåliga.
Det är sånt du bör kunna utan sökande om det ska komma någon vart i diverse sidodiskussioner här dvs de av mer teknisk art som trots allt är viktiga även om temat är priserna. Du letar efter den reaktiva generering som tillförs i station Stenkullen norr Gbg och realiserad via sk STATCOM teknik. Samma verkan ges även via HVDC-länken som landar mer centralt i syd vid Hurva.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Gällande elpriser och regeringsförslag.

Kanske fel tråd, då får den skickas vidare men hade det inte varit bättre om regeringen gjort på följande vis.?

1. Sätt en maxkostnad per kwh (3:-)? Inkl alla avgifter.

2. Man får max förbruka låt oss säga 60kwh / dygn . Allt över det går på "normal" taxa.

Gäller från November - Mars?

Att betala ut pengar för hur mycket kwh du förbrukade tidigare känns ineffektivt.
Samtidigt ska de som lyckades binda tidigt tjäna pengar och gå i ren vinst är ju också knepigt.

Eller hur tänker ni andra kring detta?

• Gilla
katho75
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
via HVDC-länken som landar mer centralt i syd vid Hurva.
Och den blev väl ganska mycket mindre användbar efter nedläggningen av R1 och R2, för nu saknas det väl kapacitet i väst/östlig riktning istället.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja med tanke på bygg/starttiden där är det mesta snabbrörliga mål tyvärr och planerad nytta minskar.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Märks att du inte sett graferna signerade @harka, över import/export, när vi hade fler reaktorer igång.... :crysmile:

Leta lite uppåt i tråden så ser du att vi importerade mer när vi hade fler kärnkraftverk igång....
Skratta inte åt mig igen är du snäll. Hursomhelst, får försöka ta dig på allvar trots allt. Det kan såklart finnas fler skäl till det än vad du tror. Vind är en producent som inte har en direkt kostnad kopplat till produktion. Kostar elen 2 öre/kWh så fortsätter man sälja vindkraft. Samma sak gäller inte för t.ex. vattenkraft. Men som sagt, Svenska kraftnäts grafer över brist. Det har blivit fler timmar än det var ”förr”.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hade Polen och Tyskland fortfarande samma tillgång till mängder av billig gas samt Frankrike sina reaktorer up'n'running, så hade vi haft billig el, men fortfarande samma risk för elbrist.

Tråden handlar ju om priset, och priset har sin, ganska tydliga, orsak.
Jag menar inte att vi inte har försämrat vissa saker i vår elförsörjning, men jag försöker få alla att sluta att blanda in elpriset i det - för det är inte så.
Och vi får i princip inte det minsta billigare el i vinter även om vi skulle backa bandet och återställa det som har förändrats. Det är fortfarande i Europa problemet framförallt ligger.
Det var ju du som lyfte huruvida man har förstört vårt elnät. Det är ingen ja- eller nej-fråga. Men vårt elnät är mer väderberoende nu vilket man nog måste vara rörande överens om är till det sämre ur det perspektivet.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var det här jag siktade på;

Uppenbarligen var vår nations förmåga sämre förr, eftersom vi importerade mer.
Jag är mycket väl medveten om att vi tidigare år importerat ibland. Frågan är bara huruvida man gör det för att det finns billigare produktion utomlands eller för att det inte finns tillräcklig produktion nationellt. Jag har inget svar på den frågan men tänk logiskt. Är det bättre nu än före nedstägning av 6000 MW kärnkraft?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det förklaras väl med att vi har större överföringskapacitet nu och därmed lättare hamnar i en konkurrenssituation om elen vilket pressar upp priserna.

Men hade den större överföringskapaciteten följts av en ökad stabil produktion hade vi både kunnat exportera max och haft relativt låga priser.

Det är ökad exportkapacitet parat med minskad baskraft som gjort att vi är där vi är.
Kabeln till slupsk i Polen togs i drift 2000
Baltic cable till Tyskland blev klar 1994
Fenno-skan är två HVDC från SE3 till finland, den senaste klar 2011
Nord-balt till Litauen stod klar 2015
Konti-skan är två kablar till danmark, klara 1965 och 1988, men dock en effekthöjning 2017-2019
Öresundskablarna är en radda med kablar som har byggts ut och uppgraderats under lång tid, från den första länken 1915. 2020 byttes en kabel, wikipedia meddelar inte om det också innebar en effekthöjning.

Sen har vi en bunt kablar till Norge och ett par till Finland uppe vid haparande/tornio typ. Och under byggnation där.
Men dessa räknar jag inte upp, då de inte landar i SE3 eller SE4. Jo kanske någon av de norska ...

Det känns inte som att det har hänt så våldsamt mycket de sista två åren vad gäller utlandskablar som förklarar elpriset.

J Johan456 skrev:
Skratta inte åt mig igen är du snäll. Hursomhelst, får försöka ta dig på allvar trots allt. Det kan såklart finnas fler skäl till det än vad du tror. Vind är en producent som inte har en direkt kostnad kopplat till produktion. Kostar elen 2 öre/kWh så fortsätter man sälja vindkraft. Samma sak gäller inte för t.ex. vattenkraft. Men som sagt, Svenska kraftnäts grafer över brist. Det har blivit fler timmar än det var ”förr”.
Jag skrattar inte åt dig, jag skrattar åt din argumentation.

Läs här;
https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-768#post-4923107
Och här;
https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-801#post-4944271

Har det verkligen blivit fler timmar än förr?

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Kostar elen 2 öre/kWh så fortsätter man sälja vindkraft. Samma sak gäller inte för t.ex. vattenkraft.
Ojå, upp till minflödet för vattendomarna säljer vattenkraften för 0 öre kWh. Och även ibland då magasinen är nära fulla.

Men visst har vattenkraften lite mer frihetsgrader och kan ofta, men inte alltid, välja att producera mer eller mindre styrt av behov och pris.

Då är kärnkraften värre, de producerar alltid, även vid negativt elpris (ja vi vet inte vad som händer om prognosen är negativt elpris flera dagar i följd, då kanske de överväger att dra ner effekten, jag vet inte hur krångligt, skadligt och dyrt det är att leka upp och ner med effekten i en reaktor).
Vattenkraften kan ju alltid öppna utskovsluckor utan allt för stora nackdelar om elpriset innebär allt för stor kostnad att bli av med elen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns inte som att det har hänt så våldsamt mycket de sista två åren vad gäller utlandskablar som förklarar elpriset.
Efterfrågan har ökat. Det tyska elpriset ligger väl över 10 ggr normalt eller mer. Så mängden dagar det finns ett stort efterfrågetryck är större samtidigt som vi har sämre baskapacitet.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Det var ju du som lyfte huruvida man har förstört vårt elnät. Det är ingen ja- eller nej-fråga. Men vårt elnät är mer väderberoende nu vilket man nog måste vara rörande överens om är till det sämre ur det perspektivet.
Vilken elproduktion är inte väderberonde? Kol och oljeeldning kanske?
Vattenkraft kan få för lite eller för mycket regn (nivå i magasinen) och de måste dra ner då isen lägger sig.
Kärnkraften måste dra ner då det är varmt, har hänt både i Sverige och Frankrike de senaste åren.
Vindkraften är kraftigt väderberoende, jag håller med om den har de svåraste "störningarna".
Ja förutom sol, som verkligen varierar starkt varje dygn.

Men sol och vind är å andra sidan inte så otroligt svårt att förutsäga, dagen innan vet vi ganska exakt hur det kommer bli, ofta även några dagar innan. När en kärnreaktor snabbstoppar så blir det direkt svettigt på samma sekund.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Jag kommer inte fortsätta debattera detta, det finns liksom inget slut, det är för komplext för rätt eller fel.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.