194 470 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Bra syn på samarbete.L lbgu skrev:Det är väl i högsta grad något vi kan kontrollera. Bara sätta ett inhemskt maxpris på elen och sen exporterar vi resten till det pris våra grannar är beredda att betala. Hur svårt kan det vara om bara viljan finns. Skulle EU börja tjafsa så har vi nog ett rätt bra förhandlingsläge mot dem. Bara sätta hårt mot hårt.
Det är svårt att sätta "hårt mot hårt" mot ACER som EU's energimyndighet heter. Sen har vi då skrivit på det gemensamma avtalet om gränsöverskridande elhandel.L lbgu skrev:Det är väl i högsta grad något vi kan kontrollera. Bara sätta ett inhemskt maxpris på elen och sen exporterar vi resten till det pris våra grannar är beredda att betala. Hur svårt kan det vara om bara viljan finns. Skulle EU börja tjafsa så har vi nog ett rätt bra förhandlingsläge mot dem. Bara sätta hårt mot hårt.
https://www.acer.europa.eu/
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Finns väl dessvärre rätt stor risk att priset blir (ännu mer) sinnessjukt högt då vi ibland måste importera till SE3 och 4. Ställer vi krav på hur vår export ska se ut så lär EU ställa motkrav på vår import.L lbgu skrev:Det är väl i högsta grad något vi kan kontrollera. Bara sätta ett inhemskt maxpris på elen och sen exporterar vi resten till det pris våra grannar är beredda att betala. Hur svårt kan det vara om bara viljan finns. Skulle EU börja tjafsa så har vi nog ett rätt bra förhandlingsläge mot dem. Bara sätta hårt mot hårt.
Brysselfolket har ju ältat det här i månader men man hittar ingen gemensam lösning för hela EU.David Wallin skrev:
Ska vara om Sverige nu kan/vågar köra en tuffare linje i och med att vi blir ordförandeland nästa år??
(men det tror jag inte)
Du får ett till svar, SvK försökte få dispens från 70% regeln för elexport men det avslog då EU-ACER.David Wallin skrev:
Sen kollar man detaljerna så hänför då SvK just nedläggningen av R1/R2 som starkt bidragande men ACER avslog begäran. Så vi sitter i en riktig rävsax!!
https://www.svk.se/press-och-nyhete...aftnat-ett-undantag-fran-70--regeln-for-2022/
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jo och viktigt är att min egen syn på elexport så är det i grund och botten något mycket bra men man måste ju enas inom EU hur mycket planerbar kraft som måste finnas i elsystemet. Danmark är ju rena skämtet och är helt beroende av Norge samt Sverige så fort det inte blåser, Tyskland kör sina stora skitiga kolkraftverk osv.David Wallin skrev:
Sen tyvärr så tror jag politikerna i EU samt Sverige har gett upp för att hitta en gemensam lösning! Men tyvärr hoppas jag då även att kommande veckor med stopp av O3 samt kyla kan medföra att man måste lösa det här!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Håller med. I dagsläget känns det som att "alla" länder räknar med att något annat land står för reglerkraften. Utgångsläget måste ju vara att varje land åtminstone nästan klarar av sin egen försörjning och sen kan importera eller exportera de marginaler som sedan saknas eller blir över. Just nu är det ju bara larvigt.P paralun skrev:Jo och viktigt är att min egen syn på elexport så är det i grund och botten något mycket bra men man måste ju enas inom EU hur mycket planerbar kraft som måste finnas i elsystemet. Danmark är ju rena skämtet och är helt beroende av Norge samt Sverige så fort det inte blåser, Tyskland kör sina stora skitiga kolkraftverk osv.
Sen tyvärr så tror jag politikerna i EU samt Sverige har gett upp för att hitta en gemensam lösning! Men tyvärr hoppas jag då även att kommande veckor med stopp av O3 samt kyla kan medföra att man måste lösa det här!
Håller med dig om mycket men el är ingen energikälla. Man brukar väl kalla det energibärare?Mikael_L skrev:
Jag håller med AndersS, det är nog ingen dålig investering.
El kommer för all framtid vara en viktig energikälla, och vi kommer kämpa fram till att den kommer ha något slags vettigt pris, kanske inga 30öre/kWh i framtiden, men något mer vettigt än över 10ggr mer vi har nu, lär det bli (priser får inflationsjusteras till framtiden)
Däremot kommer det troligen komma bergvärmepumpar med mer smart styrning, som tar prisinformation från nätet och planerar sin körning för bästa ekonomi.
Sen att ha någon volymtank till bergvärmen skulle ju kunna vara smart, så man kan ladda tanken med billig el på natten.
Men var inte alltför dystopisk, elen som idé är inte död, den kommer vara en viktig energikälla så långt vi kan se in i framtiden, definitivt så länge som din bergvärme inte har avskrivits än.
Det som gäller nu ett tag, kanske för all framtid, är att använda elen så smart som möjligt, och då är väl BVP det allra bästa sättet att använda el till uppvärmning.
Vorre det inte bättre att ombesörja oss i Sverige med den el vi producerar och sälja överskottet dyrt till andra länder.
Detta är förstagången sedan andra världskriget som det har talats om elransonering, vad fn händer, skärp er ffn.
Våra politiker drivet ju dagisverksamhet, som VI skattebetalare får stå notan.
Vattenkraft är ju förkatten vi skattebetalare som äger, så låter vi ett gäng jubelidioter sköta om det.
Svensson, vakna nu förfn och använd er hjärna, tänk efter själva någon gång och inte bara bli lurade av media.
Detta är förstagången sedan andra världskriget som det har talats om elransonering, vad fn händer, skärp er ffn.
Våra politiker drivet ju dagisverksamhet, som VI skattebetalare får stå notan.
Vattenkraft är ju förkatten vi skattebetalare som äger, så låter vi ett gäng jubelidioter sköta om det.
Svensson, vakna nu förfn och använd er hjärna, tänk efter själva någon gång och inte bara bli lurade av media.
OK, om jag är elproducent så kommer jag då bara sälja för export, inget mer.L lbgu skrev:Det är väl i högsta grad något vi kan kontrollera. Bara sätta ett inhemskt maxpris på elen och sen exporterar vi resten till det pris våra grannar är beredda att betala. Hur svårt kan det vara om bara viljan finns. Skulle EU börja tjafsa så har vi nog ett rätt bra förhandlingsläge mot dem. Bara sätta hårt mot hårt.