194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Han har nog många lojaliteter, som gör det svårt för honom att uttala sig..D Daniel 109 skrev:Hans beskrivningar om hur elsystemet fungerar stämmer inte. Om det är ett försök att förenkla, eller kunskapsbrist vet jag inte. Att han har varit professor i ett annat område gör ju inte att han blir expert på elsystem. Och framför allt inte på elhandel. Han har en tydlig inrikting att pusha för kärnkraft, och att sälja in sig själv. Han är helt beroende av uppmärksamheten.
https://frihetsnytt.se/jan-blomgren-darfor-har-vi-en-elkris-i-sverige/
Jo det finns många olika lojaliteter....D djac skrev:
Bolund är lojal med den gröna ministern Robert Habeck, Tyskland.
Magda är lojal med kansler Scholz, Tyskland.
osv....Sen om ingen vill ändra sig så blir det ju polariserat!
Men jag tror det svenska käbblet är av mindre betydelse däute.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-vill-bygga-karnkraft-i-centrala-stockholm
Det skulle vara något

Det skulle vara något
Du såg inte/vet inte vem det är han väljer att jobba med..?!P paralun skrev:
Det tycks inte vara enbart ett Svenskt fenomen.
Tajmingen att Oskarshamn stänger samtidigt som kylan kommer tillbaka och det slutar blåsa är fantastisk. Just nu ger vindkraften i princip ingenting (300MW) och kärnkraften bara 4400MW. Tur att vattenkraften rullar på i alla fall med 12000MW i produktion.
Det vet vi inte men sannolikt borde det bli lugnt.T tergo skrev:
Sen ska finska OL3 igång igen och går det bra så försvinner mycket av exporten till Finland från SE3.
Frågan är hur Tyskland kommer att köra sina kolkraftverk?
Det hade varit fint men nu är vi bakbundna i ett avtal som tvingar oss att mätta export kablarna till 70% (enligt mig idioti) så det är nog tveksamt..T tergo skrev:
Vi svennar bara ger och ger men tar inget..
Jo men jag tror man pratat ihop sig nu och därav min fundering till hur man kommer att köra den tyska kolkraften. Just ett högt elpris är ju inflationsdrivande och då måste det vara bättre med att Tyskland kör sin kolkraft och inte ska ha en massa elexport från oss. Men vi får se....J Jeppson skrev: