pacman42 pacman42 skrev:
Man har tydligen sålt essentiella delar som är specialtillverkade för denna anläggning och som måste nytillverkas till hög kostnad och med lång ledtid som följd. Man vill därför hellre bygga nytt.
Man har plockat en hel del grejer från R12, både till R34, tex en stor ångdriven pump som användes på R2 men som nu sitter i en av OBH-byggnaderna. Man har också sålt en del grejer externt, tex till Tihange kkv i Belgien:

https://group.vattenfall.com/se/nyh...til-fran-ringhals-raddade-karnkraft-i-belgien
J JockeHX skrev:
Jag har (tyvärr) insyn via släkting som säger att den syrasköljning av rören som gjordes är det största hindret till att återstarta R1 och R2. Det är helt enkelt nu ett alldeles för omfattande arbete att återstarta reaktorerna och det är bättre att bygga nytt direkt.
Om jag minns rätt så bryter syrasköljningen ner det oxidlager som bildats på insidan av rören och skyddar mot kontaminering. Utan oxiden fastnar betydligt mer radioaktivitet och gör att rören blir mycket svårare att ta hand om "nästa gång" man lägger ner.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag hör vad ni säger, men när ledtiderna är vad de är för nyproduktion är det svårt att ta in att det inte ändå vore rimligt.

När kol alltjämt är EU:s största elkälla är det gravt provocerande att vi gjort vad vi gjort mot kärnkraften.
Jo, det blev alldeles fel för arma Europa i sin miljöreligiösa iver att "rädda världen"...
Det mest intressanta är var man bygger kärnkraftverk i världen nuförtiden.
Och det finns många olika slutsatser man kan dra av det...
Tabell en bit ner på sidan
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)

• Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dvs, jag tror inte Vattenfall (med staten som ägare) kommer bygga kärnkraft i de länder där det är mest motiverat och den affärsmässiga bästa möjligheten finns.
Tror du Vattenfall kommer att fortsätta vara helstatligt?

D
E ebonita skrev:
Med miljöaktivisten Anna Borg som VD så tror jag inte ett dugg på Vattenfall. Hon skulle bytas ut omedelbart.
Och heller inte på hennes medarbetare, dom vågar inte riskera karriären i det sällskapet. Men givetvis blir det dyrt att återstarta R1och R2, men med skyhöga elpriser så kan kostnaden säkert räknas hem. Och för övrigt, vad är alternativet?
Allt annat är bättre alternativ, inklusive träningscyklar, eftersom det inte går att återstarta dessa.

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har sett ett tweet, inte hört i någon debatt och det var ett annat innehåll som inte går att tolka som att ny kärnkraft ska beslutas inom 100 dagar. Kalkoner från vänster älskar att misstolka och sprida skit. Hoppas du är bättre än så…
Stor humor, att ordagrant citera våra ministrar är med dagens ögon att sprida skit, den pågående historierevisionen är så omfattande att man får svindel, vi lever i 1984 sen valet, och folk bara spelar med.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
[bild]
Ajaj, nu sprider du skit igen, att ofördelaktigt framställa våra pastorer är riktigt dålig vandel idag!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Stor humor, att ordagrant citera våra ministrar är med dagens ögon att sprida skit, den pågående historierevisionen är så omfattande att man får svindel, vi lever i 1984 sen valet, och folk bara spelar med.
Jo det är ett pinsamt gycklarspel från både vänster och höger.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
Ett av problemen med Vattenfall är att det är ett gravt politiserat företag. Många(?) av oss litar därför inte på det de säger. Det är möjligt att det är för dyrt och tidsödande att återstarta R1 och R2, men det är också möjligt att det är en självbekräftande kultur som styr och att det faktiskt inte gjorts en seriös analys i sak.

Så om det går att återstarta R1 (och eventuellt R2) inom rimlig tid och till rimlig kostnad är det en analys som kanske måste tvingas på Vattenfalls nuvarande ledning (eller göras av en ny). Jag tror också att det kan vara en bättre affär att bygga nya block, men snabbare? Jag är skeptisk. Så kanske finns det rimlighet i att göra båda. Kanske inte.
Nu är vi inne på konspirationsteorier igen och hur svårt det är att konspirera i dagens samhälle, transparensen är stor, både nationellt och internationellt i atomfrågor, så många som måste skrämmas till evig tystnad och det räcker med att en pratar, nej du, den galenskapen håller inte.

Verkligheten som spökar igen.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo det är ett pinsamt gycklarspel från både vänster och höger.
Shit, är vänstern också indragna i regeringens pågående historierevision nu, länka genast!

D djac skrev:
Nu är vi inne på konspirationsteorier igen och hur svårt det är att konspirera i dagens samhälle, transparensen är stor, både nationellt och internationellt i atomfrågor, så många som måste skrämmas till evig tystnad och det räcker med att en pratar, nej du, den galenskapen håller inte.

Det finns väl ingen konspriation i det här?
Asa Romson samt hennes polare Fridolin fick med sig Stefan Löfven om att Vattenfall skulle styras på deras sätt. Snabbt byter man ut folk i styrelsen till vindkraftskramare och styrelsen byter ut VD'n som dito är vindkraftskramare. Enkelt och ingen konspiration.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt annat är bättre alternativ /…/ eftersom det inte går att återstarta [R1 och R2].
Som sagt, trovärdigheten hos dem som påstår det lämnar en del att önska.

Jag tror inte heller att det kommer att ske, men en rejäl analys av någon som inte har ett egenintresse i frågan vore trevligt att se.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D djac skrev:
Shit, är vänstern också indragna i regeringens pågående historierevision nu, länka genast!
Vänstersidan har ju gömt sig bakom Putin och elstöd. S och Magda klarar inte ens av att göra klart med hus S ser på kärnkraft. Gycklare!

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu är vi inne på konspirationsteorier
Ja, det skrev jag också själv i morse. Men att Vattenfalls ledning är politiskt tillsatt med utifrån en viss agenda är ingen konspirationsteori som någon måste läcka om, det sades uttryckligt när det hände. Just därför krävs mer oberoende parter för trovärdighetens skull. Släng ihop en utredningskommission med en hovrättsdomare och ett par ingenjörsprofessorer så är jag nöjd.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:

Det är väl ingen konspirationsteori att Vattenfall politiserats? Det finns väl en hel del indicier kring det, mp säger det själva, eller anställdes Yvonne Ruwaida för sin kompetens? Eftersom den förra regeringen var en minoritetsregering så känns det ganska uppenbart att de använde tillsättningsmakt och styrning av myndigheter för att få igenom sin politik.
https://www.varldenidag.se/nyheter/...fran-karnkraft/repvaq!5wsea8hVZPXA94QdmaTNkw/
”Den nya regeringen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, bestämde att Vattenfall inte ska lägga massa pengar på ny kärnkraft”, säger Nordin och berättar att kursändring skett genom så kallad ”informell styrning”.

”Det betyder att man säger till sitt statliga bolag vad man vill ha av dem.”

”Sedan har regeringen bytt ut två personer i Vattenfalls styrelse”, säger Nordin som visserligen menar att statliga bolag inte ska utnyttjas politiskt, men uppger att detta handlade om att komplettera Vattenfalls kompetens.

https://www.expressen.se/nyheter/mp-toppen-ruwaida-gar-till-vattenfall/

https://www.svt.se/nyheter/jan-nylander-fulspel-bakom-ringhals-nedlaggning

• Gilla
  • Älska
OramaC och 5 till
  • Laddar…
D
Ja, det skrev jag också själv i morse. Men att Vattenfalls ledning är politiskt tillsatt med utifrån en viss agenda är ingen konspirationsteori som någon måste läcka om, det sades uttryckligt när det hände. Just därför krävs mer oberoende parter för trovärdighetens skull. Släng ihop en utredningskommission med en hovrättsdomare och ett par ingenjörsprofessorer så är jag nöjd.
Ja det kan man ju göra, jag ser dock att samhället blir oerhört tungrott om varje, redan av profession belagt och helt okontroversiellt, beslut måste gå igenom långa kommissioner, då kommer vi bli ett land som aldrig kom framåt, hålet blir bara djupare.

Vad jag har kunnat få mig till livs är det dessutom bara folk utan relevant kunskap som misstror detta, det är i sig inget konstigt, så är det oftast men det talar ju ännu mer för att det är så enkelt att maskiner blir gamla och tills sist är de inte lönsamma att lappa och laga längre.

Nu är det ju uttalat från regeringen, innan de tillträdde, att de faktabaserade evidensbaserade besluten skulle bli färre (Johan Forsell) och att folkviljan var viktigare, så på det sättet passar ju en oändligt dyr och långsam återuppbyggnad av gammal retroinfrastruktur bra men jag tycker det är dåliga beslut.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.