P
P paralun skrev:
Det viktiga är det jag postade igår..... krig måste undvikas och man måste inse att världen ser ut som den gör!
Nä det är fortfarande anledningen till att varför väpnad konflikt uppstått och hur man löser konflikten..

att krig utbryter är bara en sak som sker mellan länder..
ingen allians håller för evigt..
Ingen diktatur är evig.
Eller demokrati..

P
Boris Johnson pressar mycket hårt för att utesluta Ryssland från Swift - FT | Placera
https://www.avanza.se/placera/teleg...-for-att-utesluta-ryssland-fran-swift-ft.html

EU kommer troligen inte kicka ut Ryssland från Swift - Breakit
https://www.breakit.se/artikel/32037/eu-kommer-sannolikt-inte-utesluta-ryssland-fran-swift

Sedan är det BIC.. Business identifier code.
Swift är dåtid.. ovan är nutid..

Uppgifter: Tyskland vänder om att utesluta Ryssland ur Swift - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-tyskland-vander-om-att-utesluta-ryssland-ur-swift

Därför kastar man inte ut Ryssland ur Swift-systemet | SVT Nyheter
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...d-fran-swift-ett-kortsiktigt-forodande-straff

Man ska inte vara så snabb och tro saker..
detta löser inget i det stora loppet..
kortsiktigt agerande igen..jo jo.. köpa gas..
oavsett från vem..
anlägga kablar mm.
istället för att ha sin egna produktion...
kortsiktigt va ordet...

R
P paralun skrev:
Jo kort så har ju Sverige en ytterst blodig historia och vi lärde oss det meningslösa med krig innan världskrigen.
Ja, hur hjälper det oss om någon annan inte insett det meningslösa?

P paralun skrev:
Sen angående kärnvapen så har man ju dessa för att "vedergälla" alla hot.
Man verkar helt ha "glömt bort" eller förtränger det här hotet just nu??
Man? Vilka är "man"? Jag skrev ju precis att det nu använts i aggressivt syfte för att kunna invadera ett demokratiskt land utan att riskera att andra länder "lägger sig i". Jag tror inte att någon med den minsta koll har "glömt bort" något.

P paralun skrev:
Så för mig är det enbart sorgligt att se när bröder strider med varandra och många kommer att dödas helt i onödan. Enbart en massa sorg och lidande....(även om nu Ukraina har rätt)
Vadå "även om"? Finns det enligt dig minsta tvivel i vem som invaderat vems land här? Tycker du att är motiverat? Är du en "nyttig idiot"?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Sverige ska betala 389 miljoner i bistånd till Ryssland – trots kriget
[länk]

Vilken regering har beslutat detta?
Jo naturligtvis vår här i Sverige...
jösses... Vilket bottennapp...
"År 2020 tog regeringen fram en femårsstrategi för stöd till demokrati, mänskliga rättigheter och miljö i Ryssland. "

Så länge pengarna går till det de är avsedda för så ser jag dem som otroligt välinvesterade. Hade det satsats mer tidigare är det möjligt att putin inte hade kunnat göra vad han gör idag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
"År 2020 tog regeringen fram en femårsstrategi för stöd till demokrati, mänskliga rättigheter och miljö i Ryssland. "

Så länge pengarna går till det de är avsedda för så ser jag dem som otroligt välinvesterade. Hade det satsats mer tidigare är det möjligt att putin inte hade kunnat göra vad han gör idag.
inte alls lika säker på att de går dit de ska..
mycket korruption där borta..
Varför ska Sverige betala för detta?
Nä bara att sluta upp med detta och lägga pengarna på vårt istället.

R
Maskintok skrev:
inte alls lika säker på att de går dit de ska..
mycket korruption där borta..
Ursäkta, skrev jag att jag var säker på att de "går dit de ska"? Nej det gjorde jag verkligen inte. Men om de gör det så upprepar jag mig och säger att det är otroligt välinvesterade pengar. Glasklart?

Maskintok skrev:
Varför ska Sverige betala för detta?
Tja, för att det vore underbart för både oss och invånarna i ryssland om ryssland införde demokrati och mänskliga rättigheter.

Maskintok skrev:
Nä bara att sluta upp med detta och lägga pengarna på vårt istället.
Vissa av oss har förmågan att tänka lite längre än till månadens elkostnad och hur mycket det kostar att tanka traktorn. Det kan som sagt vara till vår fördel att investera en rätt liten (i sammanhanget) summa på att knuffa en diktatur mot demokrati.

Men nu var det väl du som tyckte att svetsning krävde strategiskt tänkande så jag förstår om du inte hänger med ;)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Swift = (t ex) Taylor Swift, Apples programmeringsspråk för iPhone-appar
SWIFT = bankbetalningssystem

Läser nyheter på flera olika språk och det är bara de svenska som lyckas göra detta fel.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
högmod går före fall..

att istället för att lägga ca 389 miljoner på Ryssland, så finns det mycket bättre att lägga dessa på här hemma..

Men ser man bara till att tro nedsättande om andra så har man ingenting att tillföra förutom påhopp..
argumenten slutade visst för länge sedan för vissa...

Det är naivt att tro att genom pengaslöseri så ändrar man från diktatur till demokrati..
Detta görs genom våld och revolt..
Men vissa är av den kalibern att när dagen kommer och hotet är nära så ska de fly eller bli skyddade av andra..
Vilken skara tillhör du?
Den som flyr eller den som vill bli skyddad?

R
Maskintok skrev:
att istället för att lägga ca 389 miljoner på Ryssland, så finns det mycket bättre att lägga dessa på här hemma..
Ja det säger du, men du är också den som påstått att USA planerar att invadera ryssland så du har inte direkt manifesterat dig som en auktoritet i ämnet.

Maskintok skrev:
Men ser man bara till att tro nedsättande om andra så har man ingenting att tillföra förutom påhopp..
argumenten slutade visst för länge sedan för vissa...
Ja det är som vanligt, när någon förklarar att du har fel så är det "påhopp" och "härskartekniker". Det kan inte vara så enkelt som att du har fel?

Jag kan inte se att jag påstått något utan argument. Kan du precisera?

Maskintok skrev:
Det är naivt att tro att genom pengaslöseri så ändrar man från diktatur till demokrati..
Detta görs genom våld och revolt..
Men vissa är av den kalibern att när dagen kommer och hotet är nära så ska de fly eller bli skyddade av andra..
Vilken skara tillhör du?
Den som flyr eller den som vill bli skyddad?
Ytterst osmakligt skrivet under rådande omständigheter.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
somliga har visst övertro.
Och är alltså i skaran som vill bli skyddade.
får väl se hur det går..
Den skaran verkar stor....

R
Maskintok skrev:
somliga har visst övertro.
Och är alltså i skaran som vill bli skyddade.
får väl se hur det går..
Den skaran verkar stor....
Det här forumet saknar verkligen en "?"-emoji för det är vad jag har att säga om detta (och många av dina andra) inlägg.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Allt är så polariserat här i forumet och i resten av världen så om man kunde koppla på elnätet på polerna hade man löst energikrisen

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
G GVR4 skrev:
Allt är så polariserat här i forumet och i resten av världen så om man kunde koppla på elnätet på polerna hade man löst energikrisen
Men just ukrainafrågan är det väl svårt att vara lite "neutral" i?

• Gilla
djac
  • Laddar…
R RoAd skrev:

Förbannat vansinne... världen beslutar om ekonomiska sanktioner mot Ryssland.

Varför ska vi då ge bistånd till dom?

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.