P
L lob skrev:
Sverige är nog, oavsett om man är globalist eller nationalist som du, anslutet till Swift. Blev jag varse när min dotter skulle studera utomlands under nåt år.
Om man utesluter Ryssland från Swift försvinner 30% av deras transaktioner så det blir nog verkningsfullt.
spelar ingen roll om jag är svensk.
enda som jag har hört talas om är swish och det är modernt nog.

Taylor Swift vet jag vem det är.;)
om det nu räcker gott med att utesluta ryssen från detta system så är det väl värt att utföra handlingen.. Men jag är tveksam... :thinking:

P
B b8q skrev:
Ett är iaf säkert - om Sverige skulle stängas av från Swift skulle det inte gå särskilt bra för oss. Vi är både export- och importberoende och utan möjlighet att betala eller få betalt blir det svårt att upprätthålla detta. Till och med du behöver väl diesel till dina fordon, t.ex?
Nja egentligen inte.
Men väljer diesel då det är enklast...

Maskintok skrev:
Kina, Nordkorea, Ryssland, Iran m.fl.

kommentera folks skrift är en typ av härskarteknik.. det kan du lägga av med.

Men du fick lära dig något nytt iaf. Det du kallar för härskarteknik kallar jag isf för folkbildning. Nästa gång blir det rätt.

Maskintok skrev:

Maskintok skrev:

I världen finns det 195-200 länder och du du tycker att det finns många diktaturer och exemplifierar med 4 st.. Vad mfl skulle innefatta är ju väldigt otydligt. Kan du möjligen specificera detta så vi kan få några fler exempel.

P
L lob skrev:
Men du fick lära dig något nytt iaf. Det du kallar för härskarteknik kallar jag isf för folkbildning. Nästa gång blir det rätt.
Nä det är härskarteknik.
oavsett vad du vill kalla det.
Och märks på ditt försvar..

P
L lob skrev:
I världen finns det 195-200 länder och du du tycker att det finns många diktaturer och exemplifierar med 4 st.. Vad mfl skulle innefatta är ju väldigt otydligt. Kan du möjligen specificera detta så vi kan få några fler exempel.
Varför ska jag göra det?
De jag listade räcker gott och väl..
Sedan kan man fundera på hur pass förenade Arabemiraten är att köpslå med som viss tyckte passade bättre i annan tråd..

R
Exakt hur många diktaturer det finns i världen är väl inte så överdriver intressant för denna tråden tycker jag. En är en för mycket.

Det som gör diktaturen ryssland unikt nu är att de använder sina kärnvapen som en garant för att få invadera demokratiska länder utan att andra länder lägger sig i. Om någon tror att deras ambitioner slutar med Ukraina och att Sverige skulle vara fredat så anser jag dem vara mer än lovligt naiva. De har rakt ut sagt att de inte anser att vi själva får bestämma över vår nationella säkerhet.

R RoAd skrev:
Exakt hur många diktaturer det finns i världen är väl inte så överdriver intressant för denna tråden tycker jag. En är en för mycket.

Det som gör diktaturen ryssland unikt nu är att de använder sina kärnvapen som en garant för att få invadera demokratiska länder utan att andra länder lägger sig i. Om någon tror att deras ambitioner slutar med Ukraina och att Sverige skulle vara fredat så anser jag dem vara mer än lovligt naiva. De har rakt ut sagt att de inte anser att vi själva får bestämma över vår nationella säkerhet.
Nu vet jag inte vad du är ute efter egentligen?
Sverige bör följa Finlands goda exempel och förbli alliansfria!
Sen finns det då ett flertal diktaturer som även är kärnvapennationer (verkar vi ha förbisett av någon konstig anledning?) USA verkar ha insett det här och håller en låg profil.
Att vara med i NATO ger ingen som helst säkerhet och vi lärde oss på 1600-talet att all form av allianser är av ondo.

R
P paralun skrev:
Nu vet jag inte vad du är ute efter egentligen?
Ute efter? Precis det jag skrev, att det är unikt att en diktatur med kärnvapen hotar att använda dem om någon annan försöker stoppa dem att ta över ett demokratiskt land medelst militär insats.

P paralun skrev:
Sverige bör följa Finlands goda exempel och förbli alliansfria!
Finland är nog lika nära oss att ansluta sig. Det ryssland gjort nu visar ju med tydlighet att det inte hjälper att vara alliansfria.

P paralun skrev:
Sen finns det då ett flertal diktaturer som även är kärnvapennationer (verkar vi ha förbisett av någon konstig anledning?)
Vem har förbisett det? Inte jag i.a.f.

P paralun skrev:
Att vara med i NATO ger ingen som helst säkerhet och vi lärde oss på 1600-talet att all form av allianser är av ondo.
Det återstår nog (tyvärr) att se. Det har hittills inte behövt prövas men jag tror att baltländerna är jävligt glada att de är med idag.

Att hänvisa till 1600-talet känns ganska irrelevant.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Ute efter? Precis det jag skrev, att det är unikt att en diktatur med kärnvapen hotar att använda dem om någon annan försöker stoppa dem att ta över ett demokratiskt land medelst militär insats.

Finland är nog lika nära oss att ansluta sig. Det ryssland gjort nu visar ju med tydlighet att det inte hjälper att vara alliansfria.

Det återstår nog (tyvärr) att se. Det har hittills inte behövt prövas men jag tror att baltländerna är jävligt glada att de är med idag.

räckte med 1800 talet.. ingen allians är att lita på.

R RoAd skrev:

Jo kort så har ju Sverige en ytterst blodig historia och vi lärde oss det meningslösa med krig innan världskrigen.
Sen angående kärnvapen så har man ju dessa för att "vedergälla" alla hot.
Man verkar helt ha "glömt bort" eller förtränger det här hotet just nu??

Så för mig är det enbart sorgligt att se när bröder strider med varandra och många kommer att dödas helt i onödan. Enbart en massa sorg och lidande....(även om nu Ukraina har rätt)

P
P paralun skrev:
Jo kort så har ju Sverige en ytterst blodig historia och vi lärde oss det meningslösa med krig innan världskrigen.
Sen angående kärnvapen så har man ju dessa för att "vedergälla" alla hot.
Man verkar helt ha "glömt bort" eller förtränger det här hotet just nu??

Så för mig är det enbart sorgligt att se när bröder strider med varandra och många kommer att dödas helt i onödan. Enbart en massa sorg och lidande....(även om nu Ukraina har rätt)
Kan tala om att det som Ryssland sätter in nu.. dvs Tjetjenska trupper är värre än kärnvapenattack på civila..
De är kallblodiga mördare och har inga problem med att döda civila..

Maskintok skrev:
Kan tala om att det som Ryssland sätter in nu.. dvs Tjetjenska trupper är värre än kärnvapenattack på civila..
De är kallblodiga mördare och har inga problem med att döda civila..
Jo vi i Sverige har också klarat av att vara kallblodiga mördare....men nu lärde vi oss det meningslösa efter ett antal krig under flera århundraden. Det är inte värt all sorg och lidande.

Gustav II Adolf är väl mest känd som krigsherre:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_II_Adolf

P
P paralun skrev:
Jo vi i Sverige har också klarat av att vara kallblodiga mördare....men nu lärde vi oss det meningslösa efter ett antal krig under flera århundraden. Det är inte värt all sorg och lidande.

Gustav II Adolf är väl mest känd som krigsherre:
[länk]
Jo men nu handlar detta inte om oss..
Och våra Karoliner som var riktigt duktiga i fält... Det var dock sämre med befälen..

utan detta handlar om vad som är på gång i Ukraina..
Vi får se vad Putin ska använda sina elitsoldater till nu då istället...

Finland kanske..?
eller Rumänien?

Det viktiga är det jag postade igår..... krig måste undvikas och man måste inse att världen ser ut som den gör!

• Citat av Bertrand Russell på texturerad bakgrund: "War does not determine who is right - only who is left.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.