47 775 läst ·
419 svar
48k läst
419 svar
Elpris på väg ner
Om du inte har otrolig tur, så har ju redan elbolagen "listat ut" att de går + med den summan. Jan/Feb i SE4 låg på ca 140öre inkl moms. Mars ser ut att hamna på billigare än det. November låg väl på samma ungefär. Bara där har du gått back 4 månader av 5 möjliga med ett bundet på nästan 2kr
Bind inte för 1,84kr/kWh. Anledningen är att med största sannolikhet är den stora bristen på energi i framförallt Tyskland och Frankrike över. Frankrike har fått ordning på sin kärnkraftsflotta och Tyskland har välfyllda gaslager och kommer fylla till nästa vinter också tack vare att de signat upp sig för import från det enormt trevliga landet Qatar (...) och att de ökat upp kolkraften som fasikens och kommer skala upp den ännu mer om vintern blir hårdare nästa gång.
Så summa summarum är att klimatet gillade inte 2022 och kommer inte gilla läget i flera decennier framöver, men energikrisen som vi känner den är över.
Taket nu på elpriset när vinden inte blåser kommer vara nånstans runt 250-300 öre inkl alla skatter. Men det är taket. Vi kommer fortsatt ha en mängd dagar med låga priser så snittet kommer sannolikt vara runt kronan eller kanske sjunka lägre än så.
Det finns en brasklapp här och det är om elektrifieringen tar fart på allvar med fossilfritt stål, northvolts batterifabriker etc. Då är vi nettoimportörer redan år 2027 och kommer sannolikt träffas av takpriset betydligt mer. Men sannolikt kommer populistiska partier sätta stopp för elektrifieringen när väljarna söker sig till sådana partier om elektrifieringen suger upp all tillgänglig energi i Sverige.
Så summa summarum är att klimatet gillade inte 2022 och kommer inte gilla läget i flera decennier framöver, men energikrisen som vi känner den är över.
Taket nu på elpriset när vinden inte blåser kommer vara nånstans runt 250-300 öre inkl alla skatter. Men det är taket. Vi kommer fortsatt ha en mängd dagar med låga priser så snittet kommer sannolikt vara runt kronan eller kanske sjunka lägre än så.
Det finns en brasklapp här och det är om elektrifieringen tar fart på allvar med fossilfritt stål, northvolts batterifabriker etc. Då är vi nettoimportörer redan år 2027 och kommer sannolikt träffas av takpriset betydligt mer. Men sannolikt kommer populistiska partier sätta stopp för elektrifieringen när väljarna söker sig till sådana partier om elektrifieringen suger upp all tillgänglig energi i Sverige.
Det verkar bara vara dom större bolagen, samt några mindre kända, som erbjuder fasta avtal nuförtiden.
Jag bor i SE1 och det lokala elbolaget har 192 öre för två år.
Tar jag Vattenfall så hamnar jag på 138 öre, E-on på 130 öre och det för mig okända CheapEnergy har 128 öre.
Men ser att flera elbolag i närliggande kommuner erbjuder endast rörliga avtal för tillfället.
Detta är ju elpriset,och nätavgiften är vad den är, så där kan jag inte påverka.
Vi betalar utifrån storlek på huvudsäkring, så vi har ingen överföringsavgift.
Så vi får se åt vilket håll det drar, jag har en månad på mig att bestämma mig för vilket val jag ska göra?
Men det känns onekligen svårt att vara solidarisk och stötta det lokala elbolaget med en priskillnad på över 60 öre och en årsförbrukning på 20.000kWh.
Tycker bara att det är lite märkligt att prisvariationerna är så stora på en pressad marknad?
Men vissa kanske har lyckats bättre än andra med större upphandlingar av energimängder?
Jag bor i SE1 och det lokala elbolaget har 192 öre för två år.
Tar jag Vattenfall så hamnar jag på 138 öre, E-on på 130 öre och det för mig okända CheapEnergy har 128 öre.
Men ser att flera elbolag i närliggande kommuner erbjuder endast rörliga avtal för tillfället.
Detta är ju elpriset,och nätavgiften är vad den är, så där kan jag inte påverka.
Vi betalar utifrån storlek på huvudsäkring, så vi har ingen överföringsavgift.
Så vi får se åt vilket håll det drar, jag har en månad på mig att bestämma mig för vilket val jag ska göra?
Men det känns onekligen svårt att vara solidarisk och stötta det lokala elbolaget med en priskillnad på över 60 öre och en årsförbrukning på 20.000kWh.
Tycker bara att det är lite märkligt att prisvariationerna är så stora på en pressad marknad?
Men vissa kanske har lyckats bättre än andra med större upphandlingar av energimängder?
Elhandelsbolag hedgar kundaffärer.mexitegel skrev:
Om syftet är spekulativt för att spara pengar och inte för att garantera dig ett pris eftersom du inte klarar av ekonomiska överraskningar så vill jag påstå att det finns stora marginaler i priset du fått för att inte bolaget ska gå back. De har lärt sig sin läxa efter det som hänt på marknaden sista åren och de går fortfarande rejält back på de bundna avtal som de har kvar sedan före skiten träffade fläkten. Den förlusten måste tas igen.
Var de pengarna ska komma från är inte så svårt att lista ut.
Producenter är i en annan sits. VF hedgar hyfsad del av produktionen flera år framöver.
Snacket att ”bolagen lätt sig en läxa” och ”förlusten måste tas igjen” är primitiva och lång ifrån sanningen.
VF är tvärtom ganska konservativa och tar inte de stora riskerna.
Det finns ”primitiva” bolag som åkt på en rejäl smäll och där gäller fortfarande den gamla hederliga skolan.
Hur det ligger till i det erbjudande som TS frågar efter har jag ingen anining om. Men om man hedgar så friskt och därmed inte tar risken, varför lägger man då på en större premie nu?
Hur det ligger till i det erbjudande som TS frågar efter har jag ingen anining om. Men om man hedgar så friskt och därmed inte tar risken, varför lägger man då på en större premie nu?
Det du bör tänka på är att Vattenfall räknar med att det är en bra affär för dem. Tror du att du är bättre på att gissa framtida elpriser än Vattenfall så bör du givetvis slå till om du tror att det är ett bra pris. Men tror du att Vattenfall är bättre så är det nog ingen bra idé. Är man bättre än de stora elbolagens experter på att gissa framtida elpris så bör man ha en lysande framtid i branschen, de skulle givetvis betala mycket för att förstärka sin kompetens.P Pete G. skrev:
För att det är dyrare å hedga självklart.(större osäkerhet/högre volatilitet)mexitegel skrev:
Att du öht ställer en sån fråga får en å undra om du vet hur elhandel fungerar ?
Det är nu inte VF som ”gissar” utan priset på bundet (premien) är det marknaden, dvs summan av ALLA aktörer, som bestämmer.L lbgu skrev:Det du bör tänka på är att Vattenfall räknar med att det är en bra affär för dem. Tror du att du är bättre på att gissa framtida elpriser än Vattenfall så bör du givetvis slå till om du tror att det är ett bra pris. Men tror du att Vattenfall är bättre så är det nog ingen bra idé. Är man bättre än de stora elbolagens experter på att gissa framtida elpris så bör man ha en lysande framtid i branschen, de skulle givetvis betala mycket för att förstärka sin kompetens.
Man ska absolut inte binda. Jag har sagt det många gånger. Terminsmarknaden har talat sitt tydliga språk ända sen december, priserna har sjunkit stadigt fram till idag. Vad som hände förra året var en anomali. Såhär ser dagens handel ut på börsen, handel i ören och man får lägga på lite för att få korrekt pris för SE3 men erbjudandet du har på vattenfall är ren ocker där de lär ha jäkligt bra marginaler även om de betalar en dyr hedge. Snart kommer ingen prata el längre och livet går vidare som förut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfall är producent och ”betalar” inte för hedge på samma sätt som elhandelsbolag utan egen produktion. De tar nog ut ”ockerpriser” för att många aktörer inte erbjuder det öht.X Jeppan skrev:Man ska absolut inte binda. Jag har sagt det många gånger. Terminsmarknaden har talat sitt tydliga språk ända sen december, priserna har sjunkit stadigt fram till idag. Vad som hände förra året var en anomali. Såhär ser dagens handel ut på börsen, handel i ören och man får lägga på lite för att få korrekt pris för SE3 men erbjudandet du har på vattenfall är ren ocker där de lär ha jäkligt bra marginaler även om de betalar en dyr hedge
[bild]
Men håller med att binda inte är nån god idé.
Med facit i hand skulle man bundit våren 2021, en av få perioder det faktiskt lönat sig, men det vet man först efteråt.
Principen blir densamma. Potentiellt ska de leverera elen vid ändrade marknadsförhållanden och för det lägger de på en kraftig marginal på det bundna avtaletZ Zodde skrev:Vattenfall är producent och ”betalar” inte för hedge på samma sätt som elhandelsbolag utan egen produktion. De tar nog ut ”ockerpriser” för att många aktörer inte erbjuder det öht.
Med facit i hand skulle man bundit våren 2021, en av få perioder det faktiskt lönat sig, men det vet man först efteråt.
Fast samtidigt säljer de (VF) el för leverans i 2024 å 2025 för priser en bra bit under kronan till storkonsumenter. Min gissning är att många småkunder är mycket dyrare att administreraX Jeppan skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Jag band på fem år (med avtalsstart mars 2022) till 48,4 öre hösten 2021 så fram till november det året gick det att teckna avtal till ett bra pris.Z Zodde skrev:Vattenfall är producent och ”betalar” inte för hedge på samma sätt som elhandelsbolag utan egen produktion. De tar nog ut ”ockerpriser” för att många aktörer inte erbjuder det öht.