Hej!

Jag har egen borrad brunn och "hydrofor", se utrustning i bifogade bilder.

Dom senaste ca 2 veckorna slår hydroforen av och på väldigt ofta, kanske med 10 sekunder emellan och vattentrycket går upp och ner.

Tidigare slog den av/på mycket mer sällan och det var jämnt vattentryck i kranarna.

Kan detta ha att göra med hur mycket vatten som finns i brunnen eller dylikt, att det blivit varmare utomhus nu?

Eller är detta någonting jag kan felsöka? Vad kan det bero på?

• Hydrofor- och rörsystem med mätare och ventiler i en byggnad för vattenförsörjning från en borrad brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer på en hydrofor visar trycknivåer i psi och bar, omgiven av damm och spindelväv, del av vattensystem för borrad brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att fylla på luft mest troligt

P Prodigys skrev:
Dags att fylla på luft mest troligt
Okej,

Hur kollar jag det? Hur gör man? Kan man göra det själv?

V Väggtegel skrev:
Okej,

Hur kollar jag det? Hur gör man? Kan man göra det själv?
Inget svar än, ligger inte mitt intresse att kommetera något som är på rätt väg. Men kan komma in nu. Troligtvis på undersidan av det blå kärlet är det en plastbricka, kan ev sprättas bort eller är gängad. Under den så är det som en bilventil, tryck på piggen, ska komma luft,inget vatten. Då är det hål i blåsan och bara byta kärlet. Kommer det luft, så tappar ur så manometern visar noll och fyller på luft tiil ca 1,5 bar under tillslagstrycket för pumpen. Tillslagtrycket och frånslag syns på manometern. Kärlet ska vara tomt på vatten när luft fylls på, går bra meden cykelpump, men tar ett bra tag att fåtrycket.

Tackar för svar,

Ja jag hittar en vanlig luftventil, ser ut som billuftnippel, på undersidan. Är en hel del kondens/vatten runt om. 1,5 bar, är detta standard eller kan det bero på vilken hydrofor man har?

Men, kan inte problemet snarare än luft vara att den fylls upp med vatten som ska tömmas då & då? I enlighet med denna video ex. Jag ser dock inget rör för utlopp av vatten på min hydrofor, eller ''mätsticka''.. Så det kanske är en typ som fungerar annorlunda de har i nedan youtube-video.

Karrock
V Väggtegel skrev:
Tackar för svar,

Ja jag hittar en vanlig luftventil, ser ut som billuftnippel, på undersidan. Är en hel del kondens/vatten runt om. 1,5 bar, är detta standard eller kan det bero på vilken hydrofor man har?

Men, kan inte problemet snarare än luft vara att den fylls upp med vatten som ska tömmas då & då? I enlighet med denna video ex. Jag ser dock inget rör för utlopp av vatten på min hydrofor, eller ''mätsticka''.. Så det kanske är en typ som fungerar annorlunda de har i nedan youtube-video.

[media]
Nä, precis. De visar en riktig hydrofor, med trycksatt luft överst och en fri vattenyta under det. Du har en hydropress, som är ett kärl med luft i gummiblåsa som trycksätter vattnet runtom i kärlet. Resten har du redan fått bra svar på av @jonaserik

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget svar än, ligger inte mitt intresse att kommetera något som är på rätt väg. Men kan komma in nu. Troligtvis på undersidan av det blå kärlet är det en plastbricka, kan ev sprättas bort eller är gängad. Under den så är det som en bilventil, tryck på piggen, ska komma luft,inget vatten. Då är det hål i blåsan och bara byta kärlet. Kommer det luft, så tappar ur så manometern visar noll och fyller på luft tiil ca 1,5 bar under tillslagstrycket för pumpen. Tillslagtrycket och frånslag syns på manometern. Kärlet ska vara tomt på vatten när luft fylls på, går bra meden cykelpump, men tar ett bra tag att fåtrycket.
Karrock Karrock skrev:
Nä, precis. De visar en riktig hydrofor, med trycksatt luft överst och en fri vattenyta under det. Du har en hydropress, som är ett kärl med luft i gummiblåsa som trycksätter vattnet runtom i kärlet. Resten har du redan fått bra svar på av @jonaserik
Okej,

Vad bra. Varken luft eller vatten kom dock ut när jag tryckte in nippeln på luftventilen. Möjligen luft någon milli-sekund?

Men, jag får prova att kontrollera/fylla på luft då.

Om jag greppat korrekt gör jag följande:

1. Slår av strömbrytaren för hydroforen (kan göra detta både vid proppskåp och skulle även tro strömbrytaren som syns på första bilden går till den)

2. Öppna kranen så allt vatten rinner ut

3. Kolla/fyll på luft. Detta fungerar alltså med en cykelpump? I instruktionsvideos etc använder de en pump med mätare, men jag bör ju kunna se trycket som jag fyller på med på inbygda visaren också, på hydropressen (bild 2)?

( När jag slår på vattnet nu sänks trycket till 1,5 bar enligt visaren (starttryck). Enl. Youtube
verkar jag ska tillföra 0,3 bar mindre än stattryck (alltså 1,2 bar) snarare än 1,5. De säger dock lite olika på youtube (0.1 - 0.3 bar mindre).

4. Stänga av kranen, sätt på strömmen igen.

Kommentarer på ovan, eller är det rätt förstått?

Redigerat:
Japp, ser rätt ut (jag har dock inte tittat i YT-videon), viktigt att vattenkranen hålls öppen även när du pumpar upp hydropressen med luft - den är förmodligen smockfull med vatten just nu och vattnet måste kunna pressas ut genom kranen under pumpningen, det fins fler än en som gjort misstaget att försöka pumpa med stängd vattenkran och lyckat knappt få in någon luft alls och sedan kallat in en röris, har en bekant som blir röd i ansiktet var gång ämnet kommer på tal ;-) ...

Din fot eller handpump skall kunna pumpa bildäck med bildäcksventiler och ha en egen manometer, eller om du använder kompressor, däckspåfyllare med manometer för bildäck.

Förtrycket är inte jättekritiskt om det är 10 - 20% lägre än starttrycket, men tar vattenflödet stopp under någon sekund innan det kommer igång igen för att pumpen startar och fått upp varvtalet och börja pumpa, så har du lite för mycket luft i hydropressen och får lufta med ett litet puff på ventilen tills flödesstoppen upphör, det är också skillnad på om hydropressen är rumsvarm när man trycksätter eller iskall med ny brunnsvatten då luften utvidgas eller ökar trycket lite när den blir varmare...

Har man betydligt lägre lufttryck än starttrycket när hydropressen är tom så nyttjas inte hydropressens volym fullt ut, dvs. mindre mängd vatten ryms i hydropressen mellan pumppåslag och pumpavslag och pumpen startar mer ofta för en given volym upptappad vatten.

Slutligen - din hydropress har tappat luften av någon anledning, så det kanske finns en luftläcka som problem med ventilen inte är helt tät eller dess infästning, måste du pumpa upp luften ofta för att den pyser ut sakta över tiden så prova att byta insats i luftventilen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Japp, ser rätt ut (jag har dock inte tittat i YT-videon), viktigt att vattenkranen hålls öppen även när du pumpar upp hydropressen med luft - den är förmodligen smockfull med vatten just nu och vattnet måste kunna pressas ut genom kranen under pumpningen, det fins fler än en som gjort misstaget att försöka pumpa med stängd vattenkran och lyckat knappt få in någon luft alls och sedan kallat in en röris, har en bekant som blir röd i ansiktet var gång ämnet kommer på tal ;-) ...

Din fot eller handpump skall kunna pumpa bildäck med bildäcksventiler och ha en egen manometer, eller om du använder kompressor, däckspåfyllare med manometer för bildäck.

Förtrycket är inte jättekritiskt om det är 10 - 20% lägre än starttrycket, men tar vattenflödet stopp under någon sekund innan det kommer igång igen för att pumpen startar och fått upp varvtalet och börja pumpa, så har du lite för mycket luft i hydropressen och får lufta med ett litet puff på ventilen tills flödesstoppen upphör, det är också skillnad på om hydropressen är rumsvarm när man trycksätter eller iskall med ny brunnsvatten då luften utvidgas eller ökar trycket lite när den blir varmare...

Har man betydligt lägre lufttryck än starttrycket när hydropressen är tom så nyttjas inte hydropressens volym fullt ut, dvs. mindre mängd vatten ryms i hydropressen mellan pumppåslag och pumpavslag och pumpen startar mer ofta för en given volym upptappad vatten.

Slutligen - din hydropress har tappat luften av någon anledning, så det kanske finns en luftläcka som problem med ventilen inte är helt tät eller dess infästning, måste du pumpa upp luften ofta för att den pyser ut sakta över tiden så prova att byta insats i luftventilen.
Tack för ett utförligt svar.

Jag skulle helst vilja fylla på med luft med cykelpumpen jag har, som ej har mätare (handpump utan mätare). Är detta möjligt om man istället kollar på mätaren på hydropressen som du ser på bild 2 medans man pumpar? Annars får jag köpa en sån.

Tack för tipset, jag får se ifall det sker igen efter ett tag när jag åtgärdat det.

Karrock
Jag hade en med ett litet läckage i ventilen, som jag lyckades upprätthålla helt ok med att dra hatten på ventilen ganska hårt.
Så när det är pumpat kan du testa att hålla fingret på ventilen och se om du kan märka några puffar/pys för fortsatt felsökning.

Hydropressen sätts igång vid 1.6 bar, så jag tömmer väl ut och fyller på till 1.4 bar blir väl bra det?

D Dilato skrev:
Skaffa en sån här:
[länk]
så slipper du gissa..
Vad ska jag göra med denna menar du? Jag vill ju fylla på till ett visst bar, en pump med mätare har jag fixat med. Enl instruktioner ska man utgå från starttrycket minus cirka 0.1 - 0.3 bar, därav tänkte jag 1.4 blir bra. Så, en gissning är det ju inte.

RoTe
V Väggtegel skrev:
Vad ska jag göra med denna menar du? Jag vill ju fylla på till ett visst bar, en pump med mätare har jag fixat med. Enl instruktioner ska man utgå från starttrycket minus cirka 0.1 - 0.3 bar, därav tänkte jag 1.4 blir bra. Så, en gissning är det ju inte.
Först skriver du att du inte har en pump med mätare och så får du hjälp med att hitta en billig mätare och nu har du plötsligt en pump med mätare. Du får gärna vara lite mer tydlig så att vi förstår dig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det löste sig, fyllde på med 1.4 bar och nu fungerar det väl några dagar in. Om hydropressen tappar luft igen inom väldig snar framtid får jag felsöka. Inget som tyder på läckage nu ialafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.