3 275 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Elpatron och jordfelsbrytare
Under vintern har jag för avsikt att ha grundvärme på i fritidshuset (vi har en kombipanna - vad och elpatron). Eftersom vi inte är där tänkter jag använda elpatronen. Skulle det bli något elavbrott t.ex. pga en storm så att elen går vill jag givetvis att den går på igen automatiskt när elen fungerar igen. Nu till min fråga: Hindrar en jordfelsbrytare att elen går igång av sig själv efter ett vanligt elavbrott???? Jag har hört något om att man måste åka till huset och "återställa" jordfelsbrytaren efter ett strömavbrott.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Nej det behöver du inte göra pga strömavbrott.
Det är bara om JFBn löser som den behöver återställas manuellt, och det kan den göra pga jordfel, åska etc. Se till att koppla ur all el utomhus innan ni åker.
Det är bara om JFBn löser som den behöver återställas manuellt, och det kan den göra pga jordfel, åska etc. Se till att koppla ur all el utomhus innan ni åker.
Det har diskuterats hit och dit många gånger på forumet. Man kan koppla t.ex. en elpatron utan jordfelsbrytare eftersom det finns någon formulering som ger undantag för sådant som kan leda till "omfattande skador" (eller liknande) om strömmen bryts.
Glöm inte bort att cirkulationspump och eventuell separat shuntstyrning också måste vara igång för att huset inte ska frysa.
Glöm inte bort att cirkulationspump och eventuell separat shuntstyrning också måste vara igång för att huset inte ska frysa.
Klicka här för att svara