41 794 läst ·
216 svar
42k läst
216 svar
Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Har huvarna testhål så sätter du ena proben i hålet å den andra mot jord. Annars så skruvar du ut proppen å summrar/resistansmäter den.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Det du behöver göra är att lokalisera din elmätare, kan ofta sitta i källare eller utsida av husfasaden.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Kolla på mätaren om du har 3 faser in eller mät upp detta.
Om ja så kan du gå vidare med det du gör i din huvudcentral.
Om nej så behöver du mäta på dina huvud/mätar/servissäkringar så dessa är hela till att börja med.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Dååå så har jag kommit en liten bor på vägen ...
En propp huv var trasig så fick letat på en ny,, bytte den å fick lite mer kräm i grejerna direkt
Nu har jag 399 v mellan L1 och L2 ..
194 V mellan L2 och L3
198 V mellan L1 och L3
Så nu ska vi se om det räcker för stödvärme i tanken ..
En propp huv var trasig så fick letat på en ny,, bytte den å fick lite mer kräm i grejerna direkt
Nu har jag 399 v mellan L1 och L2 ..
194 V mellan L2 och L3
198 V mellan L1 och L3
Så nu ska vi se om det räcker för stödvärme i tanken ..
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Du SKA ha 400v mellan samtliga faser.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Detta räcker inte, fortsätt felsöka.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Å sååå lätt att stava å korrekturläsa när man är stressad å upprörd
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Produkter som diskuteras: "spänningsprovar"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
En vild gissning bara
Om du verkligen har mätt huvudspänningen och sett att det inte är någon potentialskillnad så kan det vara fel i nätet
Har ni haft avbrott i leveransen?
Efter en storm för ett antalår sedan så fick jag problem med att trefas grupper inte fungerade
Enfas grupperna var det inga problem med
Det var fel på nätsidan
Ta ut en elektriker som kan konstatera var felet ligger.
Det blir lägre kostnad för dig än att ringa nätägaren ifall de konstaterar att felet finns i din anläggning
Om du verkligen har mätt huvudspänningen och sett att det inte är någon potentialskillnad så kan det vara fel i nätet
Efter en storm för ett antalår sedan så fick jag problem med att trefas grupper inte fungerade
Det var fel på nätsidan
Det blir lägre kostnad för dig än att ringa nätägaren ifall de konstaterar att felet finns i din anläggning
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Hobbysnickare
· 105 inlägg
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hade jag felsökt den där så hade jag med endast en multimeter tillgänglig.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
1. Kollat så att jag har spänning fram till brytaren.( dvs alla 3 faser och mätt alla mot varandra så att det visar 400v)
2. Mätt spänning innan termostat
3. Mätt spänning efter termostat
4. Mätt spänning vid elementen/slingorna
Eller börjat i omvänd ordning.
Hade jag haft spänning fram till slingorna men ingen värme ges så hade jag kopplat loss dem och mätt upp resistansen på alla tre.
Sen sparar ju en tångamperemeter en del tid genom att mäta så att det går ström igenom elementen.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Jag ska ringa min el gubbe imorgon, har för i helvete tusen andra grejer att pyssla med än att söka el felU Uffe A skrev:En vild gissning bara
Det var fel på nätsidan
Plus att jag vet ju fan inte var jag sysslar med heller ..
Snart får jag väll en stöt på köpet med